בית המשפט העליון קרא הבוקר (יום שלישי) לשר המשפטים יריב לוין, בתשובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון, לכנס את הוועדה לבחירת שופטים - או שיינתן פסק דין בנושא בתחילת ספטמבר, אז נפתחת שנת המשפט. השופטים הזכירו כי דרוש רוב רגיל בוועדה לבחירת נשיא לעליון, וכי נתנו ללוין זמן להגיע להסכמה רחבה - שלא צלחה. בסביבת לוין תקפו: "ההחלטה צפויה - בניגוד עניינים ובחוסר סמכות. הם שופטים את עצמם".
המשמעות של כינוס הוועדה לבחירת שופטים היא, הלכה למעשה, בחירה בשופט יצחק עמית לנשיא בית המשפט העליון החדש - שכן בוועדה שמונה תשעה חברים מכהנים כיום שלושה שופטים שתומכים בשיטת הסניוריטי, לצד שני חברי לשכת עורכי הדין וחברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד). עם זאת, הוועדה תתקשה למנות שופטי עליון מן השורה, שכן לצורך בחירה בהם נדרש רוב של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה - והשלושה הנותרים הם שר המשפטים יריב לוין, השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) וחבר הכנסת יצחק קרויזר (עוצמה יהודית). עד מינויו של לוין לשר משפטים, היה נהוג שנשיא העליון נבחר בשיטת הסניוריטי - כלומר, השופט הוותיק ביותר - ואילו יתר שופטי העליון נבחרים בהסכמה רחבה של חברי הוועדה.
2 צפייה בגלריה
יוסף אלרון, יריב לוין, יצחק עמית
יוסף אלרון, יריב לוין, יצחק עמית
לוין הציע כפשרה את מינויו הזמני של אלרון, שלאחריו יכהן עמית
(צילום: מתוך אתר הרשות השופטת, אלכס קולומויסקי)
השופטים יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין הסבירו כי "לבקשתו של שר המשפטים יריב לוין, עיכבנו את מתן ההכרעה בתיק זה לתקופה משמעותית, על מנת לאפשר לו למצות את המאמצים להגשים את חזונו המבורך להביא למינוי נשיא ושופטים לבית המשפט העליון על בסיס הסכמה רחבה בקרב חברי הוועדה למינוי שופטים.
"עתה, משהוברר כי הדבר אינו מסתייע, ברור וגלוי כי אין מנוס מפנייה למנגנון קבלת ההחלטות הקבוע בעניין הצעת הוועדה לבחירת שופטים על מינוי נשיא ושופטים לבית המשפט העליון: קבלת החלטת רוב על-ידי הוועדה למינוי שופטים – רוב רגיל ביחס למינוי נשיא בית המשפט העליון; ורוב מיוחד לעניין מינוי שופטים לבית המשפט העליון".
שופטי העליון הוסיפו כי "מתוך כבוד לשר הממונה על מערכת המשפט, וביודענו כי ערכי שלטון החוק וטובת מערכת המשפט הישראלית עומדים לנגד עיניו, אנו מביעים תקווה כי הוא יפעל בימים הקרובים על מנת להוציא תובנה זו מהכוח אל הפועל, באמצעות השימוש בסמכות הנתונה לו להניע את מנגנון קבלת ההחלטות". השופטים סיכמו: "בהינתן האמור, אנו מבהירים כי פסק דיננו בעתירה דנן יינתן, ככל שהדבר יידרש, בתחילת שנת המשפט הבאה עלינו לטובה". שנת המשפט הבאה תתחיל ב-5 בספטמבר.
בסביבתו של לוין הגיבו על החלטת השופטים, ואמרו כי "ההחלטה צפויה, בניגוד עניינים ובחוסר סמכות. הם השופטים של עצמם. למעשה משתלטים על הוועדה לגמרי, מסרבים לקבל כל מי שלא משלהם ורק מוכיחים כמה הרפורמה צודקת".
2 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
שופטי העליון ללוין: אם לא תכנס את הוועדה - נפסוק בתחילת ספטמבר
(צילום: עמית שאבי)
אולם, עד לבחירת השופט יצחק עמית לנשיא העליון הדרך עוד ארוכה - ומתחילה בכך שהשר אכן יציית לבג"ץ ויכנס את הוועדה. אחרי כינוס הוועדה, יהיו 45 ימים לפרסם את שמות המועמדים ברשומות. רק לאחר מכן מתכנסת שוב הוועדה כדי להצביע על המועמדים בפועל. במהלך התהליך הזה, ובמיוחד בצל המלחמה והמגעים סביב עסקת חטופים, דברים רבים עשויים להשתנות. הממשלה למשל יכולה ליפול, או שלוין יכול להתפטר.
התנועה לאיכות השלטון, שעתרה לבג"ץ בעניין אי-כינוס הוועדה, בירכה על תשובת בית המשפט לשר המשפטים: "התנועה מברכת על הודעת שופטי בית המשפט העליון לשר המשפטים יריב לוין, לפיה פסק הדין בעניין מינוי נשיא לבית המשפט העליון יינתן בספטמבר. אנו רואים בכך המשך ישיר למדיניות האחראית והמאוזנת של בית המשפט העליון. בניגוד ללוין שכופה בחירה של שופט שהוא רוצה, בית המשפט נותן את הכוח לוועדה ומבקש לקדם פשרה אמיתית ומהותית, תוך שמירה על עקרונות היסוד של מערכת המשפט הישראלית".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את לוין, ומסר: "שר המשפטים יריב לוין הודיע היום שמבחינתו נגמרה המלחמה והוא חוזר להפיכה המשטרית ולניסיון למחוק את הדמוקרטיה הישראלית. הוועדה למינוי שופטים תכונס עם יריב לוין או בלעדיו".
לוין מציג את הצעת הפשרה - שנדחתה על ידי מ"מ נשיא העליון פוגלמן
(צילום: דוברות משרד המשפטים)

אמש, שר המשפטים הודיע כי עדיין לא הושגו הסכמות בינו לבין ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן על זהות הנשיא הבא - ולכן הוא לא מכנס את הוועדה לבחירת שופטים. עם זאת, במכתבו לבג"ץ לוין חשף את הצעת הפשרה שנתן לממלא מקום נשיא העליון, שיפרוש לגמלאות ב-6 באוקטובר. שעה קלה לאחר מכן ענה לו פוגלמן במכתב משלו, שבו דחה את ההצעה וכתב כי היא "פוגעת בשוויון, ואין בה כל התקדמות".
לפי הצעת לוין, השופט יוסף אלרון - ש"אתגר" את שיטת הסניוריטי ונחשב למועמד המועדף על לוין - יכהן במשך כשנה כנשיא, עד פרישתו. אחריו ייכנס לתפקיד השופט יצחק עמית, השופט הוותיק בעליון, שאמור היה להתמנות לנשיא אחרי פרישת נשיאת העליון אסתר חיות - לפי שיטת הסניוריטי. במסגרת אותה פשרה של לוין ימונו שלושה שופטי עליון: מערכת המשפט תציע שני מועמדים - ואחד מהם ייבחר בוועדה - נבחרי הציבור בוועדה יציעו שני מועמדים משלהם - ואחד מהם ייבחר בוועדה - ועוד אחד ייבחר בהסכמה משופטי המחוזי.
בתשובתו של פוגלמן ללוין נכתב כי "הופתעתי הן מעיתוי הפנייה, הן מתוכנה. במכתבך אתה מציין כי הימים הקשים והמאתגרים מחייבים את כולנו לעשות מאמץ עליון כדי להגיע להסכמות. למרבה הצער התנהלותך זה מספר חודשים, שבמסגרתה אתה מונע הפעלת סמכויות שונות שנדרשות לצורך פעילותה התקינה של הרשות השופטת, אינה מתיישבת עם דבריך אלו ומקשה באופן שיטתי על עבודתה ועל השירות שניתן לציבור בישראל".