כשברקע מנשבות רוחות מלחמה בצפון, ארה"ב ממשיכה במאמצים להחיות מחדש את המשא ומתן לעסקת חטופים בין ישראל לחמאס – עסקה שהיא מקווה שתמנע גם מלחמה של ממש מול חיזבאללה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן המריא הלילה (בין שני לשלישי) למצרים, וגורם אזורי אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הביקור נועד למצוא פתרון שירגיע את חששותיה של ישראל בכל הנוגע להברחות נשק בציר פילדלפי.
2 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן בוחדא, קטאר
מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן בוחדא, קטאר
בלינקן. לא מוותר ומנסה להחיות את המו"מ, בביקור עשירי במזרח התיכון מאז פרוץ המלחמה
(צילום: REUTERS/Kevin Mohatt/Pool)
סוגיית הנוכחות הישראלית בציר שבין דרום רצועת עזה לסיני, נזכיר, היא כעת אחד מנקודות המחלוקת המרכזיות שמונעות הגעה לעסקה לשחרור חטופים והפסקת אש מול חמאס – כשלא רק ארגון הטרור מתנגד בתוקף לנוכחות ישראלית בציר, אלא גם מצרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו מתעקש נחרצות על שליטה בציר, בטענה שיש לו חשיבות ביטחונית הרת-גורל, אם כי הסכים לצמצום הכוחות הפועלים שם במסגרת הסכם.
לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בלינקן מתכוון לקיים עם עמיתיו בקהיר שיחות "גלויות לב" בסוגיית פילדלפי. בעיתון האמריקני מזכירים, מבלי להסביר במפורש את הקשר של הדבר לסוגיה, כי בשבוע שעבר מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי תעניק למצרים את מלוא הסיוע הצבאי שהוקצב לה – סכום של 1.3 מיליארד דולר – ובכך למעשה "עקפו" האמריקנים חששות שהועלו בנוגע להפרות זכויות אדם מצד ממשלתו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, ו"העניקו לה את כל מה שהובטח לה", לשון הדיווח.
למרות תקוות האמריקנים להשיג עסקה שלשיטתם תוכל להביא לסיום המלחמה – כמעט שנה אחרי טבח 7 באוקטובר ופחות מחודשיים לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב – הם מתעכבים בינתיים בהנחת "הצעת הגישור" שעליה דיברו בימים האחרונים, מחשש שאם תידחה המגעים יגיעו לכדי פיצוץ מוחלט. "לא הייתי אומר שעסקה זה משהו מיידי", אמר את המובן מאליו בכיר בממשל האמריקני בשיחה עם "וול סטריט ג'ורנל". גורם ישראלי אמר: "אני אופטימי שזה יקרה, אבל לא מתישהו בזמן הקרוב".
2 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי פגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב נוחת ב קהיר מצרים
נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי פגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב נוחת ב קהיר מצרים
"הכסף שהובטח לו שוחרר". א-סיסי
(צילום: Amr Nabil/Pool via REUTERS)
עצם העובדה שבלינקן יגיע רק לקהיר, ולא לירושלים, מעידה כנראה שגם הוא מבין שהביקור הנוכחי – העשירי שלו במזרח התיכון מאז פרוץ המלחמה – לא יביא כנראה לפריצת הדרך המיוחלת. גורמים ישראלים שצוטטו בדיווח אמרו כי הם לא מתוסכלים מכך שבלינקן לא יגיע לארץ, כיוון שבלינקן ממשיך לשמור על קשר קרוב עם בכירים בירושלים וכיוון שהמגעים נמשכים ברמת דרגי העבודה. בנוסף, בארץ כבר נמצא כעת שליחו המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, שמתמקד בסוגיית הצפון.
בלינקן, כך לפי "וול סטריט ג'ורנל", צפוי אחרי הביקור בקהיר להגיע לביקור חפוז בפריז – שם "יחליף רשמים" עם עמיתיו הצרפתים, שלפי הדיווח "נושאים ונותנים באופן ישיר עם חיזבאללה". לדברי מומחים שצוטטו בעיתון, בכך שבלינקן נמנע מביקור בישראל הוא גם "מצמצם" את הסיכוי לעימות מול נתניהו, במקרה שבו מזכיר המדינה יאמר משהו פומבי על מצבם של המגעים ועל אי-נכונותו של ראש הממשלה להגיע לעסקה.
כך או כך, לפי הדיווח האמריקנים מחדשים כעת את מאמציהם "בדחיפות", בצל החשש להסלמה בגזרה הצפונית: בממשל ביידן טוענים כל העת כי רק פתרון דיפלומטי יוכל להשיג פתרון שבמסגרתו יחזרו תושבי הצפון לבתיהם בבטחה, יעד שהוגדר הלילה כמטרה רשמית של המלחמה על ידי הקבינט המדיני-ביטחוני.
נתניהו, שלשום: המצב בצפון לא יימשך
(צילום: נועם מטרי, לע״מ)

שליחו המיוחד של ביידן, הוכשטיין, העביר את המסר הזה לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט בפגישות שקיים עמם אתמול. הוא הזהיר כי עימות רחב בצפון לא רק שלא יביא לפתרון המיוחל של החזרת התושבים, אלא גם עלול להצית עימות אזורי רחב וממושך הרבה יותר. בישראל הבהירו מנגד כי האפשרות להסדרה חולפת, כל עוד חיזבאללה מתעקש לקשור את החזית הצפונית להפסקת אש בעזה.