יו"ר הכנסת במליאה: "הכנסת היא מעוז הדמוקרטיה, וכזו תישאר"

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה התייחס היום (רביעי) לביקורת הנשמעת בנושא הרפורמה במערכת המשפט שמקדם שר המשפטים יריב לוין, ואמר במליאת הכנסת כי "הכנסת היא מעוז הדמוקרטיה. היא המוסד שזו באות לידי ביטוי כל העמדות הציבוריות, וכזאת תישאר. התשובה המוצעת בימים אלה, שלפיה המילה האחרונה תהיה 'לציבור באמצעות נבחריו' היא בעיניי - ולהשקפתם של חלק מחברי הכנסת - טובה, רצויה ודמוקרטית יותר מהתשובות האחרות".
על רקע הדריכות לקראת הכרעת בג"ץ הקרבה בעניין כשירותו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לכהן כשר, ציין אוחנה כי "נבחרי הציבור, ורק הם, חיים מאמון הציבור. אם הציבור אינו נותן בהם אמון, בכוחו להחליף אותם, וכך הוא אכן עושה מעת לעת. זו דעתי, אני ער לכך שיש גם דעות אחרות, ואני ער לכך שיש בציבור ובבית הזה גם חששות".
2 צפייה בגלריה
יריב לוין ואמיר אוחנה
יריב לוין ואמיר אוחנה
יריב לוין ואמיר אוחנה
(צילום: שלו שלום)
אוחנה התייחס להפגנת מתנגדי הרפורמה המשפטית, הצפויה להתקיים בשבת הקרובה, ואמר כי "הדיון בשאלה 'למי יש את המילה האחרונה, לרשות זו או לרשות אחרת' - הוא הדמוקרטיה בהתגלמותה. אפשר ורצוי גם לשמוע ולהשמיע דעות אחרות, אפשר ורצוי לומר 'מה כן', ולא רק 'מה לא', אלא אם סבורים שאין מקום כלל לשינויים במערכת המשפט. מכאן ועד לחלק מהקריאות הקשות הנשמעות בימים האלה - רחוקה מאוד הדרך".
הוא הוסיף: "אני רוצה להזכיר שמדובר בוויכוח בין יריבים פוליטיים ולא במלחמה בין אויבים. הבית הזה, עם הציבור הישראלי כולו, ידע מחלוקות עזות. מדינת ישראל ידעה מלחמות שבהן איבדנו את מיטב בנינו. היו, ויש לנו למרבה הצער, אויבים ושונאים מחוץ. העוצמה שבזכותה יכולנו לעמוד מולם ונוכל גם בעתיד היא ההבנה שעם כל המחלוקות וכל ההבדלים בינינו, אנחנו בני עם אחד - עם החולק לא רק עבר משותף - אלא עתיד וגורל. אף אחד לא חייב לוותר כהוא זה על עמדותיו כדי לחלוק את ההבנה הזאת. אני מקווה, מתפלל ומבקש כי זה המסר שייצא מהבית הזה".
(צילום: ניצן דרור, משי בן עמי)

בתוך כך, יו"ר העבודה מרב מיכאלי שיגרה מכתב ליו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין, שתוכנו "בקשה דחופה לכינוס הוועדה למטרת דיון בנושא השפעות הרפורמה המשפטית על מעמדה של ישראל בעולם". מיכאלי כתבה כי "הרפורמה, שהוצגה על ידי לוין ומקודמת באופן אינטנסיבי כבר הימים אלו בדיוני ועדת חוקה, חוק ומשפט, מעוררת - עוד לפני שנעשתה - שאלות כבדות משקל על מצב הדמוקרטיה הישראלית, וכפועל יוצא, על מעמדה של ישראל בעולם".
לטענתה של מיכאלי, "כבר בשלב זה הועלתה הטענה כי הרפורמה עלולה לפגוע בדירוג האשראי של מדינת ישראל, ובכך לפגוע במשק הישראלי כולו. כמו כן, קיים חשש כבד כי מעמד ישראל, לרבות הקשרים עם בנות בריתנו בעולם, ביטחוננו וחוסננו, עלולים להינזק בצורה ניכרת. רק השבוע נוכחנו לראות את סירוב ארה"ב למכור מטוסי קרב לטורקיה עקב הטענה כי ארדואן 'אינו מתחשב בזכויות אדם ונורמות דמוקרטיות'. מצב כזה, שאליו עלולה להוביל אותנו הרפורמה הצפויה, הוא הרסני ומסוכן ביותר לעתידה של מדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה העבודה
ישיבת סיעה העבודה
מרב מיכאלי
(צילום: רפי קוץ)
יו"ר העבודה פנתה לאדלשטיין בבקשה להעלות לדיון סוגיות שלטענתה יושפעו מהרפורמה: "פגיעה ביחסים עם ארה"ב וסיכון ממשי של הסיוע הביטחוני לישראל; גלישה אל עבר משטר לא-דמוקרטי, באופן המגדיל הסיכוי לסנקציות בינלאומיות; מעמדה של ישראל כמשקיפה במועצת אירופה ועל שיתופי הפעולה עם המוסדות האירופים; סיכון דירוגי השחיתות של ישראל במדדים הבינלאומיים; פגיעה ביכולתה של ישראל לענות לסוגיות המופנות אליה על-ידי ועדות זכויות האדם הבינלאומיות השונות".
מיכאלי ציינה כי "פגיעה בעצמאות מערכת המשפט תקשה על היכולת להגן על ישראל בפורומים בינלאומיים - דבר העלול להוביל להפעלת סמכויות השיפוט של בית הדין הבינלאומי בהאג על ישראלים - ולפתיחת חקירות נגד חיילים ונגד צה"ל".