הממשלה אישרה לאחרונה את הרכבה החדש של ועדת השמות הממשלתית, שלא התכנסה זמן רב, ובקשה כבר הונחה על שולחנה: ארגוני נשים מבקשים שתחליף שמות של צמתים ומחלפים ראשיים, תקרא אותם על שם נשים בולטות – ותיצור צדק היסטורי.
ברשימת הצמתים והמחלפים של ישראל קשה מאוד למצוא שמות של נשים. מלבד מחלף גולדה מאיר וגשר יהודית קשה למצוא דוגמאות למקומות שבהם שם הצומת או המחלף הנשי אינו מקושר לשמו של היישוב הסמוך לו (למשל מחלף אולגה ליד גבעת אולגה וצומת חנה ליד פרדס חנה).
ועדת השמות הממשלתית זכתה לאחרונה לחברים וחברות חדשים, ובהם הסופרת והעיתונאית אמילי עמרוסי; פרופ' יהודית הנשקה, ראש החוג ללשון עברית באוניברסיטת חיפה וחברה באקדמיה ללשון העברית; והסופרת גלילה רון-פדר-עמית.
ב"אמונה", תנועת האישה הדתית לאומית, החליטו לנצל את המומנטום. יו"ר התנועה, ליאורה מינקה, כתבה לחברי הוועדה: "בבדיקה שעשינו, מלבד מקרים בודדים הנצחת שמות בכבישים, במחלפים, באתרי תיירות וכו' הם בעיקר מנת חלקם של גברים, אשר ללא ספק ראויים להנצחה לאור תרומתם ההיסטורית. לצד זאת, יש צורך להציף את תרומתן של נשים. כידוע, המרחב הציבורי משקף מציאות ומעצב אותה בו-זמנית".
מינקה הביאה במכתבה דוגמאות רבות לנשים ראויות כגון שרה אהרונסון, הנרייטה סאלד, לאה גולדברג, רחל כהן-קגן, הרבנית שרה הרצוג, השופטת מרים בן-פורת, גאולה כהן ונעמי שמר.
האם אפשר לצאת מהפקקים?
הפקקים הפכו למכת מדינה. במקביל מתקיימים פרויקטים רבים שאמורים להביא להקלה בתנועה. האם יש סיכוי לשינוי? ב-22 בנובמבר יקיימו ynet ו"ידיעות אחרונות" ועידת תחבורה, שתעסוק בשאלה זו ובסוגיות רבות אחרות.
בוועידה, שתנחה מירי נבו ותועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שרת התחבורה מרב מיכאלי, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, מנכ"לית ארגון "15 דקות לשיפור התחבורה בישראל" לארה פארן, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל עו"ד משה שמעוני, מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן-מאיר, אורן שובל – מייסד שותף בחברת Via, מנכ"ל רב-קו אונליין מוטי מימון, מנהל Bubble Dan תחבורה ציבורית איתי רוגטקה, ומנכ"ל לובינסקי דני שביט.