ארה"ב התעוררה לבוקר של אי-ודאות, בסיומה של מערכת בחירות סוערת ודרמטית - שבה כרגע אין הכרעה. לא מן הנמנע שגם בימים הקרובים לא נדע אם דונלד טראמפ שוב הדהים וניצח את התחזיות, או שג'ו ביידן יהפוך לנשיא ה-46 של ארה"ב. הדמוקרטים, שבונים על קולות בוחרים שהצביעו בדואר וטרם נספרו, חוששים שהקרב יגיע לבית המשפט העליון - שבו לשמרנים יש רוב.
אף שכבר כעת ברור כי טראמפ הצליח לזכות בתמיכתם של המונים - קרוב לחצי מהציבור האמריקני אם לא יותר - ואף שהוא גורר את ביידן לקרב צמוד משצפו הסוקרים, אחר הצהריים הוטב מעט מצבו של ביידן, כשבספירת קולות האמת הוא עלה ליתרון קל במדינת מישיגן: כעת הוא מוביל בשלוש מדינות שיכולות להעניק לו את 32 האלקטורים החסרים לו לניצחון - מישיגן (16), וויסקונסין (10) ונבאדה (6).
ארה"ב בוחרת 2020 - לעמוד המיוחד של ynet
"אני ניצחתי". טראמפ בהצהרה מהבית הלבן
(צילום: רויטרס)

במדינות שבהן לפי רשתות הטלוויזיה בארה"ב אפשר להכריז על זהות המנצח כבר עכשיו, ביידן צועד ביתרון 213-238 במניין האלקטורים. כדי לנצח בבחירות יש להשיג 270 אלקטורים, ולכן הוא זקוק לעוד 32. הם יכולים לבוא ממישיגן, שבה הוא מוביל ב-0.2% אחרי ספירת 90% מהקולות; מוויסקונסין, שבה הוא מוביל ב-0.7% אחרי ספירת 97% מהקולות; ומנבאדה, שבה הוא מוביל ב-0.6% אחרי ספירת 86% מהקולות. בנבאדה נעצרה הספירה, והיא תתחדש רק מחר.
הסיכויים של ביידן לנצח אמנם מעט טובים יותר משל טראמפ, אבל חשוב לציין כי הישגיו טובים הרבה פחות משציפה: האלקטורים שלו לא הגיעו למעשה משום מדינת מפתח שבה קיווה להפתיע. רשתות הטלוויזיה בארה"ב קבעו הלילה שטראמפ גבר עליו בפלורידה, טקסס, אוהיו ואייווה. במדינות אחרות, שבהן חזו לביידן ניצחון מובהק, הוא מוצא את עצמו נאבק בפועל על ניצחון דחוק ביותר.
אם ביידן לא יצליח לנצח במישיגן, וויסקונסין ונבאדה - והכוונה היא לכל השלוש - תעבור כנראה ההכרעה לפנסילבניה, שבה הספירה יכולה להימשך יום או יומיים, ובמקרה של קרב צמוד שיגרור מאבק משפטי, אף יותר מכך.
14 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
מי ינצח? מירוץ צמוד בקרב על הבית הלבן
(צילום: AP , AFP)
נוסף על המדינות שהוזכרו כאן ביידן מקווה עדיין להפתיע בג'ורג'יה, שם מוביל טראמפ ב-2.2% אחרי ספירת 92% מהקולות. בצפון קרוליינה, שבה מוביל טראמפ ב-2.4% אחרי ספירת 95% מהקולות, סיכויי ביידן להפתיע נראים נמוכים הרבה יותר.

טראמפ: אפנה לבית המשפט העליון

אחר הצהריים, אחרי שביידן נטל את ההובלה במישיגן, וויסקונסין ונבאדה, פרסם טראמפ עוד ציוץ שנועד לזרוע ספקות בנוגע לאמינות התוצאות: "בלילה הובלתי, במקרים רבים בפער מוצק, במדינות מפתח רבות, כמעט בכל המקרים במדינות שהדמוקרטים מנהלים ושולטים בהן. ואז, אחד אחרי השני, הם (היתרונות) החלו להיעלם באורח פלא כשהצבעות-הפתעה נספרו. מאוד מוזר, ו'הסוקרים' טעו באופן מוחלט והיסטורי!".
אף שספירת הקולות נמשכת, טראמפ מבסס תודעת ניצחון כבר משעות הבוקר, אז הכריז שניצח בבחירות - הצהרה חסרת תקדים כשטרם הושגה הכרעה בשורת מדינות מפתח. טראמפ אמר אז אמר שהוא מתכוון לעתור לבית המשפט העליון כדי לעצור את ספירת הקולות. תרחיש האימים של המפלגה הדמוקרטית הוא שהעליון יעצור את ספירת הקולות וכך טראמפ יצליח "לגנוב" מהם את הנשיאות.
הדמוקרטים נזכרים במירוץ בשנת 2000, אז הגיע הקרב בין ג'ורג' בוש לאל גור לבית המשפט העליון. ב-2000, כשבוש גבר בבחירות על גור בזכות ניצחון בפער 537 קולות בפלורידה, נדרשו 36 ימים של עתירות וערעורים לבתי משפט כדי לקבוע את התוצאה הסופית ואת זהות הנשיא הנבחר.
התגובה בפוקס ניוז להצהרת טראמפ
(צילום: FOX NEWS)

בקמפיין הדמוקרטי מאיימים להעמיד סוללת עורכי דין נגד הנשיא הרפובליקני וכינו את הצהרתו "שערורייתית ולא נכונה". לא ברור מה תהיה העילה של טראמפ בעתירה. בשעה שבארה"ב סופרים מיליוני קולות אמרו הדמוקרטים שדברי טראמפ "חסרי תקדים, מכיוון שמעולם לא היה נשיא אמריקני שרצה לשלול מהאמריקנים את הזכות להשמיע את קולם בבחירות ארציות".
קמפיין ביידן מסר שיש לו "צוותים משפטיים שנמצאים בכוננות", והוסיף: "דונלד טראמפ לא מחליט על תוצאות הבחירות וגם לא ג'ו ביידן. העם האמריקני מחליט. ההליך הדמוקרטי חייב להימשך – ויימשך – עד שתושג הכרעה". מחוקקים דמוקרטים מחו ואמרו: "תספרו את הקולות, זו לא דיקטטורה". בכירים במפלגה הרפובליקנית הביעו התנגדות לדברי הנשיא, ואמרו שמדובר ב"טעות אסטרטגית".
14 צפייה בגלריה
וושינגטון מלניה טראמפ דונלד טראמפ
וושינגטון מלניה טראמפ דונלד טראמפ
תודעת ניצחון. הזוג הנשיאותי בבית הלבן
(צילום: gettyimages)
כשטראמפ קידם את מועמדותה של השופטת השמרנית איימי קוני בארט לבית המשפט העליון הוא אמר שלהערכתו המירוץ יוכרע בבית המשפט - ולכן חשוב למנות את השופטת בהקדם. הדמוקרטים בסנאט (שנשלט על ידי הרפובליקנים) זעמו על המינוי הרגיש ערב בחירות לנשיאות - אך לא הצליחו לסכל את המינוי. בארט היא אחת משישה שופטים שמרנים בעליון, לעומת שלושה שופטים ליברלים.
הבוקר, על רקע החשש מקרב משפטי, ניסה גם ביידן לשדר אופטימיות ולבסס תודעת ניצחון. ג'ו ביידן הופיע בדלאוור ואמר: "אנחנו במסלול לניצחון, תהיו סבלניים". דקה אחריו צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר: "אנחנו מובילים בגדול, הם מנסים לגנוב את הבחירות". הבוקר, בהצהרה בבית הלבן שעוררה סערה, הכריז טראמפ: "ניצחנו את הבחירות, אנחנו מתכוננים לחגיגות גדולות".
14 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בהצהרה
דונלד טראמפ בהצהרה
"הם מנסים לגנוב לנו את הבחירות"
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
דלאוור ג'יל ביידן ג'ו ביידן
דלאוור ג'יל ביידן ג'ו ביידן
ג'ו ביידן בדלאוור עם רעייתו ג'יל
(צילום: gettyimages)
14 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות ארה"ב מישיגן
בחירות לנשיאות ארה"ב מישיגן
צופים בעדכונים במישיגן. עדיין הכרעה
(צילום: AP)
אם ההכרעה בבחירות תתנקז לפנסילבניה, היא עשויה להתעכב מאוד. הסיבה לעיכובים הצפויים בפנסילבניה היא ההצבעה בדואר: בארה"ב ניתנת למצביעים אפשרות לתת את קולם דרך הדואר, ולא בקלפיות, ובצל מגפת הקורונה והרצון להימנע מהצטופפות בקלפיות, השנה הורחבה האפשרות הזו מאוד. עשרות מיליונים שלחו בשבועות האחרונים את קולם בדואר, אבל בעוד שבמדינות מסוימות בארה"ב הכנת המעטפות שלהם לספירה החלה כבר לפני ימים ארוכים, בפנסילבניה מכינים אותן לספירה רק ביום הבחירות הרשמי, ולכן ההליך החל רק הלילה. כעת יידרש לפקידים שם זמן מה לספור את הקולות האלה, ואם במדינה שלהם תהיה תלויה הכרעת הבחירות, אמריקה כולה תחכה.
נוסף על כך, החוק בפנסילבניה מחייב את פקידי הבחירות לספור גם קולות שיגיעו בדואר עד שלושה ימים אחרי יום הבחירות אם החותמת מוכיחה שהם נשלחו לפני יום הבחירות. טראמפ, שיודע שרוב קולות המצביעים בדואר צפויים להיות דמוקרטיים, ולפיכך ספירת קולות כאלה תפגע בסיכוייו, כבר הודיע שהוא מתכוון להיאבק בכך משפטית ולמנוע שם את הספירה המאוחרת. קרב משפטי כזה יכול להימשך שבועות, ולהיגרר עד לבית המשפט העליון.
מצביעים במדינות המפתח
(צילום: רויטרס)

14 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות ארה"ב בנבדה
בחירות לנשיאות ארה"ב בנבדה
בקלפי בנבאדה
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות ארה"ב בנבדה
בחירות לנשיאות ארה"ב בנבדה
(צילום: gettyimages)
14 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות ארה"ב בנבדה
בחירות לנשיאות ארה"ב בנבדה
(צילום: gettyimages)
14 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות ארה"ב וויסקונסין
בחירות לנשיאות ארה"ב וויסקונסין
בוויסקונסין, אחת המדינות החשובות במירוץ
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
בחירות לנשיאות ארה"ב צפון קרוליינה
בחירות לנשיאות ארה"ב צפון קרוליינה
קלפי בצפון קרוליינה
(צילום: gettyimages)
לפי הרשתות בארה"ב, אפשר כבר לקבוע שטראמפ ניצח באינדיאנה (11 אלקטורים), טנסי (11), מיזורי (10), דרום קרוליינה (9), אלבמה (9), קנטקי (8), לואיזיאנה (8), אוקלהומה (7), מיסיסיפי (6), קנזס (6), ארקנסו (6), יוטה (6), מערב וירג'יניה (5), נברסקה (4), איידהו (4), וויומינג (3), צפון דקוטה (3), מונטנה (3) ודרום דקוטה (3). ביידן ניצח בקליפורניה (55), ניו יורק (29), אילינוי (20), ניו ג'רזי (14), וירג'יניה (13), וושינגטון (12), ורמונט (3), אריזונה (11) מינסוטה (10), מסצ'וסטס (11), מרילנד (10), קולורדו (9), אורגון (7), קונטיקט (7), ניו מקסיקו (5), רוד איילנד (4), הוואי (4), ניו המפשייר (4), מיין (3), דלאוור (3), מחוז קולומביה (3) ונברסקה (1).
בארה"ב, נזכיר, מי שנבחר לנשיא הוא המועמד שזוכה ביותר אלקטורים, ולא בהכרח זה שזוכה ברוב קולות הבוחרים: מבחינה פורמלית את הנשיא לא בוחר העם, אלא "חבר האלקטורים", גוף מיוחד שמתכנס כדי להצביע על זהות הנשיא אחרי הבחירות. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב (וכן לוושינגטון הבירה) מוקצה מספר מסוים של אלקטורים, כלומר נציגים בגוף הזה, לפי גודל אוכלוסייתה (למשל לקליפורניה מרובת התושבים 55, ולאלסקה הדלילה רק 3). המועמד שזוכה ברוב הקולות באותה מדינה – גורף את כל האלקטורים שלה. מכיוון שבסך הכול יש 538 אלקטורים, מי שמשיג 270 (כלומר יותר ממחצית) – מנצח.
פורסם לראשונה: 15:10, 04.11.20