רשת BBC פרסמה היום (שישי) תצלומי לוויין שמעידים על עבודות בנייה של צפון קוריאה בגבול עם שכנתה מדרום, במה שעשוי להיות חלק מחומה שמקימה פיונגיאנג בשטח המפורז.
השטח המפורז, שרוחבו 4 ק"מ, מפריד בין שתי הקוריאות – שלא חתמו על הסכם שלום בסיום מלחמת קוריאה, ולכן טכנית עדיין במצב של מלחמה. השטח מחולק לשני צדדים, בכל אחד שולטת מדינה אחרת. אחד המומחים ששוחח עם BBC על תצלומי הלוויין אמר כי "כרגע אנחנו רק יכולים לשער שצפון קוריאה רוצה לחזק את הנוכחות הצבאית שלה, ואת הביצורים שלה לאורך הגבול".
הביקור של פוטין בצפון קוריאה
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
תצלומי לוויין צפון קוריאה בונה חומה בגבול עם דרום קוריאה
תצלומי לוויין צפון קוריאה בונה חומה בגבול עם דרום קוריאה
התצלומים שפורסמו ברשת הבריטית
(צילום: BBC)
תצלומי הלוויין שפרסמה BBC בחנו קטע באורך 7 ק"מ שנמצא בגבול בין המדינות, כדי לבדוק את השינויים שמבצעת פיונגיאנג. לפי התצלומים, לפחות בשלושה מוקדים בקרבת האזור המפורז הוקמו מחסומים. ייתכן שמחסומים הוקמו גם במוקדים נוספים. BBC ציינה כי המועד המדויק שבו החלו העבודות לא ידוע, אך המחסומים לא הופיעו בתצלומי לוויין מנובמבר 2023.
מומחה ששוחח עם BBC העריך כי זו הפעם הראשונה שבה צפון קוריאה בונה "גדר הפרדה" בגבול. "בשנות התשעים היא הקימה חומות נגד-טנקים כאמצעי הרתעה במקרה של מלחמה והתקדמות טנקים לעברה. לאחרונה היא הקימה חומות בגובה של 3-2 מטר, שלא נראות כמו חומות נגד טנקים. הצורה שלהן מעלה אפשרות שלא מדובר רק במכשול, אלא בכוונה לחלק את האזור".
3 צפייה בגלריה
תצלומי לוויין צפון קוריאה בונה חומה בגבול עם דרום קוריאה
תצלומי לוויין צפון קוריאה בונה חומה בגבול עם דרום קוריאה
פיונגיאנג בונה "גדר הפרדה" בגבול?
(צילום: BBC)
לפי BBC התצלומים גם מעידים על עקירת עצים וצמחייה בקרבת השטח המפורז, ועל הקמת כביש גישה חדש בקצה המזרחי של הגבול. המומחים אומרים שעבודות הבנייה הן פעילות "בלתי שגרתית", ושייתכן שמדובר בהפרת הסכם שביתת הנשק, שאוסר על פעולות שכאלה ללא תיאום.
בתוך כך זימן משרד החוץ הדרום קוריאני את השגריר הרוסי בסיאול, כדי למחות על ההסכם הביטחוני שעליו חתמו השבוע ולדימיר פוטין וקים ג'ונג און. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, משרד החוץ בסיאול אמר לשגריר שהתמיכה הצבאית של רוסיה בפיונגיאנג עלולה לפגוע בביטחונה של דרום קוריאה, ותהיה לה "השפעה שלילית" על היחסים בין סיאול למוסקבה.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ביקור אצל קים ג'ונג און צפון קוריאה
ולדימיר פוטין ביקור אצל קים ג'ונג און צפון קוריאה
פוטין וקים בפגישה השבוע בצפון קוריאה
(צילום: EPA/KCNA)
ההסכם שעליו חתמו פוטין וקים מחייב את המדינות לסייע זו לזו במקרה של מתקפה, ולספק סיוע צבאי מיידי. בעקבות הדאגה מההסכם הביטחוני אמרה דרום קוריאה כי היא עשויה לשנות את המדיניות שלה, ולהעניק סיוע צבאי לאוקראינה במלחמה מול הרוסים. פוטין הזהיר את סיאול ואמר כי אם תחליט לסייע לקייב זו תהיה "טעות גדולה", ומוסקבה תגיב במהלך ש"יכאיב" לה.
פוטין הדאיג אתמול את ארה"ב כשאמר שמוסקבה עשויה לשלוח נשק לצפון קוריאה – בתגובה לכך שהמערב מעניק סיוע צבאי לאוקראינה. בממשל האמריקני אמרו כי מדובר באמירה "מטרידה ביותר" שעלולה לערער את היציבות בחצי האי הקוריאני. ארה"ב ואוקראינה טוענות כי פיונגיאנג מספקת לפוטין טילים ופגזים מלחמה באוקראינה, במוסקבה ופיונגיאנג מכחישים את הטענה.
גורמים אמריקנים רשמיים מאמינים שצפון קוריאה מעוניינת לקבל מרוסיה מטוסי קרב, טילי קרקע-אוויר, רכבים משוריינים, ציוד לייצור טילים בליסטיים וטכנולוגיות מתקדמות אחרות.