10 נופלים בדרום לבנון - תוך יממה אחת: היום (שישי) הותר לפרסום כי סגן מפקד גדוד 89, קצין מילואים בגדוד ושלושה לוחמי מילואים - כולם מחטיבת השריון 8 ("הזקן"), הפועלת תחת צוות קרב של חטיבה 3 ("אלכסנדרוני") - נהרגו אמש משיגור שהתפוצץ ליד מבנה בגזרה המרכזית של דרום לבנון.
הנופלים הם רס"ן (מיל׳) דן מאורי, בן 43 מבית יצחק-שער חפר; סרן (מיל׳) אלון ספראי, בן 28 מירושלים, קצין שריון בגדוד; ולוחמי המילואים רס"ב (מיל׳) עמרי לוטן, בן 47, מבת חפר; רס"ב (מיל׳) גיא עידן, בן 51 מקיבוץ שמרת; ורס"ר (מיל׳) תום סגל, בן 28 מעין הבשור. עוד 19 לוחמים נפצעו בתקרית, שניים מהם באורח קשה והיתר באורח קל עד בינוני. יממה לפני פורסמו שמות חמישה נופלים אחרים בלבנון.
6 צפייה בגלריה
למעלה מימין: דן מאורי, תום סגל. למטה מימין: עמרי לוטן, גיא עידן, אלון ספראי
למעלה מימין: דן מאורי, תום סגל. למטה מימין: עמרי לוטן, גיא עידן, אלון ספראי
הנופלים בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
האסון אירע בזמן שכוח מבצעי-לוגיסטי הגיע עם שיירה לכוח החטיבתי כדי להעביר לו אספקה וציוד. הכוח מחטיבת אלכסנדרוני עסק בימים האחרונים בטיהור מרחב כפרי ליד הגבול מנוכחות כוח רדואן, ולוחמיו חיסלו עשרות מחבלים ואיתרו מאות אמצעי לחימה.
בצה"ל בודקים אם מדובר בירי של רקטה כבדת משקל, פצצת מרגמה או טיל נגד טנקים. בזמן הירי עמדו ליד המבנה חיילים רבים בעקבות משימת האספקה בזירה. צה"ל מתחקר כיצד אירע האסון, לנוכח העובדה שהכוחות שפועלים קרקעית בלבנון נעזרים במערכות התרעה של נפילות ושיגורים, וכן בהתרעות מודיעיניות לפני ירי לכיוונם. אלו סיפורי הנופלים:
גיא עידן הוא בן דודו של צחי עידן - שנחטף מביתו בנחל עוז ב-7 באוקטובר. "הוא כבר לא יזכה לראות אותו חוזר מהשבי בעזה", כתבה קרוב משפחתו. במשפחה סיפרו כי גיא עשה כל שביכולתו למען השבת החטופים, הן באזרחות והן בצבא.
גיא, בן 51, הותיר אחריו את אשתו שרונה ושתי בנות: ליבי, בת 17, ואבישג, בת 13. הוא שימש כרכז הביטחון השוטף בקיבוץ שמרת. לפני כשבועיים שלח הודעה שהוא יוצא למילואים, ושמינה מחליף לתקופה הקרובה.
6 צפייה בגלריה
רס"ב (במיל׳) גיא עידן ז"ל
רס"ב (במיל׳) גיא עידן ז"ל
"איש ביטחון בכל רמ"ח אבריו". גיא עידן
(צילום: דובר צה"ל)
במשפחת עידן סיפרו: "גיא היה איש ביטחון בכל רמ"ח אבריו. אבא מסור ובעל אוהב. אח ובחור למופת. גיא אהב את החיים, אקדחים ואופנועים, ואצלו ג'ינג'י זה אופי ולא רק סיסמא. אם יש פירוש למונח מלח הארץ - זה גיא. איש גדול ומחוספס עם לב ענק ורגיש מאוד לזולת". הלוויתו של גיא עידן תיערך היום בשעה 13:00 בבית העלמין שמרת.
תום סגל, בן 28 מעין הבשור, עבד בחברה ליצור נשק, ובחודשים האחרונים התגורר בשכירות בקיבוץ דורות. תום הוא חבר קרוב של בר רודאיף, בנו של ליאור רודאיף ז"ל מקיבוץ ניר יצחק שנחטף לעזה ונרצח בשבעה באוקטובר. תום ובר, שגדלו יחד בחבל אשכול, למדו יחד באותה כיתה ואף גרו יחד כשותפים בתל אביב.
אימו של תום, סמדר, סיפרה בשיחה עם ynet: "ב-7 באוקטובר תום היה בסיני. הוא יצא בשמונה בבוקר מסיני ומיד עלה לצפון למילואים. מאז פרוץ המלחמה הוא עשה מילואים, גם בדרום, אבל בעיקר בצפון. תום יצא להילחם בלב שלם, מתוך ידיעה שאנחנו נלחמים על חיינו, שיש לנו אויב להכריע. הוא אהב את החיים, אהב לטייל, היה בניו זילנד, בהודו, נסע על אופנועים. רק בחודש אחרון הוא קנה אופנוע שוב, אבל הוא הספיק לרכוב עליו רק פעם או פעמיים".
6 צפייה בגלריה
יולי בן עמי, בתו של אוהד בן עמי שנמצא בשבי החמאס, שיתפה את תמונתו של חברה תום סגל ז״ל וכתבה: ״הלב שלי שבור״
יולי בן עמי, בתו של אוהד בן עמי שנמצא בשבי החמאס, שיתפה את תמונתו של חברה תום סגל ז״ל וכתבה: ״הלב שלי שבור״
"הלב שלי שבור". התמונה ששיתפה יולי בן עמי
(מתוך אינסטגרם)
יולי בן עמי, בתו של אוהד בן עמי שנמצא בשבי חמאס, שיתפה את תמונתו של תום וכתבה: "הלב שלי שבור". תום סגל הותיר אחריו הורים, סמדר ומיכה, ואחים, ליאור ואביב. הוא יובא למנוחות ביום ראשון ב-16:00, בבית העלמין בעין הבשור.
מהפיצוץ נהרג סגן מפקד גדוד 89, רס"ן במיל' דן מאורי, בן 43 מבית יצחק. הוא הותיר אחריו אישה ושני בנים.
חברו של דן, מתן אלואל, ספג לו בפייסבוק: "אני לא מעכל שאתה כבר איננו. רק לפני שבוע התקשרת וסיפרת לי שאתה בצפון על הגבול, מצאת לי ג'ון דיר כמו שאני אוהב, שלחת תמונות וקבענו כבר להיפגש ולתכנן את הטיול הבא לדרום. רק ביקשתי ממך 'מאורי, שמור על עצמך, תעשה טובה'. אויש דן, כמה תחסר לי ולכולנו. אוהב אותך וכבר מתגעגע".
6 צפייה בגלריה
רס"ן (במיל') דן מאורי ז"ל
רס"ן (במיל') דן מאורי ז"ל
"מלח הארץ, איש של נתינה". דן מאורי
(צילום: דובר צה"ל)
השף אורן גירון סיפר על הקשר עם דן מאורי: "הוא היה הסו-שף הראשון שלי ב'עושים בישול' - האחד, היחיד והמיוחד. הוא הגיע לראשונה על מדים, רגע לפני שחרור מקבע. לאחר קורס ראשון שסיים, קשה היה שלא לחטוף אותו לעבודה איתי. אדם כשרוני משכמו ומעלה, מלח הארץ, איש של נתינה, עשייה, יוזמה, אהבת הארץ".
קצין המילואים הנוסף שנהרג הוא סרן במיל' אלון ספראי, בן 28 מירושלים. הלווייתו תיערך היום בשעה 14:30 בהר הרצל.
ויקה הרמן, חברתו לכיתה מלימודי הרפואה בטכניון, כתבה ברשת: "היינו אמורים עוד שבוע להתחיל את השנה הרביעית. אלון היה תלמיד שהכול היה לו כל כך קל, הוא היה כוכב והכל בא לו בקלות. היינו מקנאים בו שהוא יכול ללמוד כמה שעות למבחן ומוציא ציונים טובים בלי להתאמץ יותר מדי. כולם אהבו אותו. כזה חברמן, כזה עוזר ואיש טוב. מכל האנשים הוא לא היה צריך ללכת.
6 צפייה בגלריה
סרן (במיל') אלון ספראי ז"ל
סרן (במיל') אלון ספראי ז"ל
"אבידה לכל המטופלים שהיו אמורים להיות לו". אלון ספראי
(צילום: דובר צה"ל)
הוא בכלל לא היה חייב לעשות מילואים. סטודנטים לרפואה יכולים לקבל פטור וזה לא עבר לו בראש אפילו. הוא אמר לי שהוא לא יכול שלא ללכת ולא להיות שם. הוא היה צריך לסיים את לימודי הרפואה ולהיות רופא מבריק. הוא היה חכם בצורה יוצאת דופן, זאת אבידה לכל המטופלים שהיו אמורים להיות לו".
מלבד רס"ן במיל' מאורי, מהפיצוץ נהרג גם איש מילואים אחר המתגורר באחד מיישובי עמק חפר - עמרי לוטן, בן 47 מבת חפר. לוטן, בן קיבוץ מבוא חמה, הותיר אחריו את אשתו דפנה וכן שתי בנות ובן - מיקה, גאיה ועמית.
6 צפייה בגלריה
רס"ב (במיל') עמרי לוטן ז"ל
רס"ב (במיל') עמרי לוטן ז"ל
עמרי לוטן
(צילום: דובר צה"ל)
ראש המועצה גלית שאול הגיעה לנחם את המשפחות בבתיהן ואמרה "שנה אחרי פרוץ המלחמה, הבשורות המרות ממשיכות לפקוד אותנו וביתר שאת. הכאב בלתי נתפס על שניים מטובי בנינו, אבות שיצאו ביחד אל הקרב ולא שבו ממנו, הותירו אחריהם משפחות וילדים. קהילת עמק חפר כולה אבלה ודומעת, ואנו נעטוף לעד את המשפחות. יהי זכרם של דן ועומרי ברוך".
אורנית, אחותו של עמרי לוטן, שיתפה את תמונתו ברשת וכתבה: ״עמרי לוטן אהוב ליבנו. יהי זכרו מהפכה". לוטן היה אוהד שרוף של הפועל תל אביב. "איש מיוחד במינו - אוהב ישראל ורודף שלום", סיפרו עליו בני משפחתו. "בשנה האחרונה שירת במילואים מתוך אמונה כנה שצריך ויכול להיות כאן טוב יותר. הוא נפל בלבנון ובמותו ציווה עלינו לשמוח".