אזעקות בנהריה בפעם השנייה השבוע והשלישית בחצי השנה האחרונה - וכמה שעות אחריהן תקיפה חריגה של חיל האוויר באזור החוף בדרום לבנון, שבה חוסל מפקד במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה, בין היתר בתגובה לפגיעה בבלון התצפית הענק. בסביבות השעה 14:30 שוב נשמעו אזעקות בצפון - הפעם באצבע הגליל ובקצרין שבגולן.
התיעוד הדרמטי של החיסול

פטריות העשן מול הים, אחרי התקיפה במחוז צידון

מעט לפני השעה 5:30 בבוקר מיהרו בנהריה ובסביבה למרחבים המוגנים, בעקבות התרעות על חדירת כטב"מים. כמה כטב"מים חצו את שטח לבנון, אחד מהם יורט ואחר נפל באזור געתון שבגליל המערבי.
בנהריה, עיר שלא פונתה בתחילת הלחימה בצפון, נשמעה אזעקה אחת מתחילת נובמבר עד השבוע. אבל ביום ראשון הייתה אזעקה נוספת, והבוקר רצף אזעקות - מה שמעיד גם הוא על ההסלמה בלחימה בצפון. חיזבאללה קיבל אחריות לירי וטען ששיגרו כטב"מים למטרה צבאית בגעתון.
בסביבות 10 בבוקר דיווחו בלבנון על תקיפה חריגה של רכב במחוז צידון, שבה חוסל לפי רשת "אל-ערביה" מי שתואר כ"בכיר חיזבאללה", חוסיין חדר מהדי. מלבד אותו מפקד בחיזבאללה, בלבנון דיווחו גם על שני הרוגים סורים וארבעה פצועים בתקיפות באזור.
יירוט באזור נהריה בעקבות חדירת הכטב"מים
(צילום: אורייאן ואופאל פלס)

לפי רשת "אל-מנאר" של חיזבאללה, מטוסי קרב וכטב"מים ביצעו תקיפה משולבת בעיירה א-נג'אריה שבאזור א-זהראני, כמעט 40 ק"מ צפונית לראש הנקרה. בתיעודים מהמקום נראו פטריות עשן מול הים.
בהודעה רשמית שפרסם צה"ל נמסר כי היעד היה תשתית שבה פעלו מחבלים של חיזבאללה, הכוללת מתחמים בכפר א-נג׳אריה. לפי צה"ל, "מתחמים אלו משמשים את מערך ההגנה האווירית של חיזבאללה והיוו איום על כלי טיס ישראליים. מערך ההגנה האווירית של הארגון פועל בתוך סביבה אזרחית, תוך סיכון חיי אדם בדרום לבנון".
"לא נסבול פגיעה בחופש הפעולה האווירי ונפעל בהתקפיות מול כל איום", הוסיפו בצה"ל. "אנו מזהירים את אזרחי לבנון משיתוף פעולה עם חיזבאללה, ומדגישים כי בכך הם מסכנים את עצמם ואת סביבתם".
כל אלו אירעו אחרי עוד יום קרב בצפון, שבמהלכו נפצעו שלושה לוחמים - בהם אחד במצב קשה - מפגיעת כטב"ם ששיגר טיל במטולה. שלשום אף פגע כטב"ם של חיזבאללה בבלון התצפית הגדול "טל שמיים", ליד צומת גולני - כ-40 ק"מ מגבול לבנון.
תיעוד שפרסם חיזבאללה אחרי התקיפה באזור מטולה

1 צפייה בגלריה
בלון תצפית "טל שמיים"
בלון תצפית "טל שמיים"
בלון התצפית "טל שמיים"
(צילום: Christopher Furlong/Getty Images)
במסיבת העיתונאים שערך אמש דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הוא אמר: "תקפנו מתחם של אתרי ייצור ואחסון של אמצעי לחימה, ששייך לפרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה בתגובה לירי לאתר הצבאי שנמצא סמוך לצומת גולני - ופגע בבלון שהיה על הקרקע כחלק מתהליכי קליטה מבצעית של הבלון".
מערכת "טל שמיים" מיועדת לגילוי והתרעה של איומים מתקדמים בצפון הארץ. המערכת, שמורכבת בתוך בלון ענק, פותחה במשך שנים בשיתוף פעולה ישראלי ואמריקני, ונחשבת לאחת הגדולות מסוגה בעולם.
פורסם לראשונה: 10:36, 17.05.24