3 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב, בחודש שעבר
(צילום: גיא יחיאלי)
המדינה מסרה היום (שלישי) לבג"ץ תגובה משלימה במסגרת הדיונים בעתירה בעניין חוק הפונדקאות. לתגובה צורפה עמדתו של שר הבריאות, ניצן הורוביץ, ולפיה בעת הנוכחית אין היתכנות פוליטית לקידום חקיקה שתאפשר פונדקאות ללהט"בים. "הסיכוי לתקן את החוק בכנסת הנוכחית אפסי", כתב הורוביץ ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. הורוביץ הוסיף כי "עמדתנו היא שבית המשפט ייתן פסק דין בנושא".
הדיונים בעתירה נמשכים לאחר שבפברואר 2020 קבע בג"ץ כי יש לאפשר פונדקאות לזוגות בני אותו המין, והקציב לכנסת שנה לתקן את החוק. השופטים קבעו אז כי אם הכנסת לא תעשה כן, יינתן פסק דין סופי ואופרטיבי לעתירה שיפתח את הסדר הפונדקאות לזוגות חד מיניים וליחידים. ואמנם בזמן שחלף מאז לא תוקן החוק.
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ במתחם חיסונים בחולון
ניצן הורוביץ במתחם חיסונים בחולון
שר הבריאות הורוביץ. "עמדתנו היא שבית המשפט ייתן פסק דין בנושא"
(צילום: מארק ישראל סלם)
מחאת קהילת הלהט"ב בעקבות חוק הפונדקאות, 2018

לצד עמדתו של הורוביץ מסרה המדינה את עמדתו של היועמ"ש, ולפיה הוא סבור כי "דרך המלך" להסדיר את הסוגיה הרגישה והמורכבת היא תיקוני חקיקה. עוד מסרה המדינה כי אם בית המשפט יכריע בעניין, שר הבריאות מבקש תקופת התארגנות.
החוק בישראל לא מאפשר לזוגות הומואים להביא לעולם ילד באמצעות אם פונדקאית, ורבים מהם בוחרים להביא ילד בהליך פונדקאות יקר ומורכב בחו"ל. בפסיקתו מ-2020 קבע בית המשפט כי החוק הנוכחי, המונע מגברים להביא ילד בהסדר פונדקאות, פוגע פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלה - ולכן אינו חוקתי.
העתירה הוגשה ב-2015 וכללה במקור קבוצה של זוגות חד-מיניים ושל נשים יחידניות שלא יכולות להיכנס להיריון או להשתמש בביציות שלהן לשם הבאת ילדים לעולם. ב-2017 דחה בג"ץ את עתירת הנשים היחידניות וקבע כי קיומה של זיקה גנטית בין היילוד לבין לפחות אחד מההורים המיועדים הוא תנאי הכרחי להסדר פונדקאות לפי החוק באותה תקופה.
3 צפייה בגלריה
העותרים איתי ויואב פנקס-ארד. "מקווים שבג"ץ יוציא החלטה בימים הקרובים"
העותרים איתי ויואב פנקס-ארד. "מקווים שבג"ץ יוציא החלטה בימים הקרובים"
העותרים איתי ויואב פנקס-ארד. "מקווים שבג"ץ יוציא החלטה בימים הקרובים"
(צילום: גיל יוחנן)
בפסק דין זה הושהה הדיון בעתירה כדי לאפשר לכנסת להשלים את הרחבת חוק הפונדקאות. ביולי 2018 התקבל בכנסת חוק הסכמים לנשיאת עוברים, שהרחיב את מעגל הזכאים להסדר פונדקאות גם לנשים יחידות שבגלל בעיה רפואית לא מסוגלות להיכנס להיריון, או שהיריון עלול לסכן משמעותית את בריאותן. הגדרת "ההורים המיועדים" לא הורחבה באופן שמאפשר לבני זוג מאותו המין ולגברים יחידים לבחור בהליך הפונדקאות בארץ. אישור החוק עורר מחאה נרחבת של קהילת הלהט"ב.
מגישי העתירה, איתי ויואב פנקס-ארד ויו"ר עמותת "אבות גאים" עוז פרבין מסרו הערב: "אחרי כ-12 שנים, הגענו לשלב שאפילו המדינה כבר רומזת לבג"ץ לגאול אותה מתיקון האפליה בפונדקאות ולייצר את השוויון בעצמו. אנחנו ממתינים ומקווים שהנשיאה חיות וחבריה להרכב יוציאו את ההחלטה הזו במהרה בימים הקרובים, בהתאם להכרעה שלהם בתיק מלפני שנה וחצי. הגיע הזמן שלכולם יהיה ברור שמשפחה להט"בית וגם משפחה חד הורית של אם או אב - כולן משפחות".
עורך הדין חגי קלעי ממשרד קלעי רוזן ושות', שמייצג את העותרים, אמר: "הודעת המדינה מהיום מדברת בשני קולות. הראשון, של שר הבריאות, שהבהיר כי מקום שבו כבר נקבע בפסק דין שהחוק מפלה, ושאין התכנות פוליטית לתיקון המעוות, חובה על בית המשפט לתת סעד אפקטיבי לעותרים. השני, של היועץ המשפטי לממשלה, שמבקש מבית המשפט לתת סעד דחוי ומושהה. אנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט ייתן סעד מלא ואפקטיבי, שימגר את ההפליה החמורה והבוטה בחוק הסכמים לנשיאת עוברים".