מיקו בן שטרית: "לא החזירו לי את הנשק כמעט שנה, זה מפח נפש"
(צילום: משי בן עמי)

אחרי שהמשטרה סירבה שלשום להחזיר לתושב מועצת הר חברון, שירה למוות במחבל בבאר שבע שרצח ארבעה בני אדם, את נשקו - ואף הוזהר כי יעוכב לאחר שסירב לעזוב את התחנה, מסתבר שזו לא הפעם הראשונה שבה המשטרה נוהגת בפרקטיקה זו. מיקו בן שטרית, שנטרל מחבלת בשנה שעברה במהלך מבצע "שומר החומות", סיפר הבוקר (חמישי) בריאיון לאולפן ynet כי למרות שעברה כמעט שנה - המשטרה עדיין לא החזירה לו את נשקו.
"ב-19 במאי בשנה שעברה ישבתי בבית בקריית ארבע כחלק מכיתת כוננות שהוקפצה", תיאר מיקו את השתלשלות האירועים. "לקחתי את הנשק ושמתי אותו על הברזלים. הייתי עם הקשר כל הזמן על המרפסת, הסתכלתי על השטח וידעתי שמי שנופל לי עכשיו לכוונת - פשוט מת. פתאום ראיתי אישה צעירה הולכת בטרמפיאדה עם תיק ועם משהו קהה ביחד".
1 צפייה בגלריה
בתחנת המשטרה לאחר שסירבו להחזיר את הנשק
בתחנת המשטרה לאחר שסירבו להחזיר את הנשק
האזרח יורה במחבל - ומעוכב
(צילום: ארגון חוננו)
המשטרה לא מוכנה להחזיר לאזרח שנטרל את המחבל את נשקו, שלשום
(צילום: ארגון חוננו)

"אני לא ראיתי אותה יורה, אני שמעתי אותה יורה, וזה היה לי מאוד מאוד קשה כי היא הייתה בכוונת שלי ואני ידעתי שאם שאני יורה בה - היא נופלת", המשיך. "לא ידעתי מה לעשות, אם כן להרוג או לא להרוג, וראיתי גם שהחיילים לא מגיבים. ראיתי אנשים שוכבים בטרמפיאדה. נתתי כדור והרגתי אותה. החיילים לקחו הכל על עצמם, אבל זה בסדר כי אני לא מחפש תהילה".
- ואז קרה משהו מוזר. לקחו את הנשק לבדיקה ולא החזירו לך אותו עד היום. "לא, עוד לא החזירו לי. ואני מתחנן במכתבים לכולם. אני יודע שהצבא ומשרד הביטחון שמו עליי יד".
תיעוד חיסול המחבל

- מה ההסבר שהם נותנים לך בעצם? הרי אנחנו מדברים על פרק זמן מאוד ארוך. "נכון, 10 חודשים. אין לי מושג למה, זה מפח נפש, אני מתבייש. ראיתי את הקטע שלשום אחרי הפיגוע בבאר שבע, איך שהשוטר בתחנה דיבר למי שירה במחבל. הם נוטעים באזרחים הרגשה שיפחדו לנטרל מחבלים, זה מה שהם נוטעים בנו. למה? אם אתה רואה אמצעי וכוונה - תירה! אל תפחד. לי למשל היה מאוד קשה לירות באישה עם שמלה ותיק, אבל בגלל שאני חי 30 שנה במקום הזה ושמעתי אותה צורחת הבנתי שהיא מחבלת ולחצתי על ההדק. יש פחד גם אצל הלוחמים. זו התחושה שמגיעה מהפיקוד למעלה ועד האזרחים למטה".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "מדובר באירוע שבמהלכו ביצע אזרח ירי בנשק השייך לצה"ל והוחזק ברשותו מתוקף היותו חבר בכיתת כוננות. בעקבות האירוע נפתחה חקירה שבמהלכה נתפס הנשק לבדיקה בליסטית בהתאם לחוק ובסיומה הוחזר לצה"ל. באשר לחקירה, עם סיומה יועבר התיק להחלטת הפרקליטות כמקובל".