הריאיון עם ח"כ אלי כהן מהליכוד
(צילום: נדב אבס, נויל האריס)

במערכת הפוליטית ממשיכים להיערך לבחירות לכנסת ה-25 שייערכו ב-1 בנובמבר. ח"כ אלי כהן מהליכוד אמר הבוקר (חמישי) בריאיון לאולפן ynet כי "הפעם תהיה הכרעה בכל מקרה כי יאיר לפיד אומר בצורה ברורה מבחינתו שהוא רוצה להקים קואליציה עם הרשימה המשותפת". מנגד, ח"כ יוראי להב-הרצנו ממפלגת יש עתיד של ראש הממשלה לפיד אמר: "אין מי שמשתף איתם פעולה יותר מהליכוד".
3 צפייה בגלריה
יוראי להב הרצנו יש עתיד
יוראי להב הרצנו יש עתיד
חברי הכנסת כהן ולהב-הרצנו
(צילום: נדב אבס )
על השאלה מה השתנה הפעם לעומת ארבעת סבבי הבחירות הקודמים, אמר ח"כ כהן: "לא יכול להיות מצב שלימין יהיו 57 מנדטים, לגוש השמאל 57 ו-6 למשותפת. היה מקובל שהרשימה המשותפת היא לא פרטנר לקואליציה, יאיר לפיד אומר שהוא רוצה להקים איתם קואליציה. אם לא אורבך וסילמן, הם התכוונו להמשיך בקואליציה של 60 שנשענת על המשותפת.
"לכן, המצב המוזר שהיו 120 חברי כנסת ולאחד מהצדדים לא היה 61 לא יכול לחזור יותר. זה פשוט התפצל - מי שבגוש הימין ומי שעם לפיד והמשותפת. עשו את זה גם ליברמן, גם סער וגם איילת שקד שדיברה גבוהה-גבוהה. לכן, תהיה הכרעה ברורה ולכן אלו בחירות חשובות ומשמעותיות מאוד. אני מעריך שהציבור שלנו לא יהיה אדיש. בעבר הוא היה בטוח שנתניהו ינצח ואחרי השנה הקשה שעברנו - אין לי ספק שהוא יחזור להצביע ובגדול".
אם לא תהיה הכרעה, אתם לוקחים בחשבון אפשרות שהגוש שלכם יתפרק ושהחרדים יחפשו דרך אחרת? "אני אגיד לכם למה אני לא חושב שהגוש הזה יתפרק. ראינו את ליברמן מדבר על החרדים, ראינו את מפלגת העבודה שרוצה לבוא ולעשות שינויים משמעותיים בזהות היהודית, שמרצ רוצה להפוך את המדינה לכלל אזרחיה, שחלק מדגליו של יאיר לפיד הם אנטי-חרדיים. אז לאיפה בדיוק יש להם ללכת?
"במשך שנים באתם ותיארתם את החרדים כסחטנים. אני אומר את זה בצורה ברורה - האחים שלי במדינת ישראל הם חובשי הכיפות, החרדים, המצביעים המסורתיים של הליכוד ולא האחים המוסלמים שנסחטו על ידי לפיד השכם והערב. לא היה מעולם מצב שמפלגה אחת קיבלה 53 מיליארד שקלים, הכול בהסכם הקואליציוני".
אחד הנושאים המרכזיים בקמפיין הנוכחי של הליכוד נקשר ליוקר המחיה, ובהתאם לכך צולם יו"ר המפלגה ח"כ בנימין נתניהו בתחנת דלק משתומם מהמחירים. מנגד, בסרטונים מהעבר שפורסמו השבוע נראה נתניהו אומר כי אף ממשלה ואף מעצמה לא יכולה להוריד את מחירי הדלק. ח"כ כהן אמר בהתייחסו לנושא: "נתניהו יודע את הפרטים בנושא הזה. מי שהיה אחד משרי האוצר הטובים ביותר זה נתניהו".
הריאיון עם ח"כ יוראי להב-הרצנו
(צילום: נויל האריס)

ח"כ להב-הרצנו, שהתארח באולפן ynet, אמר כי הוא לא חושש מהכרעה ומחילופי שלטון אלא מחילופי משטר. לדבריו, "נתניהו ובן גביר הולכים להסתער על הערכים הליברליים. חברי הכנסת קיש וקרעי מאיימים בבוטות על מערכת המשפט ועל היועצת המשפטית לממשלה. הדיל בין נתניהו ובן גביר כולל מצד אחד את ביטול משפטו של נתניהו, ומצד שני כולל את ביטול ביסוסה של מדינת ישראל על דמוקרטיה ליברלית".
אלה סיסמאות. "כשאני שומע את ח"כ אבי מעוז אומר שהוא יממן טיפולי המרה וכשרוצים להגיע ל-61 עם אנשים כאלה קיצוניים, בתור חבר הקהילה הגאה זה מדאיג אותי".
3 צפייה בגלריה
לפיד ונתניהו
לפיד ונתניהו
לפיד ונתניהו
( צילום: יואב דודקביץ)
ואם יבוא נתניהו ויגיד ללפיד בוא נעשה ממשלת אחדות בלי בן גביר. "אנחנו לא נשב תחת בנימין נתניהו. אני יושב במפלגתו של ראש הממשלה יאיר לפיד ואין לי ספק שננצח את הבחירות האלה כי מה שעומד על הפרק זה צומת הכרעה על עתידה של מדינת ישראל. מי שנותן לבן גביר להשתלט זה בנימין נתניהו, נבלום אותו מהשלטון ולא נשב לצדו. מדובר על זכויות נשים, הגנה על מיעוטים. עם בן גביר הדברים האלה יהיו בסכנה".
בתוך רע"מ שישבתם איתם יש אגף שמתנגד לזכויות נשים הרבה יותר. "הממשלה הזאת עשתה למען הקהילה הגאה הכי הרבה. עוצמה יהודית ומפלגת נעם כרתו ברית וכשנתניהו סחיט הוא יעשה הכול כדי שתהיה לו ממשלה. לא נשב תחת ראש ממשלה שיש לו כתבי אישום על פשעי שחיתות. אין בעיה שהליכוד ייכנסו תחת יש עתיד, אני חושב שנתניהו לא יישב ברוטציה כזאת".
הרשימה המשותפת היא שחקנית טבעית לשיתוף פעולה שלכם? "אני לא מכיר בזה שהיא מכירה במדינה יהודית ולכן היא לא שותפה פוטנציאלית".
יש לכם בעיה להישען עליה? להיעזר בה? "יש בעיה כי היא לא מכירה בנו כמדינה יהודית ודמוקרטית. אני ישבתי במליאה כשנתניהו פיזר הכנסת ה-21 אחרי 30 יום בעזרת המשותפת. הם בחרו מבקר מדינה עם המשותפת, אין מישהו שמשתף פעולה איתם יותר מהליכוד".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
ומה עם החרדים? "אני לא פוסל אף מפלגה שתנאי הסף הוא אמונה במדינה יהודית ודמוקרטית. יש שיח מאוד מעניין בין המפלגות החרדיות לקהילות הלהט"ביות בכנסת, ואפשר להגיע לשיתוף פעולה בתהליך של 'חיה ותן לחיות'".
אתם עשיתם בעבר קמפיין על החוק הנורבגי, מזל שיש את בן גביר. "אתם מתבדחים על הנושא הזה, אין ספק שעשינו הרבה פשרות בממשלה הזאת אבל טוב שהיא הוקמה. היא אפשרה לנו לתקף מחדש את הערך הכי בסיסי בדמוקרטיה שלפיו גם אם אנחנו לא מסכימים על הכול - אנחנו יכולים לקדם יחד וללבן מחלוקות.
"אני רואה את התמונות של נתניהו הולך לתחנת דלק, כשבתקופת שלטונו מחירי הדלק והדירות היו בעלייה מטורפת. נתניהו השאיר חובות של טריליון שקלים שגם הנינים ישלמו אותם, במשך 12 שנה הוא הביא את המקום הזה לאחד היקרים בעולם. הלוואי והייתי יכול להקיש באצבעות והמשבר היה נפתר. אני יכול להגיד שבשנה האחרונה באמת השרים הלכו ועבדו, אפשר לראות למשל את רפורמת החקלאות שמורידה מכסים ופותחת את השווקים".
בהכנת הכתבה השתתפו אלכסנדרה לוקש, אטילה שומפלבי וניר (שוקו) כהן