הסקנדל התקשורתי שנוצר סביב ההפוגה ההומניטרית באזור מוגבל בדרום רצועת עזה, ממחיש היטב את הסיבה שבגללה הלגיטימציה של ישראל בזירה הבינלאומית היא בשפל המדרגה של כל הזמנים. זאת למרות שישראל וצה"ל מכניסים לרצועה סיוע הומניטרי ומשתדלים לנהוג על פי חוקי המלחמה הבינלאומיים.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הרצי הלוי
בנימין נתניהו הרצי הלוי
נתניהו, הרמטכ"ל הלוי ופליטים ברפיח. בצה"ל ניסו להדוף את ההשמצות בעולם, וחוטפים מרה"מ
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל, REUTERS/Hatem Khaled)
הסיפור מתחיל למעשה בבקשה לצווי המעצר מצד התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, והמשכו בפסק הדין של בית הדין הבינלאומי לצדק נגד הפעולה ברפיח. בשני המסמכים המשפטיים נטען כי ישראל מרעיבה את תושבי רצועת עזה כמדיניות מכוונת, וזוהי אחת הסיבות לבקשת צווי המעצר נגד רה"מ ושר הביטחון.
הרקע לטענות על הרעבה הוא העובדה שצה"ל השתלט על מעבר רפיח ומאז הוא סגור לתנועת סחורות ואנשים. הבעיה היא שמעבר רפיח היה הנתיב העיקרי שדרכו הגיע סיוע הומניטרי לדרום הרצועה. ארגוני הסיוע הבינלאומיים חילקו אותו בתוך הרצועה, כולל בצפון הרצועה, דרך שני צירי תנועה עיקריים – כביש סלאח א-דין (המכונה גם "ציר טנצ'ר") שעובר מדרום לצפון בתוך הרצועה וכביש החוף א-ראשיד שגם הוא עובר מדרום לצפון לכל אורך הרצועה.

ציר עוקף לחסימה המצרית

ישראל הסכימה להעברת סיוע דרך מעבר רפיח העזתי, אבל המצרים לא הסכימו שהסיוע שהגיע מצד שלהם יעבור דרך מעבר רפיח העזתי – כל עוד הוא נמצא בשליטה ישראלית. התוצאה הייתה שכמעט לא נכנס סיוע לרצועה בגלל ההתעקשות המצרית. רוב הסיוע הצטבר במעבר כרם שלום אחרי שנבדק על ידי ישראל, אבל אי אפשר היה להכניס אותו. יותר מ-1,000 משטחים שמיועדים לפליטים שנעו מרפיח למחסות באזור חאן יונס ודיר אל-בלאח, לא הגיעו בימים האחרונים ליעדיהם.
7 צפייה בגלריה
ציר ההפוגות ההומניטריות במרחב סאלח א-דין
ציר ההפוגות ההומניטריות במרחב סאלח א-דין
המפה שפרסם צה"ל ושבה הובהר: ההפוגה רק בציר המוגבל
(צילום: דובר צה"ל)
כדי לעקוף את הסירוב המצרי לפתוח את המעבר בצד שלהם למעבר הסיוע, ישראל פתחה ציר תנועה הומניטרי עוקף – הישר מכרם שלום לעבר ציר סלאח א-דין. משם הסיוע הגיע לארגוני הסיוע הבינלאומיים שחילקו אותו ברצועה – גם באזור רפיח, גם במרכז הרצועה וגם בצפונה.
אבל אז ארגוני הסיוע הבינלאומיים טענו, במידה רבה של צדק, שבאזור רפיח, קרוב מאוד לנתיב העוקף שישראל פתחה, מתנהלים קרבות וכי ארגוני הסיוע לא מסכימים לנהוג במשאיות ולחלק את הסיוע באזור הזה מחשש לחייהם. האו"ם ובכירי ארגוני הסיוע דרשו מישראל שתאפשר לעובדי ארגוני הסיוע לפעול בביטחון באזור שבו עדיין מתנהלת לחימה, כדי שיוכלו לחלק את הסיוע.
תיעוד מהלחימה באזור רפיח
(צילום: דובר צה"ל )

במקביל, פתחו ארגונים בינלאומיים, בעיקר באו"ם, במסע השחרה מכוון של ישראל בגלל שלטענתם היא אינה מאפשרת לסיוע הומניטרי להיכנס לרצועה ואינה מאפשרת לעובדי ארגוני הסיוע הבינלאומיים לעבוד בביטחון – וכתוצאה מכך האוכלוסייה בעזה לדבריהם סובלת מרעב שהולך ומחמיר בצורה דרמטית. כך למשל, ראש ארגון הבריאות העולמי טדרוס גברייסוס טען שברצועת עזה יש כעת 1,600 ילדים מוכי רעב.
ישראל הסבירה שהיא אינה מעכבת את הסיוע, וכי ארגוני הסיוע הם שאינם מוכנים לעבוד בקצב ולחלק ביעילות את הסיוע. ישראל טענה שהיא מוכנה להכניס כמה משטחי סיוע שעליהם טונות רבות של מזון, תרופות, מים נקיים, אוהלים וכיוצא בזה – ככל שארגוני הסיוע ירצו בכך ויהיו מוכנים לחלקם. אבל בפועל נכנסו רק כמה עשרות משאיות ביום, כיוון שארגוני הסיוע הבינלאומיים לא היו מוכנים לפעול כשמסביבם, כך הם טענו, מתחוללים קרבות.

ההודעה, ההבהרה והנזיפה

ראש הממשלה ושר הביטחון, יחד עם אנשי מתאם פעולות הממשלה בשטחים ובכירי צה"ל, החליטו להדוף את מתקפת ההשמצות הבינלאומית על ידי זה שהחליטו על הפוגה זמנית בלחימה באזור הציר העוקף מכרם שלום למרכז הרצועה, כדי שארגוני הסיוע יוכלו לעבוד שם בלי לחשוש לחיי עובדיהם ולשלמות משאיות הסיוע. ההחלטה על הפוגה הומניטרית מדי יום לאורך ציר התנועה הזה שרוחבו אינו עולה על שני קילומטרים, נפלה לפני מספר ימים. ואכן, תנועת משאיות הסיוע ההומניטרי מכרם שלום ישירות לעבר מרכזי החלוקה של האו"ם גברה מאוד.
7 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום משאיות סיוע הומניטרי לרצועת עזה
מעבר כרם שלום משאיות סיוע הומניטרי לרצועת עזה
חבילות סיוע הומניטרי בכרם שלום. בצבא מצאו דרך לעקוף את החסימה המצרית במעבר רפיח
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
אבל בזירה הבינלאומית המשיכו גורמי האו"ם וארגונים פרו-פלסטיניים להדהד את הטענות על הרעב ברצועה, כביכול בגלל שישראל שולטת בכל המעברים ומונעת הכנסת סיוע בקצב הולם. זאת למרות שמתאם הפעולות בשטחים מדווח מדי יום על כמות של מאות משאיות שנכנסות ומביאות סיוע לתושבי הרצועה. שינוע וחלוקת הסיוע הזה מכרם שלום לאזור רפיח ולמרכז הרצועה נעשים כאמור כבר כמה ימים בחסות אותה הפוגה טקטית שמתקיימת מדי יום באזור רפיח לאורך הציר העוקף מכרם שלום לדיר אל-בלאח וציר סלאח א-דין ("ציר טנצ'ר").
לנוכח מערכת ההשמצות הזאת, שמתעלמת מהמאמצים שישראל ובעיקר צה"ל עושים בשטח כדי לאפשר מעבר סדיר של סיוע הומניטרי, החליטו מתאם הפעולות בשטחים ודובר צה"ל לפרסם את דבר ההפוגה הטקטית – כדי שהעולם יידע שישראל מאפשרת את העברת הסיוע וכי לא בה האשם אם הסיוע הזה לא מגיע לתושבי עזה. כתוצאה מהחלטה זו, בסביבות 7 בבוקר פרסם דובר צה"ל ברשת החברתית X ובסוכנויות הידיעות הבינלאומיות, הודעה באנגלית ובעברית שזהו לשונה, כפי שתורגמה על ידי מהמקור באנגלית:
"כחלק מהמאמצים הנמשכים של צה"ל ושל מתאם הפעולות בשטחים במטרה להגדיל את נפח הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה וכהמשך לשיחות הנוספות עם האו"ם וארגונים בינלאומיים, החל מהיום/אתמול (שבת), תתקיים הפוגה מקומית וטקטית בפעילות הצבאית למען מטרות הומניטריות בין השעות 08:00 עד השעה 19:00, כל יום עד להודעה חדשה, לאורך הדרך שמובילה ממעבר כרם שלום לדרך סלאח א-דין ומשם צפונה".
7 צפייה בגלריה
תיעוד: יחידת אגוז פועלת במרחב רפיח
תיעוד: יחידת אגוז פועלת במרחב רפיח
לוחמי אגוז ברפיח. ההפוגה - בציר שרוחבו לא יותר מ-2 ק"מ
(צילום: דובר צה"ל )
עוד נכתב בהודעה: "זהו צעד נוסף במאמצים לסיוע ההומניטרי שמנהלים צה"ל ומתאם הפעולות בשטחים החל מתחילת המלחמה. צה"ל ימשיך לתמוך במאמצים ההומניטריים בשטח". להודעה צירף דובר צה"ל מפה שמראה בדיוק את הדרך ההומניטרית העוקפת מכרם שלום לבית החולים האירופי במרכז הרצועה, ולמרכז נוסף של חלוקת סיוע על ידי האו"ם.
כאמור, הודעה זו בצירוף המפה התפרסמה ב-7 בבוקר ונאמר בה במפורש שההפוגה ההומניטרית היא רק לאורך הדרך העוקפת הזאת ולא בכל שטח רפיח, וכי הסידור הזה יתקיים עד להודעה חדשה. אבל ההודעה שתכליתה הייתה להראות שישראל עושה מאמצים ניכרים כדי לאפשר סיוע הומניטרי לרצועה, כפי שדורשים הממשל האמריקני והאו"ם, חוללה מהומה רבתי ברשתות החברתיות בישראל.
השר לביטחון פנים איתמר בן גביר מיהר לתקוף, וב-08:42 פרסם את ההודעה הבאה: "מי שהחליט על 'הפוגה טקטית' לצורך מעבר הומניטרי, במיוחד בשעה שבה טובי חיילינו נופלים בקרב, הוא אוויל וכסיל שאסור לו להמשיך להיות בתפקידו. לצערי מהלך זה לא הובאו בפני הקבינט והוא מנוגד להחלטותיו. הגיע הזמן לצאת מהקונספציה ולהפסיק את הגישה המטורללת וההזויה שרק מביאה עלינו עוד הרוגים ונופלים".
7 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
רה"מ הסתיר ממנו את המידע? בן גביר, שמיהר לתקוף
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
עד כאן דברי השר לביטחון פנים על המדיניות שעליה החליטו רה"מ, שר הביטחון, מתאם הפעולות בשטחים ובכירי צה"ל ואשר מתקיימת כבר לפחות מאז שבוע שעבר. אבל השר בן גביר לא ידע, אולי משום שרה"מ הסתיר את זה ממנו, כי פחד מתגובתו ואולי מפני שנתניהו סתם לא טורח לעדכן אותו. אולם הרצון להזים את השמועות על הרעבה בזירה הבינלאומית גרמו לצה"ל ולמתאם הפעולות בשטחים להוציא את ההודעה שבגללה נזעק בן גביר, והשר אפילו לא טרח לברר את הפרטים והתייחס אל הודעת דובר צה"ל כאילו מדובר בהפסקת אש כללית באזור רפיח.
ביחידת דובר צה"ל הבינו את הפוטנציאל הפוליטי הנפיץ שנוצר כתוצאה מההודעה שהוציאו, ומתגובת בן גביר, וב-08:53 פרסם דובר צה"ל הודעת הבהרה: "בצה"ל מבהירים כי אין הפסקת לחימה בדרום הרצועה והלחימה ברפיח נמשכת. כמו כן, אין שינוי בהכנסת הסחורות לרצועה, הציר המוביל את הסחורות יהיה פתוח במהלך שעות היום בתיאום עם ארגונים בינלאומיים לשינוע הסיוע ההומניטרי בלבד". בהמשך הוציא צה"ל הודעה נוספת: "בצה"ל מבקשים להבהיר: 'ההפוגה היא רק סביב ציר המשמש לתנועת סחורות מכרם שלום למחסות ומחסנים של האו"ם וארגונים בינלאומיים, בשאר השטח הלחימה תתנהל כרגיל".
ב-9:40, יש כבר תוצאה חיובית להודעה המקורית של צה"ל ומתאם הפעולות בשטחים. שרת החוץ של בלגיה, הג'א לאהביב, שמבטאת עמדות עוינות לישראל, מפרסמת ציוץ בנימה חיובית: "ההחלטה של צה"ל ליישם 'הפסקה טקטית' יומית לחיזוק הסיוע ההומניטרי בעזה היא צעד ראשון. המצב ההומניטרי בעזה דרמטי והאוכלוסייה זקוקה לסעד ולסיוע. נדרשת הפסקת אש מיידית ומתמשכת".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נחרד לשלום הקואליציה. נתניהו
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
אבל בישראל, מאחורי הקלעים, הפלג הימני קיצוני, לפי דיווחים שונים, עדיין נסער ודורש מרה"מ הסברים (למרות שרה"מ הוא שהחליט ואישר כאמור את המדיניות שעל פיה מתנהלות ההפסקות ההומניטריות מדי יום לאורך המסדרון הצר שעובר מכרם שלום למרכז הרצועה). נתניהו כנראה נבהל, ונחרד לשלום הקואליציה שלו, וב-11:20 מפרסמת לשכתו את ההודעה הבאה: "כשרה"מ שמע בבוקר את הדיווחים אודות הפסקה הומניטרית ל-11 שעות ביממה, הוא פנה למזכירו הצבאי והבהיר שהדבר אינו מקובל עליו. לאחר בירור, דווח לרה"מ שאין שינוי במדיניות צה"ל וכי הלחימה ברפיח נמשכת כמתוכנן".

ניסוח עמום, לא סתם

למקרא ההודעה הזאת, קשה להחליט, האם רה"מ אינו אומר אמת מחשש לשלמות הקואליציה או שצה"ל ושר הביטחון שכחו לדווח לרה"מ על ההפסקה ההומניטרית שכאמור מתקיימת כבר מדי יום מאז השבוע שעבר. ההודעה שהתפרסמה היום נועדה רק להוכיח לעולם שאכן ישראל עושה מאמצים לסייע לפליטים, בניגוד למה שטוענים בכירי האו"ם. קשה להניח שרה"מ לא ידע שההפוגה ההומניטרית מתקיימת מדי יום לאורך מסדרון צר שאורכו קילומטרים בודדים, אבל החשש לשלמות הקואליציה גובר על המאמצים שעושים דובר צה"ל ומתאם הפעולות בשטחים כדי לקושש קצת לגיטימציה בזירה הבינלאומית על בסיס פעולות שצה"ל מבצע ממילא.
7 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
פליטים פלסטינים. במקום הדרג המדיני, צה"ל נאלץ גם להסביר ולא רק להילחם
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
בדובר צה"ל מודים שניסוח ההודעה אולי היה עמום קצת, ולא הבהיר מספיק שהלחימה בכל אזור רפיח נמשכת. אבל כשאתה מעוניין לגייס לטובתך את דעת הקהל העולמית והגורמים הבינלאומיים, אתה נמנע מלהבליט את העובדה שאתה ממשיך בלחימה. ובכלל, במדינה מתוקנת לשכת רה"מ ומשרד החוץ היו מנהלים את ההסברה וצה"ל את הלחימה והפעילות בשטח. במציאות הבלתי אפשרית, עם הממשלה הנוכחית, צה"ל ומתאם הפעולות בשטחים נאלצים גם לעשות, גם להסביר וגם לחטוף נזיפה מרה"מ ועלבונות בשפה נחותה מפי השר לביטחון פנים.