סקר שנערך במהלך המלחמה ופורסם אתמול (רביעי) מצביע על עלייה בתמיכה בחמאס בקרב הפלסטינים בגדה המערבית, וגם ברצועת עזה. רוב גדול של קרוב ל-90% מתנגד לראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ואומר שהוא חייב להתפטר מתפקידו.
סוכנות הידיעות AP, שפרסמה את הסקר שערך הסוקר הפלסטיני חליל שקאקי, ציינה כי הוא מעיד על הקשיים שצפויים ליישום החזון של הבית הלבן למציאות ברצועת עזה אחרי המלחמה – רצועה שארה"ב מאמינה שצריכה לחזור לשליטת הרשות הפלסטינית.
3 צפייה בגלריה
איסמאעיל הנייה ואבו מאזן מתארחים אצל הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן בחודש יולי
איסמאעיל הנייה ואבו מאזן מתארחים אצל הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן בחודש יולי
איסמאעיל הנייה ואבו מאזן מתארחים אצל הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן בחודש יולי
(צילום: AFP PHOTO / TURKISH PRESIDENCY PRESS OFFICE)
הסקר נערך בין 22 בנובמבר ל-3 בדצמבר בקרב 1,231 נשאלים בגדה המערבית וברצועת עזה. לפי שקאקי, בתקופות של לחימה מול ישראל התמיכה בחמאס בדרך כלל נמצאת בעלייה בגדה. הוא מציין כי למרות העלייה הזו, גם כעת רוב הפלסטינים לא תומכים בארגון הטרור.
44% מתושבי הגדה אמרו שהם תומכים בחמאס, לעומת 12% בלבד בחודש ספטמבר. בעזה קיבל ארגון הטרור תמיכה של 42% לעומת 38% בחודש ספטמבר. רשת BBC, שפרסמה גם היא את הסקר, ציינה כי רוב הפלסטינים עדיין לא תומכים בחמאס, אך 70% מהנשאלים אמרו כי הדרך הטובה ביותר לסיים את הכיבוש הישראלי היא באמצעות מאבק מזוין.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. רוב גדול מאמין שעליו להתפטר
(צילום: AP)
למרות ההרס ברצועה, מניין ההרוגים ועקירתם של המוני פלסטינים מבתיהם, 57% מהעזתים ו-82% מתושבי הגדה מאמינים שחמאס צדק כשפתח במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. רוב גדול מאמין לטענת חמאס שהוא פעל כדי להגן על מסגד אל-אקצא ולשחרר אסירים פלסטינים. רק 10% מאמין שחמאס ביצע פשעי מלחמה, והרוב הגדול אמר שהוא לא צפה בסרטוני הזוועות של המחבלים.
הסקר מצביע גם על מצבו העגום של אבו מאזן: 88% מהנשאלים בסקר רוצים שראש הרשות יתפטר, עלייה של 10% בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה. בגדה המערבית 92% קראו להתפטרותו של אבו מאזן. שקאקי אמר כי התמיכה במפלגת הפתח ובשלטון הרשות הפלסטינית ירדה משמעותית, וכעת קרוב ל-60% מאמינים כי יש לפרק את שלטון הרשות.
לפי הסקר, המועמד הפופולארי ביותר להחליף את אבו מאזן כנשיא הפלסטיני הוא בכיר פתח מרואן ברגותי, שכלוא כבר יותר משני עשורים בישראל. במירוץ ראש-בראש ברגותי מנצח גם את אבו מאזן וגם את איסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס שחי בקטאר. הנייה מביס את אבו מאזן בקרב אפשרי על הנשיאות שהוצג בסקר, ובמירוץ משולש מסיים ברגותי במקום הראשון.
3 צפייה בגלריה
ברגותי בבית המשפט הישראלי
ברגותי בבית המשפט הישראלי
מנצח את אבו מאזן וגם את הנייה. מרוואן ברגותי
(צילום: EPA)
הסקר מצביע על תסכול נרחב של הפלסטינים מהקהילה הבינלאומית – במיוחד מארה"ב, ואפילו מהאו"ם. "רמת האנטי-אמריקניות והאנטי-מערביות אדירה בקרב הפלסטינים בגלל העמדות שננקטו בהקשר של החוק ההומניטרי הבינלאומי ומה שקורה בעזה", אמר שקאקי. רק 1% מהפלסטינים מרוצים מארה"ב, 6% מרוצים מהתנהלות האו"ם. התמיכה הגדולה ביותר היא ברוסיה, ש-22% מהפלסטינים מרוצים מהתנהלותה במהלך המלחמה.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' צייץ את הכתבה שעלתה ב-ynet על הסקר וכתב: "קבינט המלחמה צריך להציג את הנתונים האלה לסאליבן היום כדי להבהיר שאין הבדל בין חמאס ל'עם הפלסטיני' וכדי להוריד סופית מהפרק את האפשרות שהרשות הפלסטינית תשלוט בעזה ביום שאחרי. אנחנו נילחם בהם גם ביו"ש ולא ניתן לכפר סבא להפוך לכפר עזה".

"לא היו מודלים לחיקוי, עכשיו יש את אבו עוביידה"

בכתבה של BBC על הזינוק באהדה לחמאס בגדה אומר ראעד דביי, חבר פתח ואיש מדעי המדינה: "אני רואה את זה בקולות של האנשים, במוזיקה שהם משמיעים במכוניות שלהם, בפייסבוק ובפוסטים ברשתות החברתיות ובוויכוחים עם הסטודנטים שלי". לדבריו, טבח ה-7 באוקטובר היה "נקודת מפנה" עבור הפלסטינים.
"העם, במיוחד הדור החדש, תומך עכשיו בחמאס יותר מאי פעם. ב-30 השנים האחרונות לא היו לדור החדש מודלים לחיקוי ואת מי להעריץ. עכשיו הם רואים שיש משהו שונה, שנוצר סיפור אחר", אומר ראעד. האחיין שלו, בן 11, מעריץ את דובר הזרוע הצבאית של חמאס אבו עוביידה – "בגלל שהוא מגן עלינו".