המגעים לגיבוש עסקה לשחרור חטופים צוברים תאוצה, ולפי הערכות בישראל גברו הסיכויים לעסקה - אם כי הדברים עדיין לא סגורים ויש עוד ויכוחים קשים על הפרטים. בינתיים, ואחרי דברי ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה להבהיר מהו התפקיד של גל הירש - שכהן אמר כי אינו מבין מהו. במקביל, הממשלה החליטה להקים את "מנהלת החטופים, הנעדרים, השבים ארצה ומשפחותיהם" וכן להסדיר את פעילות משל"ט "מהלב" שמקיים את הקשרים עם משפחות החטופים.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ
נתניהו והירש
(צילום: מארק ישראל סלם, לע"מ)
לפי לשכת ראש הממשלה, "המשא ומתן הבינלאומי בעניין השבת החטופים מנוהל על ידי ראש המוסד ואלוף (במיל') ניצן אלון. תא"ל (במיל') גל הירש מעודכן באופן שוטף בנושא זה ומתאם את כל שאר פעולות הממשלה בנושא החטופים והנעדרים, לרבות הקשר עם המשפחות".
בהודעה נכתב כי "מאז פרוץ המלחמה הקים הירש מנהלת ממשלתית, שאושרה הערב בהחלטת ממשלה, העוסקת בקשת רחבה של נושאים לטיפול בנושא החטופים לטובת השבתם הביתה בשלום ולסיוע למשפחותיהם". לפי ההודעה, גם הערב נפגש נתניהו עם הירש, לעדכון שוטף על המשך המאמצים בנושא.
המנהלת החדשה תהיה אחראית בין היתר על ריכוז הקשר עם משפחות החטופים, הנעדרים והשבים ארצה וליווי שוטף למשפחות ולשבים ארצה, ריכוז המענים עבורם וסנכרון בין כלל הגורמים העוסים בתחום ומתן הנחייה מקצועית למשל"ט. כלל פעילות המשל"ט תהווה סיוע למשרד רה"מ ולמנהלת עם הקמתה, בריכוז וניהול הטיפול במשפחות החטופים, הנעדרים והשבים ארצה בין היתר באמצעות מוקד פניות ומרכז מידע להנגשת השירות עבור הפונים, ובניית תמונת מצב.
הכותרת
המלחמה על ביטחון היהודים בעולם
26:33
במשרד רה"מ יאתרו אדם שיעמוד בראש המנהלת, ובמקביל הירש יישאר יועץ רה"מ לנושא החטופים. לצורך פעילות המנהלת יוקצו לה עשרה תקנים מתקני משרד רה"מ, וכן 15 מליון שקל לשנת 2023 ו-31 מליון שקל לשנת 2024 שיגיעו מתקציב הרכש של משרד רה"מ.
מטעמו של הירש נמסר כי "הירש יזם את הקמת מרכז השליטה המופעל כיום על ידי אנשי פיקוד העורף ומלווה את פעילותו מפרוץ המלחמה. את הקמת המנהלת במשרד רה"מ יזם הירש כבר בשבוע הראשון ללחימה כדי להיערך להעברת המשימות מאנשי מילואים לאנשי משרד רה"מ. לאחר עבודת המטה הממושכת מול משרדי הממשלה אושרה הקמתה הערב בהחלטת ממשלה. הירש עוסק באופן אישי בהקמת המנהלת, בהכנתה למשימותיה ובעיצוב עשייתה. נושא אופן העסקתו לא נדון, גל מתנדב כבר חמישה שבועות ואינו עוסק בביורוקרטיה הזו".

העסקה שנבחנת: שחרור 80 נשים, ילדים וחולים

על פי גורמים שנחשפו לפרטי המשא ומתן, על הפרק עומד שחרור של עשרות חטופים – המספר נע בין 60 ל-100. לפי הערכה, המספר יעמוד בסופו של דבר על 80. זהות המשוחררים: ילדים, נשים מבוגרות ואנשים חולים. חמאס לוחץ להכניס לרשימה כמה שיותר זרים. ישראל לא מתנגדת לשחרור זרים, אך מבהירה שלא "תשלם יותר" על זרים.
חמאס דורש הפוגה של חמישה ימים בתמורה לשחרור, ישראל מוכנה לשלושה ימים. בישראל מעריכים שחמאס יתעקש בנושא כי הוא הוא רואה בהפוגה הזו אוויר לנשימה כדי להיערך מחדש, להצטייד וגם להכניס עיתונאים לשטח שלו כדי "לזעוק לעולם על האכזריות הישראלית". ישראל הודיעה שאם יהיה ירי לעבר הכוחות בזמן ימי ההפוגה – ישראל תשיב אש וההפוגה תיעצר.
ישראל נדרשת לשחרר בתמורה בין 100 ל-138 אסירים פלסטינים ובהם נשים, ילדים ואסירים מבוגרים. ישראל מוכנה לשחרר אסירים מעל גיל 68 ועומדת על כך שכולם ישוחררו לעזה, ולא ליהודה ושומרון.
חמאס דורשת הכנסת דלק לרצועה, קיים ויכוח על הכמות ולאן הדלק יגיע. ישראל מוכנה להכנסת דלק לבתי חולים בלבד, אך ההנחה היא שחמאס ינסה לשים את ידו על כל ליטר שייכנס לעזה.
2 צפייה בגלריה
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
ההערכה היא שהמשא ומתן יימשך עוד כמה ימים, ושהיא תתבצע בעוד כתשעה ימים. עם זאת, בישראל יש חשש שמנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר יטרפד את השיחות.
האמריקנים מגבירים מעורבות במגעים לעסקה והנשיא ביידן שולח לכאן את השליח שלו למזרח התיכון ברט מקגורק שיצטרף לראש ה-CIA ביל ברנס. השיחות מנוהלות בתיווך קטארי אך יש גורמים נוספים שמעורבים בהן מאחורי הקלעים ובהם הסעודים והמצרים. הלחצים על חמאס להסכים לעסקה קשים. אם יגיעו לעסקה – נתניהו מתכוון להביא אותה לאישור מליאת הממשלה.
בתוך כך, הערב התפרסם דיווח נוסף ב"וול סטריט ג'ורנל", ובו צוטטו שני גורמים מצרים בכירים שאמרו כי השיחות על עסקת חטופים הוקפאו בעקבות הקרבות שמתחוללים כעת ליד בתי חולים בעזה. לדברי הגורמים המצרים, הסיבה המרכזית להקפאת השיחות היא הקרבות ליד בית החולים שיפא, בית החולים המרכזי בעיר שמתחתיו שוכנת לדברי ישראל מפקדת חמאס.
הבכירים בקהיר ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי בכירים בחמאס אמרו הן למצרים והן לקטאר - שתי המתווכות המרכזיות במגעים הלא-ישירים בין ארגון הטרור לישראל - שאופן ההתנהלות של צה"ל בקרבות מעיד לכאורה ש"ישראל לא מעוניינת בשום עסקה". בעיתון האמריקני מציינים כי המשא ומתן על שחרור חטופים כבר הופסק פעמיים בעבר.