פרופ' אש: "יש לכם קצת נזלת או שיעול? תישארו בבית"
(צילום: נויל האריס)

מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, הודף את הביקורת על מתווה הבדיקות החדש וטוען כי הצעד לחסום את אפשרות בדיקות ה-PCR לכל האוכלוסייה לא היה מוקדם מדי. "הגענו למצב שהיינו חייבים לעשות את הצעד הזה. אם נפספס את המחלה של איש צעיר ובריא בעידן האומיקרון - זה לא כל כך נורא", הודה הבוקר (שני) בריאיון לאולפן ynet.
לדבריו, "מדינות שונות נהגו בדרכים שונות, אנחנו לא המדינה הראשונה שעושה שימוש נרחב מאוד באנטיגן, זה קיים בכל רחבי אירופה. אם אנשים עם סימפטומים יקפידו להישאר בבית ולא להדביק אחרים - זה מספיק טוב, גם אם לא יידעו בדיוק את האבחנה".
9 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
"אם נפספס מחלה של אדם צעיר ובריא - לא נורא". מנכ"ל משרד הבריאות
(צילום: יאיר שגיא)
9 צפייה בגלריה
"הבדיקות הביתיות? נטל. יש אפשרות לבדיקה בחינם - עם תורים ארוכים מאוד"
"הבדיקות הביתיות? נטל. יש אפשרות לבדיקה בחינם - עם תורים ארוכים מאוד"
"הבדיקות הביתיות? נטל. יש אפשרות לבדיקה בחינם - עם תורים ארוכים מאוד"
(צילום: אלי מנדלבאום, איתן גליקמן)
הפרופ' אש הבהיר כי גם אם אדם יוצא שלילי בבדיקת אנטיגן, אך אינו חש בטוב, עדיף שיישאר בבית. הוא ציין כי "גם אם זה שפעת, אנחנו לא רוצים שאנשים ייצאו החוצה. גם לנוכח חוסר הדיוק הזה אנחנו אומרים לאנשים שיש להם תסמינים - גם אם זה קצת נזלת, גם אם זה קצת שיעול ובאופן נורמלי היינו ממשיכים לעבוד - במקרה הזה, צריך להישאר בבית".
הוא התייחס למחסור בבדיקות האנטיגן ברשתות הפארם והשיווק השונות ואמר כי "אפשר לומר שזה אתגר גדול מאוד, העלייה במספר הבדיקות הובילה באמת לביקוש גדול מאוד, אנחנו פועלים בכל הערוצים גם כדי להביא את הבדיקות לארץ. יש פה אתגר גדול, וזה באמת מייצר בעיה". הוא הוסיף כי הוא מאמין שחלק מהאנשים פשוט לא ייבדקו: "אין לי ספק שחלק מהאנשים ינהגו כך, אבל זה לא פותר אותנו מהנגשת הבדיקות בצורה רחבה".
9 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות בראשון לציון
עומס במתחם בדיקות בראשון לציון
"הגענו למצב שהיינו חייבים להפסיק את ה-PCR". עומס במתחם בדיקות בראשל"צ
(צילום: אביגיל עוזי)
- עד עכשיו לפחות יכולנו ללכת להיבדק בלי תשלום, זה לא עונש על המחוסנים? העול הכלכלי נופל עליהם. "כמובן שיש את האפשרות לבדיקה בחינם, אבל זה כרוך בתורים מאוד מאוד ארוכים. ברור שכעת הבדיקות הביתיות הן נטל. אנחנו מנסים להוריד את המחירים כדי להפחית את הנטל הזה, אנחנו לא קוראים לזה 'עונש'. זו התגייסות למאמץ בתנאים המאוד מורכבים. אנחנו פועלים להורדת המחיר של הבדיקות, שבסופו של דבר צריך להיות באמת שווה לכל נפש. אלו עלויות שיכולות להיות לא פשוטות".

עלייה נוספת במספר החולים קשה: "העומס על בתי החולים קיים כבר היום"

בסביבת ראש הממשלה נפתלי בנט העריכו בסוף השבוע שעבר כי ייתכן ובישראל יהיו אלפי חולים קשה בעת ובעונה אחת במהלך הגל הנוכחי. מנכ"ל משרד הבריאות הבהיר כי "העומס על בתי החולים קיים כבר היום. יש הרבה תחלואת שפעת ובימים האחרונים יש יותר ויותר אשפוזים מקורונה. המחלקות מתחילות להתמלא. נצטרך לקלוט כמה חולים שיהיו".
9 צפייה בגלריה
ביקור נפתלי בנט במרכז הרפואי שיבא תל השומר
ביקור נפתלי בנט במרכז הרפואי שיבא תל השומר
בנט העריך שיהיו אלפי חולים שמצבם קשה. אש: "ייתכן שנצטרך לשנות גישה"
(צילום אוהד צויגנברג)
9 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבילינסון
מחלקת קורונה בבילינסון
"מחלקות הקורונה מתחילות להתמלא. העומס כבר קיים". בית החולים בילינסון
(צילום: דוברות בילינסון)
- מה הגבול? "הגענו לשיא של כ-1,200 חולים קשים וזה היה קשה מאוד. זה גרם לירידה בסטנדרט טיפולי. אם אנחנו עולים על יותר מכמה מאות, 500 או 600, אנחנו כבר מתחילים לראות את הירידה הזאת".
הוא עדכן בריאיון ל-ynet כי נכון להבוקר עומד מספר החולים שמצבם מוגדר קשה על 224 - עלייה משמעותית נוספת בנתון הזה. הוא אמר כי אם מספר החולים קשה ימשיך לעלות ויגיע עד לסוף השבוע ל-300 ויותר "מאוד יכול להיות שנצטרך לשנות פרדיגמה". לדבריו, "אם אנחנו נראה שקצב העלייה של החולים שמצבם קשה הוא מהיר, ואנחנו מגיעים למספרים שמעמיסים יותר מדי על מערכת הבריאות, יכול להיות שנצטרך לשנות את הגישה".
9 צפייה בגלריה
נחמן אש מחלקת קורונה
נחמן אש מחלקת קורונה
224 חולים קשה הבוקר. "ייתכן שנצטרך לשנות גישה"
(צילום: עמית שאבי, טל שחר)
9 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים בילינסון
מחלקת קורונה בית חולים בילינסון
אנשי רפואה יגיעו לעבוד גם אם נדבקו? "לא בצורה גורפת, מנסים למצוא פתרונות"
(צילום: רויטרס)
המנכ"ל התייחס לפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", ולפיו במשרדו שוקלים לאפשר לאנשי רפואה מאומתים להמשיך להגיע לעבודה בבתי החולים, אם לא יחוו סימפטומים, ואמר כי "האתגר הזה של הרציפות המשקית תוך כדי הרבה מאוד תחלואה הוא גדול, על אחת כמה וכמה גם במערכת הבריאות". לדבריו, "ההיעדרות של הצוותים הרפואיים כבר היום מעיקה על בתי החולים, אנחנו מנסים למצוא פתרונות, אבל זה לא יכול להיות בצורה גורפת שנגיד שאנשי רפואה יכולים לעבוד גם כשהם חולים או גם כשהם מאומתים. אם זה יקרה, זה יקרה רק במקומות של חריגים ביותר, של חיוניים ביותר, שאנחנו יודעים שהם יכולים לעבוד בצורה כזאת שלא ידביקו אחרים".
על הרחבת מבצע החיסון הרביעי אמר הפרופ' אש כי "אנחנו עדיין לא שם, אנחנו צריכים קודם לסיים לחסן את אלה בני ה-60 ומעלה, יש עוד הרבה כאלה שצריכים להתחסן. ככל שיורדים בגילים הסיכון קטן. לכן כרגע אנחנו לא ממהרים".

"מתחים עם משרד החינוך? אי אפשר להסתיר את זה"

הוא העריך שהזן יתפשט עד סוף החודש בממדים רחבים. על ההערכה ולפיה ההדבקות יגיעו לכל בית בישראל אמר: "אני מעריך שזו אמירה הגיונית. כמובן שאנשים שיזהרו יותר ואני בעיקר מכוון את זה לאנשים המבוגרים, בסיכון, אז יוכלו להימנע מהדבקה מאומיקרון". הוא קרא גם לצעירים "להיזהר במגע עם אנשים יותר מבוגרים".
הפרופ' אש נשאל מה דעתו על ההצעה של מספר מומחים לסגור את מערכת החינוך לשבועיים, אך תהה: "מה יקרה בעוד שבועיים?". לדבריו, "זו דילמה גדולה מאוד, נפתח ואז יהיו הדבקות. הפגיעה בתלמידים הייתה מאוד גדולה לאורך השנתיים האלה ויכול להיות שאפשר להתנהל עם זה על ידי זה שבמקומות עם תחלואה כן לשלוח אותם הביתה לבידוד".
9 צפייה בגלריה
 יפעת שאשא ביטון נחמן אש
 יפעת שאשא ביטון נחמן אש
"יש מתחים, אי-אפשר להסתיר את זה"
(צילום: עמית שאבי)
- ראינו ביקורת מאוד משמעותית של שרת החינוך על מערכת הבריאות, עליכם. "אנחנו עובדים יפה מאוד עם הגורמים המקצועיים. יש מתחים, אי אפשר להסתיר את זה, זה גם פורץ. יש גם טעויות שנעשות משני הצדדים אבל אנחנו בימים האחרונים, וצריך לומר גם לאורך כל התקופה, בדרגים המקצועיים אנחנו עבדנו בשיתוף פעולה מצוין. האתגר הוא גדול ואני מבין את הבלבול וההנחיות שמשתנות. אנחנו מנסים למצוא בסיטואציה הנוכחית את הדרך הטובה ביותר שמערכת החינוך תעבוד".
- אבל זה יגיע כמעט לכל בית בישראל, אז כל תלמידי ישראל איכשהו ימצאו את עצמם גם ככה יושבים בבית, לא? "זה נכון שהבידודים וההדבקות גורמים לזה שבפועל, דה-פקטו, חלק גדול ממערכת החינוך לא עובדת. אבל שוב, יש מקומות שלא יהיו שם הדבקות וכן יוכלו להמשיך ללמוד. אז אני מקווה שגם נוכל לנצל את תקופת הלימודים הזאת. האלטרנטיבה כמו שאמרת זה לסגור את כל המערכת ואולי אפילו לא לתקופה קצרה, אז אנחנו צריכים למקסם את הדרך הזאת".