"לא הפסד - אנחנו גאים". זנדברג בריאיון ל-ynet, הבוקר
(צילום: אבי חי, שמוליק דודפור)

השרה להגנת הסביבה ממפלגת מרצ, תמר זנדברג, אמרה הבוקר (ג') בריאיון לאולפן ynet כי היא לא רואה את נפילת חוק האזרחות הלילה בכנסת כהפסד. "להיפך, הקואליציה הוכיחה עמידות כשהצליחה לפעול כאיש אחד, הגענו למתווה הזה כדי להגיע להסכמות, להראות שאפשר לחיות יחד גם בתוך קואליציה מורכבת ומגוונת. הראינו עמידות ואחדות, חרף ההתנגדות שלנו לחוק הזה, ולכן אני חושבת שיש לנו על מה להיות גאים הבוקר".
"אני חושבת שמאחורי החוקים על כל שר וחבר כנסת, מהאופוזיציה או מהקואליציה, לקום בבוקר ולזכור שמאחורי ההחלטות וההצבעות יש בני אדם", אמרה זנדברג, "אז אנחנו הסכמנו להגיע למתווה שישפר מציאות לאלפי אנשים, בני אדם שחיים כאן. אין פה שום עניין ביטחוני, גם לא דמוגרפי. מדובר באנשים שחיים כאן - בלי רישיון נהיגה, בלי חשבון בנק, בלי מעמד, בלי כלום. המתווה היה אמור לשפר את המצב עבורם".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בכירי הקואליציה בכנסת, אתמול
(צילום: דוברות הכנסת)
על התנגדות האופוזיציה לחוק אמרה: "אני לא ציפיתי מהם. אנחנו גאים בהשפעה שלנו על המתווה שנוצר, וגם עמדנו בהתחייבויות הפוליטיות שלנו אף שזה לא היה קל. אנחנו, מרצ, הצבענו עליו משתי סיבות - אחת, לשפר את מצבם של אלפי אנשים, ושתיים - כדי להגיע להבנות שיאפשרו לנו לחיות בתוך הקואליציה שבה אנחנו רוצים לחיות. ההחלטה לא פשוטה לימין, ולא פשוטה לשמאל".
על ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה), שהצביע נגד הארכת הוראת השעה - ונגד הממשלה - מה שהוביל לתיקו שמשמעותו שהחוק לא אושר, אמרה: "הוא גם התנגד לממשלה והיא קמה בלעדיו. שיקלי, הליכוד, לא רצו ולא הצביעו, והחוק נפל. לא ציפיתי מהם".
4 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
"שיקלי גם התנגד לממשלה והיא קמה בלעדיו". השרה זנדברג
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: דוברות הכנסת)
על הביקורת שהושמעה כלפי מפלגתה, בין היתר מצדה של יו"ר מרצ לעבר זהבה גלאון, אמרה השרה: "גם כשנכנסנו לממשלה, בכל תהליך המו"מ הקואליציוני, הייתה ביקורת שאמרה – 'איך אתם יושבים עם בנט? אתם תצטרכו לבלוע צפרדעים, ותצטרכו להצביע כך וכך'. אלה בדיוק המצבים שלקחנו אותם בחשבון, ולקחנו על עצמנו את המשימה - בכל צומת להשפיע בכיוון של תפיסת העולם שלנו. זה מה שעשינו, כששיפרנו את המתווה הזה והבאנו אותו למצב טוב יותר ממה שהיה קודם, אם החוק היה עובר כלשונו.
"לקחנו בחשבון שהחיים בקואליציה לא יהיו בדבקות של 100% לעמדות שלנו, ואנחנו לא מוותרים עליהן אבל כן מגיעים לעמדות השפעה. זה הדיל כשנכנסים לקואליציה. במשך 21 שנים הייתה מרצ הייתה בחוץ, עכשיו אנחנו בפנים. זאת המשימה שלנו, בכל מצב כזה לשאול איך אנחנו משפיעים - ואיך אנחנו מתפשרים. אני גאה בזה".

4 צפייה בגלריה
 דיון עד שעות הבוקר. הכנסת
 דיון עד שעות הבוקר. הכנסת
דיון עד שעות הבוקר. הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הלילה הקואליציה הגיעה לפשרה על הארכת הוראת השעה בחצי שנה בלבד - אבל גם זה לא הספיק: 59 הצביעו בעד ו-59 התנגדו, שני חברי רע"מ נמנעו וח"כ שיקלי הכריע את הכף. ההצבעה הוכרזה כהצעת אמון בממשלה - אך היא לא נפלה כי לכך נדרש רוב של 61. הדיון נמשך יותר מ-15 שעות.
שרת הפנים איילת שקד, שהובילה את מהלכי הארכת תוקף החוק, אמרה לאחר ההצבעה כי "מי שלא ראה את הצהלות של חברי הליכוד והציונות הדתית עם עופר כסיף וסמי אבו שחאדה - לא ראה טרוף כזה מימיו. ביחד הם הפילו את חוק האזרחות, חוק חשוב לביטחון המדינה ולאופייה. ניצחון גדול לפוסט ציונות". בעקבות הצבעתו נגד הממשלה, בימינה שוקלים להכריז על ח"כ שיקלי כפורש מהסיעה.