בסוכנות הידיעות רויטרס דווח היום (שישי) כי אחרי שכמעט כל ההנהגה הצבאית הבכירה שלו חוסלה, חיזבאללה נערך למלחמת התשה ארוכה בדרום לבנון - עם פיקוד צבאי חדש שינחה את המחבלים בירי הרקטות ובלחימה בדרום לבנון.
מקורות בארגון הטרור אמרו לרויטרס כי חיזבאללה עדיין מחזיק במאגר נשק לא-מבוטל, שכולל גם טילים מדויקים שבהם עדיין לא השתמש.
3 צפייה בגלריה
פוסטר של חסן נסראללה עם דגל דגלי חיזבאללה ב דרום לבנון
פוסטר של חסן נסראללה עם דגל דגלי חיזבאללה ב דרום לבנון
(צילום: REUTERS/Aziz Taher/File Photo)
שני מקורות אמרו כי הפיקוד בחיזבאללה חווה שיבושים בימים הראשונים שלאחר חיסולו של מנהיג הארגון חסן נסראללה בתקיפה ברובע הדאחייה בביירות. אלא שלפי שני המקורות, מפקד שטח בארגון וגורם שמקורב לחיזבאללה - הארגון הקים חמ"ל חדש לאחר 72 שעות. החמ"ל המשיך לתפקד, לפי הדיווח, גם חרף התקיפות של צה"ל, מה שאפשר לפעיליו בדרום לשגר רקטות ולהילחם בהתאם להוראות מהחמ"ל המרכזי.
מפקד השטח בחיזבאללה טען כי פעילי הארגון מבצעים פקודות "בהתאם ליכולות בחזית", ותיאר את הפיקוד החדש בארגון הטרור כ"מעגל צר" שנמצא במגע ישיר עם השטח. הוא ציין כי הפיקוד החדש בחיזבאללה פועל בסודיות מוחלטת. ארגון הטרור, נזכיר, לא מינה עדיין רשמית יורש לחסן נסראללה. גם יורשו המיועד, האשם ספי א-דין, וגם יורשו של ספי א-דין, כלשון ראש הממשלה בנימין נתניהו, חוסלו בתקיפות ישראל. מוקדם יותר השבוע הודיע סגן מנהיג הארגון, נעים קאסם, כי הלחימה מקשה על חיזבאללה לבחור מנהיג חלופי.
כך או כך, גורם אחר המעורה בפעילות חיזבאללה אמר כי רשת הקשר הקווית הפנימית של הארגון "חיונית" לתקשורת בין פעיליו בימים אלה. מקורות ציינו כי הרשת שרדה ניסיונות פגיעה במסגרת המתקפות שיוחסו לישראל על רשתות התקשורת של חיזבאללה - הביפרים ומכשירי הקשר.
3 צפייה בגלריה
הנזק בביירות
הנזק בביירות
הרס במעוז חיזבאללה, רובע הדאחייה. החמ"ל של הפיקוד הצבאי ממשיך לתפקד
(צילום: AFP)
מאז כניסת כוחות צה"ל לפעולה הקרקעית בדרום לבנון הספיק הצבא לטהר כמה כפרים שם, כשחלק מהקרבות מול פעילי חיזבאללה מתנהלים פנים מול פנים. בארגון הטרור לא פרסמו כמה מחבלים נהרגו מתחילת הקרבות - ולמעשה ממעטים ואף נמנעים מפרסום שמות ההרוגים שלהם מאז החלה ישראל לחסל בכירים בזה אחר זה. בין לוחמי צה"ל, נפלו מתחילת הפעולה 12 חיילים וקצינים.
בחיזבאללה, לפי אותו מפקד שטח, נערכו שנים ללחימה קרקעית מול צה"ל - ובנו מנהרות שלפי ההערכות בישראל אורכן מאות קילומטרים בסך הכול. "הן הבסיס של הקרב. הכנו אותן במשך שנים - והזמן שלהן הגיע", אמר. המקור המקורב לחיזבאללה אישר את הטענות בישראל, לפיהן המנהרות שנחשפו בתקופה האחרונה נבנו עבור אנשי כוח רדואן לשם פלישה לגליל. עם זאת, הוא טען כי ישראל לא ידעה את היקף המנהרות.

לשמור נשק עוצמתי ולמנוע פגיעה בתשתיות

אחת השאלות שנשאלו מאז שישראל החלה להסלים את התקיפות בלבנון - ואף חיסלה את מנהיג חיזבאללה נסראללה - היא מדוע ארגון הטרור לא עושה שימוש בטילים רבי עוצמה או בטילים מדויקים. שני המקורות אמרו לרויטרס כי חיזבאללה בחר שלא להשתמש בהם כדי "לשמור משהו כעתודה" למקרה של מלחמה ארוכה. לדבריהם, סיבה נוספת היא "לא לתת לישראל סיבה להרחיב את התקיפות לתשתיות בלבנון - כמו נמל התעופה בביירות, כבישים וגשרים".
3 צפייה בגלריה
כוחות צבא לבנון עם משגר רקטות חיזבאללה בכפר שוויא באזור חצביא דרום לבנון
כוחות צבא לבנון עם משגר רקטות חיזבאללה בכפר שוויא באזור חצביא דרום לבנון
משגר רקטות של חיזבאללה. לא רוצים לתת לישראל סיבה להרחיב את התקיפות
(צילום: רויטרס)
מקור נוסף אמר כי חיזבאללה לא שיגר את הטילים העוצמתיים ביותר שלו לערים הישראליות, כמו תל אביב, כי זה יכול לתת לישראל סיבה לתקוף את לבנון בצורה קשה יותר.
מנגד, גורמים בישראל אמרו כי העובדה שחיזבאללה משגר בין 100 ל-200 רקטות וטילים ביום בממוצע - ולא אלפים כמצופה - מראה את ההיחלשות המשמעותית שלו. ההערכות סביב היקף הנזק ליכולות השיגור של חיזבאללה משתנות. לפי דיפלומט מערבי, עוד לפני חיסול נסראללה - ארגון הטרור איבד כ-25% מיכולת הטילים שלו.
מחיזבאללה נמסר בעקבות הפרסום של רויטרס: "רויטרס פרסמה דוח שכינתה 'ההנהגה החדשה של המלחמה הקרקעית בחיזבאללה ופרטים על אופי המלחמה, תוכניותיה והנשק שלה'. הדוח הזה הוא פרי דמיונם של הכותבים ברויטרס, של העיתונאים והיועצים הביטחוניים של הסוכנות. מה שהם ייחסו ל'מפקד שטח בחיזבאללה' זה שקר. המדיניות שלנו, כפי שידוע ואולי יש להזכיר, היא שאין בחיזבאללה מקורות ובטח שלא מפקדי שטח המספקים מידע".

הרמטכ"ל: "אנחנו לא עוצרים"

אתמול ביקרו בדרום לבנון הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר, והשניים קיימו שם הערכת מצב עם אלוף פיקוד הצפון ומפקד אוגדה 91. "אנחנו עם שבע אוגדות מתמרנות. שלוש בעזה - דרום, מרכז וצפון הרצועה. ארבע אוגדות עובדות כאן. צה"ל פועל בעוד הרבה מקומות אחרים עם סד"כ יבשה וסד"כ אוויר, עם מודיעין ומבצעים מיוחדים בהרבה מאוד גזרות", אמר הלוי.
(צילום: דובר צה"ל )

הוא הוסיף: "אנחנו ממשיכים להילחם באויב ואנחנו לא עוצרים עד שאנחנו לא מבינים שאנחנו יודעים להחזיר את התושבים. לא רק בביטחון עכשיו, גם בהתבוננות עתידית. אם מישהו יבוא לבנות את הכפרים האלה עוד פעם, הוא יגיד 'לא כדאי לבנות תשתיות טרור כי צה"ל יחריב את הכפר הזה שוב'. אנחנו פועלים בכל הגזרות - גם בבקאע וגם בביירות, גם מצפון לליטני גם מדרום לליטני. כל הדברים האלה עובדים חזק מאוד. מה שאתם עושים כאן הוא הרכיב הכי חשוב להחזרת התושבים. אלה ימים מיוחדים וחגים, ואנחנו כולנו ממוקדים בעשייה כדי שתושבי מדינת ישראל יוכלו לעשות את החגים ולשנים קדימה להיות כאן בביטחון".
ראש השב"כ רונן בר אמר: "מדינת ישראל לא יכולה להגן על התושבים שלה מפני מחבלים רק בעזרת קו השמירה בקניון ולמול טילים רק בעזרת בניית ממ"דים. זה צריך להיות בקיני המחבלים ובפסי הייצור. לכן, בגבול של שלום - הגנה בצד הגבול. בגבול של מלחמה - הגנה משני צידי הגבול עם חופש פעולה. בשנים האחרונות אנו רואים התבססות של חמאס בלבנון, היא תגבר כי הם יצאו מעזה וההשקעה תהיה כאן. אנחנו נמשיך לרדוף אותם בכל מקום. את הטבח של 7 באוקטובר תמיד נזכור ונוודא שאת הלקח של 8 באוקטובר הם יזכרו".
בינתיים, ברשת "סקיי ניוז" בערבית דווח כי וופיק ספא, שהיה יעד התקיפה אתמול בביירות, נפצע אנושות בניסיון החיסול. אתמול טענו גורמים בחיזבאללה כי הוא ניצל.