שר התקשורת לשעבר יועז הנדל, שמתחילת המלחמה משרת לסירוגין כמג"ד במילואים, התראיין היום (ראשון) ל-ynet ושיתף את דעתו באשר למצב בעזה ולבנון, כמו גם על סאגת גדעון סער ותיק הביטחון. הוא גם רמז שאולי ינסה לחזור לפוליטיקה בעתיד עם תנועה שמורכבת מאנשי מילואים.
(צילום: מיקי שמידט)

"אנחנו אחרי שנה של מלחמה שבה השמדנו את האויב בדרום, ושל כישלון מוחלט בצפון", אמר הנדל. "פינינו יישובים שלא פינינו מאז 1920, וגם אז זה היה לשבעה חודשים בלבד. זה כישלון של ממש, ואני שמח שאנחנו עכשיו מגבירים את המאמץ שם. אנחנו חייבים להסיר את האיום כדי שתושבי הצפון יחזרו. זאת הייתה החלטה אסטרטגית אומללה לפנות את תושבי הצפון. אנחנו נכשלנו בשנה האחרונה בזה שהפכנו את הגליל לרצועת ביטחון הפוכה, ואנחנו חייבים להחזיר את המצב לפחות לכפי שהוא היה, פלוס השמדת היכולות של החיזבאללה כדי שיהיה מפורז עד הליטני".
"הזירה המרכזית שאנחנו מנהלים עכשיו, שהיינו צריכים לנהל מזמן, זו הזירה בצפון", המשיך הנדל. "בעזה אנחנו יושבים בשני צירים, ציר פילדלפי וציר נצרים. זה לא שהחמאס נעלם, זה לא שאין לו עוד מספר מועט של רקטות, אבל אנחנו חזקים שם. אנחנו צריכים להתמקד בחזית הצפון, שם זו הזירה המרכזית, ולהשמיד את הרקטות ארוכות טווח. להערכתי, לא יהיה מנוס מלבד זה שביירות תבער בכמה מקומות אסטרטגיים. לבנון תיקח אחריות על מה שהחיזבאללה עשה, ויהיו לו שיקולי רווח ועלות, כאלה שבגללם הוא יפחד לתקוף את מדינת ישראל".
הנדל אמר כי לדעתו בישראל דווקא מנסים לבלום מתקפה נרחבת בלבנון. "לא צריך לבלום את התהליך, צריך עכשיו להשמיד את הרקטות ארוכות טווח. יש לזה מחיר, כמובן, ואני לא אומר את זה כי אני שש אלי קרב או כי אני לא מבין את המחיר הכבד שאנחנו נשלם. פשוט לא סביר בעיניי שתושבים מהצפון שנה מחוץ לבתים שלהם. לא סביר בעיניי שמדי יום חיזבאללה יורה רקטות ומשמיד בתים ואזורים באזור הגליל, ואנחנו מגיבים על זה בצורה מתונה, מכילה ועוד כל מיני מילים שאמורות היו להיעלם אחרי 7 באוקטובר. ככל שנפגין כוח ועוצמה מול האויב, ככל שנשמיד יותר תשתיות - כך גם אפשר יהיה להגיע להישגים אחרים", אמר.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"נגמרו הימים שבהם תפקידה של הפוליטיקה היא 'לשרוד על הגלגל'"
(צילום: יאיר שגיא)
על המצב בעזה אמר הנדל: "מול חמאס, אני חושב שהפעלת לחץ צבאי עובדת. אני מאמין שאנחנו צריכים לשבת בציר פילדלפי ובציר נצרים. אם מחר נצטרך לצאת טקטית מאחד הצירים כדי לקבל את החטופים, נעשה את זה. נכון לעכשיו אין פרטנר בצד השני בכלל. אנחנו צריכים להפעיל לחץ צבאי כל הזמן על חמאס, נהיה שם עוד שנים ארוכות בעזה. אנחנו עכשיו שם בסוג של בט"ש. מה שצריך להתמקד בו זה המלחמה בצפון, ולגרום להבנה אצל הצד השני שאת היהודים לא תוקפים ב-50 השנים הבאות. חמאס, אני חושב, מבין את זה היום. צריך שגם חיזבאללה יבין את זה" .
הנדל התייחס גם לדיווחים בשבוע האחרון על כך ראש הממשלה בנימין נתניהו התכוון לפטר את שר הביטחון יואב גלנט - וימנה במקומו את גדעון סער, איתו הנדל שיתף פעולה בעבר. "הפוליטיקה היא מרחב שאני בוחר להתעלם ממנו במלחמה הזאת, אף אחד מהם לא עושה איתי מילואים", הוא אמר. "אני מרגיש שמי שמוביל את מדינת ישראל זה האנשים בשטח. הם אלה שתפסו את הפיקוד ב-7 באוקטובר. בחודשים הראשונים כשהמדינה נעלמה, כל הפוליטיקאים האלה לא צייצו. אני מרגיש שגם היום, מי שמוביל את מדינת ישראל כשלא יודעים לקבל החלטה על השוויון בנטל, זה המילואימניקים, וכשלא יודעים עדיין לתספק בציוד ובאוכל, זה אנשים וגורמים אזרחיים. אי אפשר להילחם בלי החוסן של החברה, זה הכול צומח מכאן.
"לכן, כל פעם שיש איזה משחק כיסאות כזה וניסיון לחזור ולהגיד 'עולם כמנהגו נוהג' ו'בוא נדבר פוליטיקה כפי שהיה' - לי זה עושה בעיקר טרדה מאוד גדולה וכאב בטן, ואני בוחר להתעלם מהם. בעיניי, מה שהיה צריך זה ממשלת אחדות רחבה, ועדת חקירה ממלכתית וקביעת מועד לבחירות. לא הצליחו לעשות את זה כי 'זה מצב חירום'. אז מי שאומר שיש מצב חירום - שלא ישחק בפוליטיקה. כל היתר, בעיניי זה קשקוש. דבר אחד בטוח - בתחום החברתי הממשלה עובדת גרוע, כי היא אמורה גם לרתום את החברה. המעשה הצבאי קשור גם למעשה החברתי".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"פינוי תושבי הצפון - החלטה אסטרטגית אומללה״
(צילום: עמית שאבי)
לדברי הנדל, "יש מילואימניקים, והם אלה שבעיניי צריכים להוביל את מדינת ישראל. האנשים האלה מבטאים את הערכים של ערבות הדדית, של מנהיגות ושל אחריות. עוד קונספציה שליוותה את ישראל בעשורים האחרונים זה שכל הפוליטיקה היא איזה משהו שתפקידו 'לשרוד על הגלגל', איזה כלי שנועד לקדם אדם. הפוליטיקה הובילה אותנו ל-7 באוקטובר, כל חקירה העלתה שהאויב שלנו חשב שאנחנו מפורקים ומפוצלים, והפוליטיקה צריכה לשקם אותנו, את מדינת ישראל. הפוליטיקה היא זו שצריכה לספק תקווה לאזרחי ישראל. יש פה המון אנשים שמרגישים תחושות קשות של ייאוש, ואני מבקש מהם להרים את הראש. הפוליטיקה בסוף היא זו שצריכה לספק להם תקווה. ואם לא היא, אז כמו שאמרתי יש פה עם מופלא, אנשים מצוינים".
לשאלה אם יש לו כבר תשתית למפלגה, השיב: "יש תנועה שאני חלק מהנה, שהקמנו אותה כשבעים חבר'ה שנפגשנו במלחמה - מג"דים, מ"פים, חיילים וגם אזרחים. אנחנו קיבלנו החלטה שנעשה הכול כדי להרים את הראש לעם הזה, כי מגיע לו, וגם כדי להכין תוכניות, כדי שבסוף נכפה על המערכת הפוליטית לתקן את מדינת ישראל. אסור לנו לתת לאותם אנשים לחזור למקום שהם היו בו. מי שאחראי על מה שקרה, גם בדרג המדיני וגם בדרג הצבאי, אסור שהוא יישאר שם. אנחנו חייבים לשקם את מדינת ישראל, היא חשובה יותר מכל פוליטיקאי, מכל כיסא, מכל אחד שרוצה או לא רוצה או מאוד רוצה ולא מצליח להיות שר ביטחון. הממערכת הפוליטית של מדינת ישראל נכשלה כישלון חרוץ.
"אני לא נער צופים נאיבי, אני לא מאלה שחושבים ש-120 אנשים יעופו מהכנסת ושיהיה פה משהו נקי לחלוטין, ואני גם מאמין בניסיון. אבל יותר מזה, אני מאמין באחריות. בדיוק כפי שאנחנו מחנכים חיילים בצבא, בדיוק כפי שאני מרגיש כמג"ד במילואים שאני אחראי על מה שקורה ועל מה שיקרה, ככה גם אני מאמין שהמערכת הציבורית צריכה להתייחס אל עצמה. יש אחריות על מה שקרה, וכשנכשלים צריך לקחת את האחריות ולשקם. ולכן ואני אעשה הכול כדי לשקם את מדינת ישראל ולתקן את הנזקים שנגרמו. יש פה פער אדיר בין מה שקורה בירושלים ובכנסת, לבין התרוממות הרוח והדברים הגדולים שרואים או שקורים בשטח".