אירוע הזיכרון המרכזי מחוץ לישראל: משלחת ישראל לאו"ם קיימה הערב (שני) אירוע זיכרון במלאות שנה לטבח 7 באוקטובר, בנוכחות שגרירים מכל העולם ומשפחות החטופים, ובהופעת הזמרת עדן גולן. ynet העביר את הטקס בשידור ישיר, שנפתח בדקת דומייה לנופלים.
דברי כ"ץ ודנון בטקס באו"ם, באירוע לציון שנה לטבח 7.10
(צילום: עמוד היוטיוב של דני דנון )

"ישראל מגנה על העולם החופשי בכך שהיא נלחמת נגד איראן והפרוקסיז שלה – העולם החופשי חייב לתמוך בישראל במלחמתה נגד ציר הרשע", אמר שר החוץ ישראל כ"ץ, שנאם מישראל. "בשבוע שעבר איראן שיגרה עשרות טילים בליסטיים על ישראל, ואני מבטיח לכם כאן – נגיב בעוצמה ובכוח. אין לי ספק שנביס את אויבינו, ונרחיב את מעגל השלום והנורמליזציה באזור אחרי המלחמה. אני מבטיח לכם שלא נעצור את המלחמה עד שנשיב הביתה את כל החטופים שלנו".
שגריר ישראל לאו"ם דני דנון אמר: "אנו עומדים כאן היום באו"ם, מוסד שהכשיל אותנו פעם אחר פעם. בשעה שהטבח ב-7 באוקטובר קרה, האו"ם סירב לפעול. הוא לא מצא את המוסר הבסיסי ביותר לגנות את הרצח האכזרי של אזרחים חפים מפשע, הוא לא היה יכול להביא את עצמו לקרוא לזוועות כפי שהיו. אנחנו מוכנים לשלם את המחיר. אנחנו מוכנים לעשות מה שאנחנו חייבים. בלי קשר לגינויים, בלי קשר להטיה, ישראל תשיג את מטרותיה. נביא את החטופים שלנו הביתה. נביס את אלה המבקשים את השמדתנו".
הוא הוסיף: "לפני 77 שנים, האו"ם הצביע בעד שתהיה לעם היהודי מדינה, מולדת. הימים שבהם העם היהודי היה נתון לחסדיהם של עריצים, נגמרו. הימים שבהם היינו צריכים לסמוך על מעצמות זרות כדי להגן עלינו, נגמרו. הותקפנו, ונזכרנו ששנאת רצח עם עדיין קיימת. אבל ההבדל בין העבר להיום הוא פשוט – עכשיו אנחנו לא חסרי הגנה. היום, לעם היהודי יש מדינה חזקה, צבא חזק והאומץ להגן על עצמנו. מהחיילים בחזית ועד לקהילות יהודיות ברחבי העולם, אנחנו עומדים בסולידריות ויוצאים לרחובות. אנו עומדים כעם אחד: מאוחדים במטרה ובעוצמה. עכשיו ולתמיד, עם ישראל חי".
3 צפייה בגלריה
 אירוע זיכרון באו״ם לציון שנה לטבח 7.10
 אירוע זיכרון באו״ם לציון שנה לטבח 7.10
דקת הדומייה, בתחילת הטקס
(צילום: פרי בינדלגלס)
3 צפייה בגלריה
 אירוע זיכרון באו״ם לציון שנה לטבח 7.10
 אירוע זיכרון באו״ם לציון שנה לטבח 7.10
(צילום: פרי בינדלגלס)
בטקס השתתפה שגרירת ארצות הברית לאו"ם לינדה תומאס-גרינפילד, שהגיעה עם נציגי משפחות החטופים כאות הזדהות והבעת תמיכה. "במסורת היהודית מתאבלים במשך 12 חודשים. בציון שנה ל-7 באוקטובר אנחנו יודעים שהצער יישאר, אך חייבים לעמוד על כך שתהיה הפסקת אש כדי לעצור את המשך הצער", אמרה. "איך מתאבלים על יותר מ-1,200 איש? לא רק ילדים שאיבדו הורים, אלא גם ילדים שנרצחו כשהיו בידיים של הוריהם, שורדי שואה, צעירים שנרצחו בפסטיבל מוזיקה, נשים שנאנסו והוטלו בהן מומים".
היא ציינה: "אנחנו לא יכולים לשכוח את המאות שנלקחו בשבי, הילדים הנשים והגברים המוחזקים במנהרות מתחת לעזה. אני לא מתיימרת להיות בעלת התשובה, אבל אני מקבלת כוח מאלו שצועדים צעד אחר צעד – השורדים מאלימות מינית שאזרו אומץ לדבר בפני האו"ם, אפילו שהעולם הטיל ספק בכך. משפחות החטופים שמתעקשות בכל יום שהעולם יכיר את אהוביהן, לא רק איפה הם – אלא גם מי הם. עם ישראל חי".
הרב דורון פרץ, יו"ר תנועת המזרחי העולמית ואביו של סרן דניאל פרץ, שגופתו מוחזקת בעזה, אמר: "חמאס ואלו שתומכים בהם, איבדו את דרכם. זה הזמן למצוא ארגון שמעל פוליטיקה, מעל אידאולוגיות מקטבות, שיהיה בשם האנושיות ומוסריות. הבית הזה צריך לקחת את ההחלטה להחזיר אותם הביתה, הבית הזה יכול להחזיר אותם. לא רק שהבית הזה צריך למחות, אלא הוא צריך לעמוד באופן אקטיבי בשם המוסריות".
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
"מתקפה שהותירה צלקות בנפש". גוטרש
(צילום: AFP)
מי שלא הוזמן לאירוע הוא מזכ"ל האו"ם, שאמירותיו מאז 7 באוקטובר הובילו את שר החוץ ישראל כ"ץ להודיע, בהכרזה כמעט חסרת תקדים, כי אנטוניו גוטרש הוא אישיות בלתי רצויה בישראל, וכניסתו לישראל אסורה מעתה. כ"ץ הכריז על כך בעקבות תגובתו של גוטרש למתקפת הטילים האיראנית על ישראל - תגובה שבה לא הזכיר את השם איראן ולא גינה באופן חד-משמעי את תוקפנותה.
אתמול גוטרש דווקא פרסם הקלטה משודרת, שבה גינה את חמאס: "מתקפת 7 באוקטובר השאירה צלקות בנפש. ביום זה אנחנו זוכרים את כל אלה שנרצחו באכזריות וסבלו מאלימות בלתי ניתנת לתיאור – כולל אלימות מינית – בעוד הם פשוט חיו את חייהם. זהו יום שבו הקהילה העולמית צריכה לחזור בקול הכי חזק על גינוי מוחלט של מעשיו המתועבים של חמאס, כולל חטיפת בני ערובה".
לפני הטקס הושקה בכניסת בניין או"ם התערוכה "חיבוק אחרון" של האומנית יפעת פאר, בשיתוף עם המועצה הציונית. התערוכה מתמקדת בסיפורן של 25 נרצחות ונרצחים מהטבח, דרך עיניהן של אימהותיהם, ותוצג למשך שבוע.