תיעוד דרמטי מקייב: רב-קומות המשמש למגורים נפגע מטיל רוסי
(מתוך טוויטר)

אחרי מתקפת הטילים על קייב, הודיע ראש העיר ויטלי קליצ'קו כי העוצר על הבירה יתהדק וייכנס לתוקפו היום (שבת) כבר בשעה 17:00. "כל מי שיהיה בחוץ ייחשב לאויב וייעצר", אמר. עוד נמסר כי בשלב הזה העוצר יימשך עד יום ראשון בשעה 8:00 בבוקר.
מוקדם יותר מסרו כוחות החילוץ וההצלה של קייב כי 80 בני אדם פונו מרב-הקומות שנפגע מטיל, וכי שישה אזרחים נפצעו. הבניין שמשמש למגורים ספג פגיעה ישירה בין הקומה ה-16 לקומה ה-21. על פי עדי ראייה, הבניין נפגע ממטח שכוון לעבר נמל התעופה הבינלאומי קייב ג'וליאני. במקביל, עדכן משרד הבריאות האוקראיני כי מאז תחילת הפלישה הרוסית נהרגו לפחות 198 בני אדם, בהם שלושה ילדים, ו-1,115 בני אדם נפצעו.
שירות הגבולות האוקראיני אמר כי קייב חסמה את החלק הצפון-מערבי של הים השחור לתנועת כלי שיט רוסיים. "נוכחות כלי שיט באזור הזה תיחשב כאיום טרור", נמסר בהודעה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בצהריים כי הכוחות האוקראיניים עדיין "שולטים בקייב ובנקודות מפתח סביב העיר". הוא הוסיף כי הגיע הזמן לשים סוף לפלישה הרוסית לארצו: "אנחנו יכולים לחיות בשלום, צריך לעצור את המלחמה", וטען כי "אלפי קורבנות ומאות שבויים" בקרב החיילים הרוסים לא מבינים למה נשלחו לאוקראינה "למות", כלשונו. הוא גם קרא לאיחוד האירופי להחליט על צירופה של אוקראינה לשורותיו. במקביל, בריטניה מסרה כי על פי המידע שברשותה, כוחות צבא רוסיה נמצאים במרחק 30 קילומטרים ממרכז קייב.
הקרמלין, מצדו, טען כי אוקראינה סירבה בינתיים להתחיל לנהל מו"מ. "אתמול פוטין הורה לכוחות הרוסיים להפסיק את התקדמותם בתוך אוקראינה, אבל היום הם המשיכו להתקדם משום שאוקראינה מסרבת לנהל משא ומתן", נמסר. במקביל, מלשכתו של ארדואן נמסר כי הנשיא הטורקי שוחח עם זלנסקי ואמר כי ארצו עושה מאמצים לכינון הפסקת אש מיידית. זלנסקי צייץ בתגובה: "מודה לחברי ארדואן ולאזרחי טורקיה על התמיכה. איסור המעבר לספינות קרב ולכלי שיט עם סיוע הומניטרי בים השחור הוא משמעותי. האוקראינים לא ישכחו זאת".
9 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים
חיילים אוקראינים
חיילים אוקראינים ליד כלי רכב צבאי שנפגע בקייב
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
משאית צבאית בוערת בקייב
משאית צבאית בוערת בקייב
נזקי המתקפה הרוסית בקייב, הבוקר
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
מחסום מאולתר בקייב
מחסום מאולתר בקייב
מחסום מאולתר בקייב
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
בניין מגורים בקייב נפגע מטיל רוסי
בניין מגורים בקייב נפגע מטיל רוסי
רגע פגיעת הטיל ברב-הקומות בקייב
(צילום: רויטרס)
מוקדם יותר דווח כי עשרות צנחנים רוסים נחתו בצהריים במחוז לבוב שבמערב אוקראינה וגובל בפולין. ראש העיר לבוב אנדריי סדובי אמר כי צבא אוקראינה הצליח להדוף את המתקפה, שאירעה סמוך לעיר ברודי, וכי הלוחמים הרוסים נסוגו. בתוך כך, סוכנות האו"ם לפליטים הודיעה כי מאז תחילת הפלישה הרוסית, חצו לפולין לבדה 120 אלף פליטים אוקראינים.
ברקע ההסלמה בגזרת לבוב, הנחה שר החוץ יאיר לפיד את צוות השגרירות הישראלית שנמצא בעיר לבוב לעבור ללינה בצד הפולני של הגבול. "צוות השגרירות יעבור מדי יום את הגבול לאוקראינה על מנת להמשיך בעבודתם הדיפלומטית ולסייע לאזרחי ישראל לצאת מאוקראינה", נמסר ממשרד החוץ. "ההחלטה התקבלה בהערכת המצב שהתקיימה הבוקר במשרד החוץ והתייחסה להיבטים שונים ובראשם המצב בשטח, ביטחון שליחיה של מדינת ישראל והמשך השירות לאזרחי ישראל".
בהמשך ביקש משרד החוץ מהישראלים שנרשמו בשגרירות באוקראינה ומעוניינים לצאת המדינה - לסמן את עצמם כאזרחי ישראל על מנת להקל על צוותי הדיפלומטיים במעברי הגבול לסייע להם. נוסח ההודעה שהועברה לאזרחי ישראל הוא: "אנו מבקשים מכל האזרחים הישראלים שנמצאים במעברי הגבול ליציאה מאוקראינה להציג על גופם (אם הולכי רגל) או ברכבם (אם ברכב) שלט בולט עם האותיות IL. באופן כזה יוכלו נציגים רשמיים של ישראל לאתר את אזרחי ישראל בתורים ולסייע להם, במידת האפשר". במשרד מסרו עוד כי מעבר הגבול לפולין עמוס מאוד ושההמתנה בו ארוכה מאוד - וקראו לישראלים לנסות לעשות שימוש במעברים להונגריה ולסלובקיה, שמסתמנים כעמוסים פחות.
9 צפייה בגלריה
בניין שנפגע בקייב
בניין שנפגע בקייב
רב-הקומות שנפגע מטיל בקייב
(צילום: רויטרס)
זלנסקי בסרטון ממרכז קייב: "לא נניח את הנשק"
(מתוך טוויטר)

סגן ראש המועצה לביטחון לאומי של רוסיה דמיטרי מדבדב אמר היום כי מוסקבה תגיב לסנקציות שהטיל המערב על אזרחיה ועל החברות הרוסיות ברחבי העולם באמצעות עיצומים דומים על נכסים זרים וחברות זרות ברוסיה. "מוסקבה לא שוללת הלאמה של נכסי החברות הרשומות בארה"ב, באיחוד האירופי ובעוד אזורים עוינים", אמר מדבדב לפי סוכנות הידיעות הרוסית RIA.
בנאום שנשא טען מדבדב כי "הסנקציות של המערב מראות את האימפוטנציה שלו ואת חוסר היכולת להשפיע על מהלכיה של רוסיה". הוא אף שלח מסר עוקצני למדינות השותפות לסנקציות: "היחסים הדיפלומטיים עם המערב לא מאוד נחוצים, אולי זה הזמן לנעול את השגרירויות". בהמשך, הודיעה רוסיה כי לא תאפשר למטוסים של חברות תעופה מפולין, בולגריה וצ'כיה לטוס בשטח האווירי שלה.
בינתיים, החל הצוות של שגרירות אוקראינה במוסקבה לפנות את השגרירות ללטביה. "זו הייתה הבקשה שלהם ואנחנו הסכמנו מיד", אמר דובר משרד החוץ הלטבי ינס בקריס. "אנחנו מסייעים להם בהליך ועוזרים להם להתמקם". בקריס סירב למסור אם הצוות האוקראיני כבר הגיע לשטח לטביה עקב נסיבות ביטחוניות.
הדיווחים על הקרבות שהחלו בלילה בקייב הגיעו אחרי שנשיא אוקראינה זלנסקי סירב להיחלץ מהבירה האוקראינית, אף שבארה"ב מעריכים כי מטרתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין היא להחליף את השלטון. בכיר אמריקני אמר כי זלנסקי השיב להצעת ארה"ב כי "הקרב כאן. אני צריך תחמושת, לא טרמפ". זלנסקי, נזכיר, אמר אתמול כי הוא "המטרה מספר אחת" של רוסיה בפלישה שלה לאוקראינה.
הבוקר פרסם הנשיא זלנסקי סרטון סלפי של 40 שניות שבו הוא נראה מסתובב מחוץ ללשכתו במרכז הבירה קייב, ואומר: "יש הרבה מידע כוזב ברשת, כתבו שהוריתי לצבא להניח את נשקו ושיש פינוי. אני כאן, לא נניח את הנשק שלנו. אנחנו נגן על המדינה שלנו". בהמשך הודיע כי שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון: "נשק וציוד מהשותפים שלנו נמצא בדרכו לאוקראינה, הברית נגד המלחמה עובדת!", כתב בטוויטר. מקרון עצמו אמר לאחר השיחה כי "העולם חייב להיערך למלחמה ארוכה באוקראינה".
בעניין הפצת המידע הכוזב צייץ בצהריים שר החוץ דמיטרו קולבה כי "התעמולה הרוסית ירדה מהפסים ומפיצה שייתכן שאוקראינה נערכת להטלת 'פצצה מלוכלכת' בשטח רוסי. זהו פייק חולני. אוקראינה לא מחזיקה בנשק גרעיני ולא מפתחת אותו. אנחנו חברים אחראיים באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני'.
משרד הפנים האוקראיני הזהיר הבוקר את תושבי קייב מפני יציאה לרחובות. "לחימה מתרחשת ברחובות העיר שלנו. בבקשה הישארו רגועים והיזהרו ככל שאפשר. אם אתם במקלט, אל תעזבו אותו", נכתב בעמוד הפייסבוק של המשרד. "אם אתם בבית - אל תתקרבו לחלונות או למרפסות. הסתתרו בפנים - לדוגמה במקלחת - וכסו עצמכם במשהו שימנע פציעה מכדורים. אם אתם שומעים אזעקה - היכנסו מיד למקלט הקרוב".
9 צפייה בגלריה
מחסום מאולתר בקייב
מחסום מאולתר בקייב
איש הגנה אזרחית בקייב. תושבים הוזהרו לא לצאת לרחובות
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
טנק אוקראיני
טנק אוקראיני
טנקים של צבא אוקראינה מתכוננים לצבא הרוסי שנלחם בפאתי העיר
(צילום: AP)
צפו: דיווח מהבונקר

ראש העיר קליצ'קו מסר כי לא היו הרוגים במהלך התקיפות הלילות - אולם נפצעו 35 בני אדם, בהם שני ילדים. לדבריו, "אין עדיין נוכחות צבאית רוסית משמעותית בקייב, אבל פעולים בה 'ארגוני חבלה'". משרד ההגנה הרוסי, מצדו, טען כי התקיפות הרוסיות אינן מכוונות נגד מטרות אזרחיות: "עושים הכל כדי להימנע מפגיעה באזרחים".
שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק אמר לרשת CNN כי זלנסקי ביקש מראש ממשלת ישראל נפתלי בנט לסייע במו"מ בין רוסיה לאוקראינה. "הנשיא שלנו מאמין שישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה שיש לה יחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה, ואפשר להשתמש בה כדי שתסייע", אמר קורניצ'וק. הוא הוסיף כי עדיף לקיים את המגעים בירושלים ולא במינסק - מאחר שהאחרונה היא בירתה של בלארוס, שנחשבת בעלת ברית קרובה של רוסיה, בעוד שאוקראינה לא מאמינה בלגיטימציה של מנהיגה לוקשנקו. הוא ציין כי ישראל בוחנת את ההצעה - וטרם הגיבה.
במקביל לקרבות בקייב, מסר הבוקר הפיקוד של צבא אוקראינה כי טילי שיוט נורו לעבר שטח המדינה מהים השחור. תקיפות אוויריות רוסיות התמקדו במחוז סומי, פולטבה ובמריופול - והרוסים הודיעו הבוקר על כיבוש העיר מליטופול שבדרום אוקראינה, קרוב לחוף ים אזוב. יועץ בלשכתו של נשיא אוקראינה זלנסקי אמר הבוקר לרויטרס כי קרבות בין צבא רוסיה לצבא אוקראינה מתקיימים גם בערי הדרום הגדולות של אוקראינה - מריופול, חרסון, מיקולאייב ואודסה. "יש קרבות קשים ליד מריופול", אמר היועץ, מיכאילו פודוליאק. "אבל אין סיכוי שמריופול תיכנע או תיכבש".

כלי התקשורת באוקראינה דיווחו לאורך הלילה על הדי פיצוצים בקייב והצבא האוקראיני דיווח על קרבות קשים גם סביב העיר וסילקוב, הממוקמת כ-18 קילומטרים מדרום לבירה. צבא אוקראינה טען כי הפיל מטוס תובלה רוסי, עם צנחנים על סיפונו, באזור הקרבות. בהצהרה שפרסם הרמטכ"ל האוקראיני, ולרי זלוז'ני, נאמר כי מדובר בנקמה על הפלת מטוס עם צנחנים אוקראינים באזור נמל התעופה בלוהנסק שבמזרח המדינה ב-2014. בהמשך מסר הצבא כי כוחות רוסיים תקפו בסיס צבאי בקייב ונהדפו.

פוטין, לברוב והרמטכ"ל: סנקציות אישיות על בכירי רוסיה

הלילה הטילה ארה"ב סנקציות אישיות על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, על שר החוץ שלו סרגיי לברוב, על שר ההגנה סרגיי שויגו ועל הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב. מוקדם יותר האיחוד האירופי הכריז, בתום ישיבת שרי החוץ של 27 המדינות החברות בו בבריסל, על הרחבת הסנקציות נגד רוסיה, ובהן סנקציות אישיות נגד פוטין ולברוב. מאוחר יותר הצטרפו לסנקציות הללו גם בריטניה וקנדה. לדברי שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, פוטין הוא כעת המנהיג היחיד בעולם שיתמודד עם סנקציות מצד האיחוד האירופי - לצד נשיא סוריה בשאר אסד ונשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לדבריו, הסנקציות האירופיות יחמירו את האינפלציה ברוסיה, יפגעו בתעשייה שלה ויובילו להפחתת ההשקעות הזרות במדינה.
9 צפייה בגלריה
פוטין ולברוב, ארכיון. לצד אסד ולוקשנקו
פוטין ולברוב, ארכיון. לצד אסד ולוקשנקו
פוטין ולברוב, ארכיון. לצד אסד ולוקשנקו
(צילום: AP)
הסנקציות האירופיות הוכרזו בתום ישיבת שרי החוץ של המדינות החברות באיחוד האירופי, על אף שרוסיה הזהירה כי סנקציות אישיות על פוטין ייחשבו מבחינתה לחציית קו אדום, וכי היא תראה בהן הכרזה על ניתוק היחסים איתה. במסגרת העיצומים יוקפאו נכסים של פוטין ולברוב, וסנקציות נוספות יוטלו על מגזרי הפיננסים והאנרגיה של רוסיה. אירופה הטילה עוד קודם סנקציות על אוליגרכים ומקורבים לפוטין שלדבריה מרוויחים מתקיפת אוקראינה. בורל הזהיר כי ישנן סנקציות נוספות שהאיחוד עשוי להטיל על רוסיה בימים הקרובים, כשברקע קריאת בריטניה לחסום את רוסיה משימוש במערכת SWIFT. גם אתמול התקיימו ברחבי אירופה ובעולם הפגנות תמיכה באוקראינה, ובין היתר מגדל אייפל בפריז ושער ברנדנבורג בברלין נצבעו בצבעי הדגל האוקראיני.
דוברת משרד החוץ הרוסי אמרה מאוחר יותר כי הטלת הסנקציות נגד פוטין ולברוב משקפת את ה"אימפוטנציה המוחלטת" של המערב בכל הנוגע למדיניות החוץ, והוסיפה: "הגענו לקו שבו מתחילה נקודת האל-חזור".
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר אמש כי פוטין נכשל בניסיונו לפלג את המערב, והודיע כי הצבא האמריקני ישלח כוחות נוספים לאירופה כדי לסייע בהגנה על חברות נאט"ו. ביידן הוסיף כי הברית הצבאית תשמור על דלת פתוחה לכל מדינה אירופית שדוגלת בערכי המערב. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי הברית הצבאית תמשיך לשלוח נשק לאוקראינה, כולל מערכות הגנה אווירית. הפנטגון מסר כי ארה"ב תמשיך לספק לאוקראינה סיוע ביטחוני.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 12:41, 26.02.22