תביעה ראשונה על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות הוגשה בדרום קוריאה נגד שבעה בכירים ישראלים - ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא יצחק הרצוג, הרמטכ"ל הרצי הלוי, שר הביטחון יואב גלנט, שר החוץ ישראל כ"ץ, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. כך נודע ל-ynet.
זו התלונה השנייה שמוגשת נגד בן גביר מפרוץ המלחמה (הראשונה הוגשה בנורבגיה, ושם תיק החקירה נסגר), והראשונה שמוגשת נגד סמוטריץ'.
2 צפייה בגלריה
 יון סוק יאול ובנימין נתניהו
 יון סוק יאול ובנימין נתניהו
נתניהו ונשיא קוריאה
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

בקצרה:

  • תביעה על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות הוגשה בדרום קוריאה נגד 7 בכירים ישראלים - נתניהו, הנשיא הרצוג, הרמטכ"ל והשרים גלנט, כ"ץ, סמוטריץ' ובן גביר.
  • הטענה - פשעים כמו תקיפת מוסדות רפואיים ושימוש באמצעי לחימה בלתי חוקיים.
  • הדרישה - הסגרת הבכירים לרשויות הקוריאניות והעמדתם לדין.
התביעה קוראת להעמיד לדין את הבכירים הישראלים בגין פשעים שביצעו לכאורה במסגרת המלחמה. התלונה הוגשה לסוכנות החקירות של משטרת דרום קוריאה על-ידי ארגון המתקרא PSPD, ומזוהה עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית.
לטענת הארגון, הבכירים הישראלים שותפים בתכנון, הוראה והוצאה לפועל של פשעים נגד האנושות, רצח עם ופשעי מלחמה, בהם פשעים נגד פעילויות הומניטריות וסמלים ייחודיים, תקיפת מוסדות רפואיים ואמבולנסים, שימוש בנשק כימי אסור ושימוש באמצעי לחימה בלתי-חוקיים, ביניהם הרעבה.
הארגון קורא להסגרתם של השבעה לרשויות החקירה הקוריאניות והעמדתם לדין בגין פשעים אלה וזאת מכוח "החוק לענישה של פשעים תחת סמכות השיפוט של בית המשפט הפלילי הבינלאומי" הדרום-קוריאני. כעת, משטרת קוריאה צריכה להחליט אם להעביר את המקרה לתובע המחוזי להמשך הליכים.
גורמים במשרד החוץ של דרום קוריאה, נציין, לא מקנים חשיבות לתביעה שנועדה בעיקר למשוך תשומת לב תקשורתית. להערכתם, לא תהיה לה היתכנות להתקדם מבחינה משפטית. מדי שנה מוגשות אלפי תביעות בדרום קוריאה על ידי ארגוני זכויות אדם בנושאים שונים, והן בדרך כלל נסגרות על ידי המשטרה עצמה מחוסר עניין לציבור וחוסר סמכות של בית המשפט.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
בן גביר וסמוטריץ'. נגד הראשון זו תלונה שנייה, נגד השני - ראשונה
(צילום: אלכס קולומויסקי, Menahem KAHANA / AFP)
למרות זאת, וכדי להימנע מכל אפשרות להסתבכות, ל-ynet נודע כי משרד החוץ הנחה את השר בן גביר ואישים נוספים שמוזכרים בפנייה להתייעץ עימם טרם נסיעה עתידית לדרום קוריאה, כדי להימנע מסיכונים שלא לצורך. משרד המשפטים והייעוץ המשפטי לממשלה מעורבים במקרה ופועלים להגנה משפטית לכל הבכירים.
מסביבת השר לביטחון לאומי בן גביר נמסר: "השר בן גביר ימשיך לומר בקול ברור וצלול כי צריך להשמיד את חמאס, לעודד הגירה מרצון של עזתים למדינות אחרות, להתיישב בעזה - וימשיך לפעול לחמש אזרחים בנשק אישי ולהקים עוד ועוד כיתות כוננות ברחבי ישראל. אלו מהלכים הכרחיים על מנת להבטיח כי מה שקרה במדינת ישראל ב-7 באוקטובר לא יחזור על עצמו שוב. צו כזה או אחר אינו מרתיע את השר בן גביר מלהמשיך לומר את הדברים הללו ולפעול למען עם ישראל".