מאות תלמידי החינוך המיוחד, בהם רבים על הרצף האוטיסטי, נותרו ללא מסגרת חינוכית מתאימה והם ייאלצו להישאר מחר (יום ג') בבית. באלו"ט (אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם) מעריכים כי ישנם עוד מאות רבות של ילדים עם אוטיזם שמשובצים למסגרות שאינן מתאימות להם, רחוקות מבתיהם וללא סל התמיכה שהם זקוקים לו.
עו"ד מיכאל זץ, מנהל אגף קידום זכויות וקשרי ממשל באלו"ט, אמר כי "מצער שעל אף ההתרעות החוזרות ונשנות של אלו"ט לגורמים המוסמכים, הגענו בדיוק לאותה תוצאה שהזהרנו מפניה כל העת".
לדבריו, יש לנקוט את כל האמצעים כדי שהשילוב בחינוך הכללי לא יהפוך לברירת מחדל בהיעדר מקום במסגרות הייעודיות. הוא הוסיף כי הסל האישי הניתן לתלמידי החינוך המיוחד חייב להיות ממומש במלואו חרף המחסור במטפלים במקצועות הבריאות ובסייעות שילוב.
"אנו קוראים למשרד החינוך להיערך בתוכנית רב-שנתית שתתייחס לגידול הצפוי במספר התלמידים המאובחנים עם אוטיזם ותיתן לו מענה מבחינת תשתית מבנית והכשרת צוותי ההוראה", אמר עו"ד זץ.
1 צפייה בגלריה
רייציל כהן ובנה יהונתן
רייציל כהן ובנה יהונתן
"מדובר בילדים שצריכים הכי הרבה עזרה". רייצ'ל כהן ובנה יהונתן
יהונתן כהן, פעוט בן 3 על הרצף האוטיסטי מתל אביב, אמור להתחיל מחר לימודים בגן תקשורת. הוא אובחן ביולי האחרון וכבר אז פנתה אמו רייצ'ל בבקשה לקיים ועדת חריגים. אחרי קבלת הסיכום הסופי בשבוע שעבר, היא הגישה בקשה נוספת אך להפתעתה בקשתה נדחתה. הוסבר לאם כי במשרד החינוך לא ראו את האבחון המלא.
הבוקר עודכנה רייצ'ל כי בקשתה עברה למפקחת, אך יחד עם זאת נאמר לה כי כבר אין מקום בגני התקשורת באזור. יהונתן ממתין כעת לוועדת חריגים. "איך ייתכן שהגוף שנקרא משרד החינוך לא דואג לגנים שמתאימים לילדים עם אוטיזם? איך זה יכול להיות שהפתרון הוא לתת להם ללכת לגנים רגילים עם 30 פלוס ילדים, כשהאפשרות לשינוי השיבוץ יכולה לקחת כמעט שנה? מדובר בילדים שצריכים הכי הרבה עזרה, במיוחד בגילים האלה", אמרה רייצ'ל.
היא הוסיפה: "אני בתסכול כי אני פשוט לא מקבלת תשובות. אני יודעת שאני לא ההורה היחיד בסיטואציה הזו, יש עוד הורים רבים שצריכים להתמודד עם האבחון ולהילחם ולא לכולם יש את הכוח".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לאור החשיבות הרבה שמייחס המשרד למענים הפרטניים והייחודיים שיש לתת לתלמידים עם צרכים מיוחדים, המשרד שיבץ את רובם המכריע של התלמידים למסגרות מותאמות לצורכיהם: במסגרות חינוך מיוחד או במסגרות החינוך הרגיל, עם סל אישי ותמיכות המותאמות להם. המשרד מטפל במקרים הספורים שבהם טרם נקבע שיבוץ, ובכל מקרה עד הערב יינתן להם שיבוץ למסגרת". עם זאת, באלו"ט טוענים כי מאות ילדים לא ילמדו מחר - לחלקם הוצע שיבוץ לא מתאים, ולחלקם משרד החינוך כלל לא מצא מסגרות.