אל-עאלול בראשות משלחת פתח בביקור במחנה ג'נין

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יבקר ביום רביעי הקרוב באופן חריג בג'נין, לראשונה מאז שנת 2005. כך עולה מדיווחים פלסטיניים. ברקע המתיחות של פתח מול הארגונים הפועלים באזור, ודרישתו של יו"ר הרשות הפלסטינית "לבנות מחדש את פתח" בעיר, אבו מאזן כבר ביקש ממשלחת הנהגת התנועה בראשות סגן ראש התנועה, מחמוד אל-עאלול, לסייר במקום ולהעביר חוות דעת על העיר ומחנה הפליטים, ולהתחיל בשיקום ההרס ממבצע "בית וגן" שאירע בשבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. הדיווח נועד ככל הנראה לבחון את תגובת התושבים, אך הביקור אינו ודאי
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
יו"ר הרשות ביקש להתחיל בשיקום ההרס ממבצע "בית וגן". הנזק בג'נין
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
הדיווח על הביקור נועד ככל הנראה לבחון את תגובות התושבים, אף שאינו ודאי, ועשוי להיראות כפרובוקציה עבור חמאס והג'יהאד האיסלאמי שפועלים באזור. הפעם האחרונה שבה אבו מאזן סייר בג'נין הייתה בשנת 2005 כאמור, בזמן מסע בחירות שערך בטרם היבחרו ליו"ר הרשות הפלסטינית. מי שבדרך כלל לוקח חלק בביקורים כאלה הוא ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה. על אף הכוונה לבקר במחנה הפליטים, אבו מאזן צפוי לסייר רק בעיר עצמה.
מושל ג'נין אכרם רג'וב אישר ל-ynet כי רעיון ביקורו של יו"ר הרשות בעיר עומד על הפרק. רג'וב ציין כי הנושא נמצא כעת בדיונים, והודעה צפויה לצאת מחר מטעם הנשיאות באשר לביקור אבו מאזן בעיר.
במקביל, מנגנוני הביטחון המסכל פתחו הערב באש לעבר רכב שבו נסעה משפחה פלסטינית במרכז ג'נין, ועימותים פרצו בין הכוחות לתושבים.
לאחר המבצע בג'נין הרשות הפלסטינית מתקשה להחזיר את הפופולריות שאיבדה, דבר שגם הביא לחוסר המשילות שלה בג'נין. גירוש סגן יו"ר הרשות מחמוד אל-עאלול, הביא את אבו מאזן, לדברי מקורות המעורים בפרטים, לכנס באופן דחוף את הנהגת פתח – ולדרוש מראשי התנועה בג'נין "לבנות את עצמה מחדש", ואף "להגן על הרשות ועל המנהיגים בתנועה".
צעדה של חמושים רבים מגדודי חללי אל-אקצא בג'נין

3 צפייה בגלריה
המחבלים כיסו את בסמטאות במחנה בלאטה בשכם, בברזנטים כדי למוע מהמזל''טים לתעד את החמושים
המחבלים כיסו את בסמטאות במחנה בלאטה בשכם, בברזנטים כדי למוע מהמזל''טים לתעד את החמושים
הברזנטים שהוצבו במחנה בלאטה בשכם, היום
אל-עאלול, שנחשב למספר 2 בפתח ולסגנו של אבו מאזן, נזכיר, הגיע להלווייתם ההמונית של 12 הרוגי המבצע בג'נין – וגורש על ידי המשתתפים. "החוצה, החוצה", קראו לעברו ההמונים – שעודדו את החמושים בג'נין. הצעירים הפלסטינים כועסים ואף זועמים על התנהלות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. זאת, בין השאר על רקע מעצרם של עשרות פעילים חמושים. הבולט בהם הוא מוסעב אשתיה, פעיל חמאס בגדה ואיש גוב האריות. מלבד זאת, נעצרו בימי המבצע בכירי גדודי "אל-קודס" של הג'יהאד האיסלאמי בגדה מוראד מלאישה ומוחמד בראהמה. השניים היו בדרכם מטובאס לג'נין, במטרה להילחם במבצע.
ביום שישי בלילה יצאו לרחובות ג'נין חמושים רבים של גדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של פתח. הם ירו באוויר, הסתובבו עם נשקים שלופים - ונשאו גם תמונות של יאסר ערפאת. בין התנועה הצבאית לבין זו האזרחית קיימות מחלוקות לא מעטות, כולל סביב השימוש בנשק בכל הנוגע למאבק בישראל. עם אנשי הזרוע בג'נין נמנים גם אנשי משפחת זביידי – של זכריא זביידי, ואנשי משפחת חאזם – שממנה יצא המחבל רעד חאזם שרצח שלושה בני אדם בפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב. החמושים ניסו לשדר כי הם פועלים ללא קשר להתנהגות הרשות הפלסטינית, ושהם חלק מאנשי המחנה שלחמו במבצע.
בתוך כך, במחנה בלאטה בשכם כוסו הסמטאות והרחובות בברזנטים, על מנת להגן על החמושים ולמנוע ממל"טים של צה"ל לתעד את המתרחש במחנה. הדבר נעשה באופן דומה במחנה הפליטים ג'נין מספר ימים לפני המבצע.