כמו מדינות רבות באירופה, גם גרמניה מתמודדת בימים אלה עם הגל השני של הקורונה. בניסיון לשכנע את הצעירים הגרמנים להישאר בבית, להימנע ממפגשים חברתיים ולסייע בעצירת התפשטות הנגיף, השיקה הממשלה קמפיין שבו היא מצדיעה ל"בטטות הכורסה".
הסרטונים המשעשעים, שבמהרה הפכו לוויראלים, קוראים לצעירים "למלא את חובתם למולדת" - ולא לעשות דבר. אקסל אנטוני, גרמני שחי בבריטניה, מיהר לתרגם את הסרטונים לאנגלית ולשתף אותם בטוויטר. "מדובר במסר אוניברסלי", הוא אמר.
"עצלנות יכולה להציל חיים"
(צילום: רויטרס)

באחד הסרטונים שפרסם הדובר של אנגלה מרקל מופיע גרמני מבוגר שנזכר בשנת 2020. הוא מספר שבאותה שנה, כשהיה בן 22, הוא נמנע ממסיבות, דייטים ויציאה לפאבים עם חברים. "כשסכנה בלתי נראית איימה על כל מה שיקר לנו, גייסנו את כל האומץ שלנו ועשינו את מה שמצופה מאיתנו, הדבר היחיד שהיה נכון לעשות: כלום", הוא נזכר. לאחר מכן מופיעה בתשדיר דמותו של "אנטון הצעיר", שנראה שרוע על הספה, אוכל חטיפים וצופה בטלוויזיה. "הספה הייתה החזית שלנו, והסבלנות הייתה הנשק שלנו", הוא מספר.
בסרטון אחר גרמני מבוגר בשם טובי שניידר מספר: "לפני המגפה הייתי ללא ספק האדם הכי עצלן במדינה הזאת. בקושי יצאתי מהדירה שלי, שיחקתי במחשב בלי שום אמביציה ואכלתי רביולי קר ישר מהקופסה בגלל שהייתי עצלן מדי בשביל לחמם את זה. החברים שלי קראו לי 'טובי העצלן', אבל הייתי עצלן מכדי להתעצבן מזה. כשהנגיף התפשט נשארתי אותו 'שק תפוחי אדמה עצלן' שהייתי קודם. אבל בניגוד אליי – העולם השתנה". הוא מוסיף: "פתאום השירות שלנו למדינה היה לא לעשות כלום: להיות עצלן יכול להציל חיים. חורף 2020 היה קשה, אבל לא היה קשה להיות גיבור".
הסרטונים זכו לשבחים בגרמניה, ורבים אמרו שמדובר בסרטונים מקוריים שמעבירים מסר חשוב. עם זאת היו גרמנים שכעסו על ההשוואה שעושים הסרטונים בין הצעירים במגפת הקורונה לחיילים במלחמת העולם השנייה. "הם לא רק לועגים לחללים במלחמת העולם השנייה, אלא גם לאנשים ששרדו בחזית והיו יכולים לספר על זה", ציטטה BBC את אחד הגולשים.
כריסטין ריכטר, מומחית לתקשורת מקלן, אמרה לערוץ הציבורי WDR שהסרטונים הממשלתיים מעוררים אצלה רגשות מעורבים. ריכטר ציינה שההשוואה בין מגפת הקורונה למלחמה מעלה שאלות מוסריות, אך מצד שני היא מברכת על הגישה "ההומוריסטית והאמוציונלית" של הממשלה. "זה מרגש", אמרה.