משפחות שכולות, משפחות מפונים ומשפחת חטוף אחד פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר המשפטים יריב לוין בדרישה למנות ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את אירועי 7 באוקטובר ואת "תפקוד כלל מארג מערכות המדינה בשנים שקדמו לטבח".
יזהר שי, שחתום על המכתב, בעצרת החטופים בתל אביב
(צילום: מטה משפחות החטפים)

2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
נתניהו ולוין. "המחדל של הממשלה מתחדד"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"אנו סבורים כי מחובתכם להביא לדיון ולהחלטה בפני מליאת הממשלה הצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית", נכתב במכתב ששלח עו"ד גלעד ברנע. "על ממשלת ישראל לקבל לאלתר, וללא עיכוב נוסף, החלטה להקים ועדת חקירה ממלכתית בהתאם לסמכותה מכוח הוראות סעיף 1 לחוק ועדות חקירה. מחדלה של הממשלה מתחדד עוד יותר לנוכח העובדה, שככל הידוע, הממשלה אפילו לא קיימה דיון כלשהו באפשרות של הקמת ועדה כזו עד עתה".
עוד הוסיף במכתב עו"ד ברנע כי על הוועדה יוטל לבחון לעומקם את הכשלים של "כל אותם בעלי תפקידים בממשלה, בשירות הציבורי, במערכת הביטחון, בצבא וביתר ארגוני הביטחון והחירום, שאחראים אחריות ישירה למחדל שלא היה כמותו". על הוועדה, כך נכתב, יהיה לבדוק את תפקודם לפני, במהלך ואחרי מחדל 7 באוקטובר. המכתב נחתם בדרישה מראש הממשלה לקבל תשובות בתוך שלושה שבועות. אם לא, איים עורך הדין, הוא ומרשיו יעתרו לבג"ץ.
2 צפייה בגלריה
הפגנה למען השבת החטופים בדרך בגין, תל אביב
הפגנה למען השבת החטופים בדרך בגין, תל אביב
אימו של החטוף מתן צנגאוקר בהפגנה בת"א. גם היא חתמה
(צילום: מאיר תורגמן )
על המכתב חתומים אורי אפשטיין, אורלי ואמיר שושני, השר וחבר הכנסת לשעבר יזהר שי, ששכל את בנו בקרבות בעוטף, ראומה וגדי קדם, שבתם תמר קדם-סימן טוב נרצחה יחד עם בעלה יונתן (ג'וני) ושלושת ילדיהם בניר עוז, וכן עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר.
השר וחבר הכנסת לשעבר יזהר שי, ששכל את בנו בקרבות 7 באוקטובר, וחתום על המכתב, אמר הערב ל-ynet כי "הקמת ועדת חקירה ממלכתית הינה קריטית. במקום לבוא ולומר נקים ועדה כזו הם רוצים להקים ועדה אחרת, משום שהם חוששים שחקירה יעילה ואמיתית תביא תוצאות ביניים תוך כמה חודשים. אם תקום ועדה אחרת זה יתמסמס, מדובר שוב בחוסר לקיחת אחריות. יש ציבור ענק שנפגע ומגיעות לו תשובות, אנחנו רוצים לדעת מה קרה. מי שאשמים באופן ישיר צריכים לקחת אחריות, ולא יעלה על הדעת שהם לא ישלמו את המחיר".