עזיבתו המפתיעה של דניאל קוגן, יועץ התקשורת האסטרטגי שהצטרף למטה המשפחות להחזרת החטופים לפני פחות מחודש, לא הוכרזה רשמית לציבור - אך בהודעה ששלח בקבוצת המשפחות כתב שהוא נסוג אחורה בעקבות חידוש המשא ומתן - מסר די תמוה, כשהתחושה הכללית בקרב המשפחות היא "דשדוש מדיני".
3 צפייה בגלריה
מחאה משפחות החטופים בנתיבי איילון, תל אביב
מחאה משפחות החטופים בנתיבי איילון, תל אביב
מחאה משפחות חטופים בנתיבי איילון, תל אביב
(צילום: אדר אייל)
בהודעה שנשלחה למשפחות נכתב שקוגן יישאר זמין להתייעצויות ספציפיות, תוך חזרה על המסר המנחה: "המטרה היחידה היא להפעיל את הלחץ על מקבלי ההחלטות כדי להביא עסקה". את ההודעה חתמו במטה בהתנצלות על כך שהמשפחות נאלצות לעסוק בנושאים שלא קשורים ליקירים שלהם.
סיומת שכזו אינה מפתיעה. עם תחילת גל העזיבות במטה, החל סיקור התחום לעבור משיח על החטופים הנמצאים בשבי החמאס, לדיווחי הדלפות והאשמות המזכירים קבינט שרים ולא עמותה בהתנדבות. הדיווחים האלה פגעו במשפחות רבות, ובצדק. "הצהוב היחיד שצריך לעסוק בו הוא הצהוב בסמל החטופים", אמר ל-ynet מלכי שם טוב, אביו של עומר שם טוב בן ה-21 שנחטף מהמסיבה ליד רעים.
מטה משפחות החטופים מתקשה כבר זמן רב להשאיר את הנושא הכואב והחשוב בשיח הציבורי. המציאות ורצף החדשות הבלתי פוסק מקשים על המשפחות להשאיר את יקיריהן בתודעת החברה הישראלית: העצרות במוצאי שבת בכיכר החטופים הולכות ומתרוקנות, שערי העיתונים ופתיחי מהדורות הטלוויזיה כמעט ולא עוסקים ב-134 הישראלים שבשבי, והמשפחות חוששות שהאהובים שלהם יישארו מאחור - מחשבתית ופיזית. אחת הטקטיקות שניסו לייצר במטה היא שמירה על קו ממלכתי במיוחד. המשפחות פנו לא אחת לראש הממשלה בנימין נתניהו ולרעייתו ממקום של רגש, התחננות מסוימת לפגישה איתם.
3 צפייה בגלריה
הפגנה של משפחות החטופים מול שער בגין בתל אביב
הפגנה של משפחות החטופים מול שער בגין בתל אביב
הפגנה של משפחות החטופים מול שער בגין בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
הפגנה שתוכננה בכניסה לשער בגין של הקריה טרם ישיבת קבינט, שינתה מיקום ברגע האחרון לשער שאול, שממנו לרוב לא נכנסים בכלל השרים. הסיבה הרשמית הייתה "עניינים לוגיסטיים של הגברה בשל הקרבה לכיכר החטופים". עם זאת, משיחות עם משפחות שנכחו בהפגנה קיבלנו הסבר אחר - חוסר רצון להיות מזוהות עם קבוצת המשפחות המפגינה בכל יום בשער בגין.
מלבד מטה המשפחות, קמו שתי תנועות נוספות של משפחות חטופים: הראשונה מזוהה עם הצד הימני של המפה - פורום תקווה. השנייה זכתה לכינוי "נמאס מהשירים", והדמויות המזוהות עימה הן אילה מצגר, יפעת קלדרון, עינב צנגאוקר ועוד. הפעולות שלהן מעט יותר "אקטיביות" במרחב הציבורי.
בכל ערב בשעה 18:00 חוסמות המשפחות לסירוגין את דרך בגין סמוך לשער הקריה, עורק תחבורה ראשי בתל אביב. אם דיונים מתקיימים בירושלים, המשפחות מגיעות לרחוב קפלן בעיר. הן הפגינו כמה פעמים מול שגרירות ארצות הברית ואף עשו את אחד הצעד שממנו מתרחקות משפחות המטה כמו מאש - חסמו את איילון. ככל שעוברים השבועות, הקבוצה זוכה ליחס ולתמיכה רחבים יותר ויותר. המונים מצטרפים אליה במוצאי שבת לאחר ההפגנה בקפלן, אותם אנשים שעד לפני שבועות אחדים פקדו את הכיכר שאותה הם מכנים "כיכר הליטופים".
3 צפייה בגלריה
חיים רובינשטיין, רונן צור
חיים רובינשטיין, רונן צור
חיים רובינשטיין ורונן צור
(צילום: מוטי קמחי)
עם כניסתו של קוגן לתפקיד, עלו שמועות רבות כי הוא אדם המקורב לנתניהו, וכי השתלבותו במטה היא דרך נוספת להרדים את מאבק המשפחות ולתת פתח ללשכת רה"מ בתוך המטה. הטענות לא הספיקו להיבחן בשל כהונתו הקצרצרה של קוגן, ובכל זאת, כמה ימים לאחר כניסתו לתפקיד, הודיע על עזיבתו חיים רובינשטיין, הדובר הראשי ומי שייסד את המטה לצד רונן צור - שעזב מוקדם יותר באותו החודש.
רובינשטיין הסביר כי עזיבתו מגיעה בעיקר מתוך רצון להסב את תשומת ליבו למשפחתו שלו, ושהוא יישאר מעורב כיועץ חיצוני. משיטוט קצר בעמוד ה-X של רובינשטיין (לשעבר טוויטר), אפשר להסיק כי גם הוא פחות מתחבר לקו המתחנף שמשדר המטה. "אם זה לא ברור למישהו, חיבוקים והתחנפויות לא יחזירו את החטופים. אוי לנו כמדינה אם הגענו למצב שבו משפחות החטופים צריכות לסגוד למנהיג כדי לגרום לו להחזיר הביתה את יקיריהן שנחטפו מהמיטה בפיג'מה. את החיבוקים נשאיר לחטופים כשיחזרו, אמן!", כתב.
ועדיין, במטה מתעקשים שהוא לא יתפרק עד שהחטוף האחרון יחזור. ואכן, המטה מורכב מגורמים נוספים מלבד מערך הדוברות והאסטרטגיה: ישנם צוותים המלווים רגשית את המשפחות, אנשי משפט שהובילו את הגשת התלונה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג וביקור שליחת מזכ"ל האו"ם לאלימות מינית באזורי סכסוך, שהוביל לדו"ח המציג הוכחות למעשי הזוועה של מחבלי חמאס. בנוסף, ישנן משלחות הסברה המסתובבות ברחבי העולם, ואם מגיעים למטה ביום ספציפי אפשר גם לתפוס את המשפחות בסדנת כלבנות טיפולית. המטה מאגד את המשפחות ומהווה להן בית ותמיכה, לכן גם אם כעת נראה כלפי חוץ שהוא קורס - המשפחות לא יתנו לו ליפול, עד החטוף האחרון.