קטאר ומצרים איימו על מנהיגי חמאס בימים האחרונים שהם עומדים בפני מעצרים אפשריים, הקפאת נכסים, סנקציות וגירוש מדוחא - אם לא יקבלו את העסקה לשחרור חטופים ולהפסקת המלחמה. כך פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים הבקיאים במגעים, בדומה לדיווח ב-CNN על איום קטאר לגרש מהמדינה את מנהיגי ארגון הטרור.
גלנט: כל מו"מ מול חמאס - תחת אש
(צילום: אלעד מלכה)

3 צפייה בגלריה
מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, איסמעיל הנייה, א-סיסי
מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, איסמעיל הנייה, א-סיסי
חמאס עדיין מסרב בתוקף לעסקה, גם תחת לחץ המתווכות
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS, AP Photo/Vahid Salemi, EPA)
האיומים נגד מנהיגי חמאס, כך פורסם, היו בהוראת ממשל ביידן, שמחפש כל דרך לדחוק בארגון הטרור להסכים למתווה שהנשיא הציג. בשיחת טלפון שקיים ביום שני, ביידן אף דחק באמיר קטאר, השייח' תמים בן חמד אל-ת'אני, "להשתמש בכל האמצעים המתאימים כדי להבטיח את הסכמת חמאס לעסקה", לפי הודעת הבית הלבן.
חמאס, מצידו, עדיין מסרב בתוקף לכל עסקה שלא מבטיחה את הפסקת המלחמה כבר בשלב הראשון. ראש ה-CIA ביל ברנס ביקש מקטאר ומהבכירים המצרים להבטיח למנהיג הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, שהמתווכות יהיו ערבות לכך שמשא ומתן להפסקת אש קבועה יחל לכל הפחות בשבוע השלישי לשלב הראשון של העסקה, וכי התנאים ייסגרו עד השבוע החמישי של השלב הראשון של העסקה, כך לפי בכירים המעורים במגעים. תנאים אלה הם חלק מההצעה הכתובה להסכם.
הנייה סירב להצעה הזאת, ואמר כי חמאס יסכים רק אם ישראל תתחייב בכתב להפסקת אש קבועה, כשברקע האמירות הפומביות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלא יקבל שום עסקה שתביא להפסקת המלחמה. כך לפי הגורמים. אז, לפי הדיווח, אמרו הגורמים הקטאריים והמצריים למנהיג חמאס כי ארה"ב ביקשה מהם למסור את האזהרות על סנקציות אפשריות, ואפילו מעצרים.
זו לא הייתה הפעם הראשונה שקטאר מאיימת לגרש את מנהיגי חמאס ממקום מושבם בדוחא, שם הם נמצאים יותר מעשור. כבר בחודש מרץ בכירים קטארים הזהירו את מנהיגי חמאס שהם עומדים בפני גירוש, אם לא יסכימו להצעה שעמדה על הפרק להסכם שחרור חטופים והפסקת אש. ב-CNN דווח אתמול מפי גורם אמריקני, כי קטאר הזהירה את חמאס במשך חודשים כי אנשים עלולים להיות מגורשים משם, וכעת הציבה בפני ארגון הטרור את האיום הממשי.
"הם יודעים שלקטאר לא תהיה ברירה אלא לגרש אותם, אם האמריקנים יבקשו מהם לעשות זאת", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" בכיר שבקיא במגעים.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
מנסה ללחוץ על מנהיגי חמאס, ומקווה שגם ישראל תסכים למתווה. ביידן
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
חמאס הביע את התנגדותו השבוע לנוסח הכתוב של ההסכם. ההצעה מזכירה שוב ושוב את המילים "שקט בר קיימא", אך מפחיתה את הסיכויים להפסקת אש קבועה, שלפי הכתוב תהיה מותנית במשא ומתן שיתקיים בשלב הראשון של העסקה. השונות הזו בניסוח הפכה לנקודת תרופה, במיוחד לאחר ההאשמות נתניהו שביידן הסתיר חלק מההסכם, ולאחר הטענות שהעלה בדיון בוועדת החוץ והביטחון כי לא הסכים לסיום המלחמה במסגרת העסקה, למרות דברי הנשיא.
בדיווח ב-CNN צוין כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן קיים שיחות רבות עם שחקני מפתח במזרח התיכון מאז יום שישי שעבר, אז חשף ביידן את ההצעה הישראלית לעסקה בנאום דרמטי, וגורמים רבים נוספים במחלקת המדינה עסקו בכך גם כן.
לפי העיתון הלבנוני אל-אחבאר, המזוהה עם חיזבאללה, במשלחת של חמאס לשיחות המשא ומתן הציגו בפני המתווכות אמירות של שרים וחברי כנסת מהימים האחרונים, שמעידות על רצון ישראלי מובהק לחדש את המלחמה גם אחרי עסקת חטופים.
בדיווח הלבנוני נטען כי האמירות שהוצגו על-ידי חמאס הצביעו במפורש על כוונתה של ישראל לחדש את המלחמה לאחר השלמת העסקה. נכתב כי "ההתנגדות תיצמד לדרישת נייר עמדה ברורה שצריך לסיים את המלחמה עם מנגנונים ביצועיים. הערבויות שמציעה ארה"ב אינן מספיקות כלל".
בארה"ב הביעו בימים האחרונים חשש שאף שמדובר בהצעה ישראלית - נתניהו יתקשה לקבלה, בין היתר בשל האיומים של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לפרק את הקואליציה. השניים אף דורשים מנתניהו שיציג להם את העסקה בקבינט המדיני-ביטחוני. בקשתם גובתה גם על-ידי השר בני גנץ, שמכיר את פרטי העסקה מדיוני קבינט המלחמה, אך הצהיר כי נכון לחשוף אותה גם לחברי הקבינט המורחב.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"לא ממהר" לעסקה. סינוואר
(צילום: AP)
העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח שלשום כי מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, הודיע למתווכות - באמצעות שליחיו - כי ארגון הטרור "לא יתפרק מנשקו ולא יחתום על הסכם שמבקש זאת". לפי הדיווח, סינוואר הדגיש כי חמאס יסכים לעסקה שעומדת על הפרק רק אם ישראל תתחייב במסגרתה להפסקת אש קבועה. בעבר כבר דווח בעיתון כי מנהיג ארגון הטרור "לא ממהר" לעסקה, ובונה על כך שישראל מאבדת לגיטימציה בינלאומית למלחמתה בעזה מיום ליום.
בישראל מדגישים, כמו בדוחא, כי לא הגיעה עדיין תשובה רשמית מארגון הטרור. לאחר הדיווח על דחיית העסקה לכאורה מצד חמאס, הודיעה לשכתו של נתניהו על ביטול כינוס קבינט המלחמה והקבינט המורחב, שתוכננו לשלשום בערב. הם לא מסרו הסבר כלשהו לביטול כינוס הקבינטים, והם צפויים להתקיים מחר - לאחר פקיעת הדד-ליין של גנץ לפרישה מהממשלה.
סוגיית המחלוקת המרכזית שמונעת עסקה, נזכיר, נותרה כמו לכל אורך החודשים האחרונים שאלת סיום המלחמה. בעוד בחמאס דורשים מתווה שיוביל לסיום מוחלט של הלחימה ונסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה, נתניהו הבהיר, אחרי שהנשיא ביידן חשף את המתווה הישראלי, כי ישראל תוכל לחדש את הלחימה בתום השלב הראשון של הפסקת אש זמנית בת שישה שבועות.