בשבועות האחרונים, בזמן שהחברים הפרוגרסיבים בקונגרס מחריפים את הטון נגד ישראל וקוראים להפסיק את הסיוע האמריקני, רבים תהו "איפה אלכסנדריה אוקסיו-קורטז?". עד לאחרונה, "נערת הפוסטר" של ההתנגדות לישראל בקפיטול בשנים האחרונות נמנעה מלקרוא לפעולות בעזה "רצח עם", להבדיל מעמיתיה ל"סקווד" - נציגי האגף השמאלי ביותר במפלגה הדמוקרטית.
1 צפייה בגלריה
אוקאסיו קורטז
אוקאסיו קורטז
אוקסיו-קורטז
(צילום: AP)
התהיות התרבו עד כדי כך שסרטון של פעיל שמאל תוקף את קורטז ביציאתה מבית קולנוע בברוקלין עם ארוסה הפך תוך שניות לוויראלי, עם יותר מ-7 מיליון צפיות. הפעיל הטיח לעברה: "את מסרבת לקרוא לזה רצח עם. זה לא בסדר שמתרחש רצח עם ואת לא יוצאת נגדו באופן פעיל".
קורטז ניסתה להתעלם, אך אז הטיחה לעבר אחת הפעילות: "את משקרת". לאחר מכן צעקה בזעם לעבר הפעילים: "כבר אמרתי שכן, וכולכם פשוט תמשיכו להעמיד פנים שזה לא קרה. שוב ושוב. זה Fucked Up, גבר. אתם לא עוזרים לאנשים האלה", אמרה, והסתלקה מהמקום.
האמת היא שקורטז לא נמנעה מרטוריקה לוחמנית כלפי ישראל מאז 7 באוקטובר, אך הביקורת של תומכיה נובעת בעיקר מריאיון שלה לתוכנית "פגוש את העיתונות" האמריקנית, שבו התחמקה מהשאלה אם לדעתה ישראל מבצעת רצח עם. "אני מאמינה שהם עדיין קובעים את זה", התייחסה לתיק נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג. "אבל העובדה שאמרו שיש אחריות למנוע את זה, העובדה שהמילה הזאת אפילו בשיח שלנו, רק ממחישה את חוסר האנושיות ההמונית שאיתה מתמודדים העזתים. ממשלת נתניהו איבדה את תמיכת הציבור ויש לנו אחריות להגן על זכויות האדם והאנושיות של עזתים ובני הערובה כאחד באזור", הוסיפה.
זה לא הספיק למבקרים מהשמאל, וכנראה זה מה שהביא לנאום הלוחמני של קורטז ביום שישי האחרון בבית הנבחרים. המילים "רצח עם" נזרקו לאוויר לראשונה בפומבי. "אם אתה רוצה לדעת איך נראה רצח עם בהתהוות, פקח את עיניך", פנתה בנאומה לנשיא ביידן בבקשה להשעות את הסיוע לישראל. "זה נראה כמו הרעבה כפויה של 1.1 מיליון חפים מפשע. זה נראה כמו אלפי ילדים שאוכלים דשא בזמן שגופם מעכל את עצמו, בעוד משאיות של אוכל מעוכבות ונעצרות במרחק של קילומטרים בלבד".
היא ציינה: "זה נראה כמו אנשים טובים והגונים שעומדים מנגד ועושים כלום, או עושים מעט מדי, מאוחר מדי. זה נגד החוק האמריקני לספק נשק לכוחות שחוסמים את הסיוע ההומניטרי של ארצות הברית, וזה בדיוק מה שקורה עכשיו. כיבוד הבריתות שלנו לא אומר לאפשר הרג המוני. אנחנו לא יכולים לברוח מאחריות יותר. חסימת סיוע מבעלי בריתנו הקרובים ביותר כדי להפסיק להרעיב מיליון אנשים היא בלתי נמנעת. יש לנו אחריות להוכיח את ערכה של הדמוקרטיה העולמית, שלטון החוק ומחויבות לזכויות אדם".
קורטז סיכמה: "זה לא עניין רק של ישראל ושל עזה, זה עניין שלנו. העולם לא יהיה אותו דבר, ואנחנו לא נהיה אותו דבר. אנחנו צריכים לכתוב את הסיפור שלנו עכשיו כאמריקנים, ולא שהיינו אנשים טובים שעשו כלום, אלא שהיינו דמוקרטיה מחויבת שעשתה מעשה. ואנחנו צריכים להוכיח זאת עכשיו".
כעת נותר לראות אם קולגה פרוגרסיבית נוספת של קורטז שסירבה להשתמש במונח "רצח עם", ימשיך באותו קו. הסנאטור ברני סנדרס היה אומנם עקבי ברטוריקה שלו נגד הפעולות המבצעיות של ישראל והקריאה להתניית הסיוע הצבאי, אבל בראיונות עימו נמנע שוב ושוב מהצדקת המונח "רצח עם" או קריאה לחרם נגד ישראל. "מה שקורה בעזה מביש לחלוטין, נוראי, ואני עושה כסנאטור של ארצות הברית כל מה שאני יכול כדי לסיים את זה ואת הסיוע הצבאי לנתניהו והחברים המטורפים שלו מימין". עם זאת, הוסיף: "אפשר להתווכח על הגדרות ועל השיטות הטובות ביותר ללחוץ על ישראל".