המנהיג העליון של הטליבאן אמר היום (שני) לאזרחי אפגניסטן כי תפקידם כמוסלמים הוא לא להרוויח כסף, או לקבל כבוד והכרה מהעולם. הייבתוללה אחונדזאדה אמר את הדברים בתקופה שבה נמצאת אפגניסטן במשבר הומניטרי וכלכלי, וסובלת מבידוד בינלאומי כבד.
3 צפייה בגלריה
מנהיג ה טליבאן הייבתוללה אחונדזאדה, אפגניסטן מתפללים מחוז קנדהאר חג הקורבן
מנהיג ה טליבאן הייבתוללה אחונדזאדה, אפגניסטן מתפללים מחוז קנדהאר חג הקורבן
אחונדזאדה ומתפללים במחוז קנדהאר
(צילום: AFP, EPA/QUDRATULLAH RAZWAN)
אחונדזאדה נשא דרשה לרגל חג הקורבן, במסגד במחוז קנדהאר שבדרום אפגניסטן. דבריו נאמרו לקראת יציאתה של משלחת מהטליבאן לפסגה בינלאומית על מצבה של אפגניסטן. הפסגה תיערך בדוחא שבקטאר, בהשתתפות נציגים מהאו"ם. זו תהיה הפסגה הבינלאומית הראשונה שאליה יגיעו אנשי הטליבאן מאז שארגון הטרור עלה לשלטון באוגוסט 2021.
הטליבאן לא הוזמן לפסגה בינלאומית של שליחים מיוחדים לאפגניסטן, והחרים פסגה נוספת מכיוון שאנשיו דרשו לקבל הכרה כנציגים הרשמיים של אפגניסטן – ודרישתם לא נענתה בחיוב. אף ממשלה בעולם לא מכירה רשמית באנשי הטליבאן כשליטים הלגיטימיים של אפגניסטן, ומהאו"ם נמסר שההזמנה לקטאר בסוף יוני לא אומרת שהטליבאן מקבל את ההכרה הזאת.
3 צפייה בגלריה
אפגניסטן מתפללים מחוז קנדהאר חג הקורבן
אפגניסטן מתפללים מחוז קנדהאר חג הקורבן
(צילום: Sanaullah SEIAM / AFP)
הטליבאן, שעלה לשלטון לראשונה באפגניסטן ב-1996 ושלט בה עד הפלישה האמריקנית ב-2001, חזר לשלטון ב-2021 אחרי מסע כיבושים מהיר. לאחר מכן כלכלת המדינה - שהייתה תלויה בסיוע זר - נקלעה למשבר גדול. דבריו של המנהיג העליון היום המחישו את המחלוקות בין השמרנים בטליבאן לגורמים שנחשבים מתונים יותר, ורוצים לבטל חלק מהצעדים הקיצוניים ולעודד סיוע זר.
בדבריו היום אמר אחונדזאדה שהוא שואף לאחווה בין המוסלמים, ולא מרוצה מהמחלוקות בין הטליבאן לאזרחי אפגניסטן. מחאות נגד שלטון הטליבאן נדירות – והשלטון מפזר את ההפגנות הבודדות שמתקיימות, לעיתים תוך שימוש באלימות. בנוסף אמר המנהיג העליון שהוא יקבל כל החלטה להחליף אותו, כל עוד תהיה אחדות והסכמה על זהות המנהיג העליון הבא.
3 צפייה בגלריה
אפגניסטן מתפללים מחוז קנדהאר חג הקורבן
אפגניסטן מתפללים מחוז קנדהאר חג הקורבן
(צילום: Sanaullah SEIAM / AFP)
"נוצרנו כדי לעבוד את אללה ולא כדי להרוויח כסף או להשיג כבוד בעולם", אמר המנהיג העליון של הטליבאן לאפגנים. "המערכת האיסלאמית שלנו היא המערכת של אללה ואנחנו צריכים לתמוך בה. הבטחנו לאללה שאנחנו נחזיר את הצדק ואת החוק האיסלאמי לאפגניסטן, אבל אנחנו לא נוכל לעשות את זה אם לא נהיה מאוחדים. האויב מנצל את חוסר האחדות שלכם".
כשעלה לשלטון לפני כמעט שלוש שנים אמנם הבטיח הטליבאן שלא ינקוט יד קשה כמו בתקופת שלטונו הראשונה, אך לא עמד בהבטחתו. הטליבאן אוסר על נערות ללמוד בחטיבות הביניים והתיכונים, הגביל את הגישה של נשים למרחב הציבורי וקבע כי הן צריכות להיות תחת "השגחה גברית", אוסר עליהן לעבוד במקצועות רבים והטיל עליהן קוד לבוש מחמיר.