ימים בודדים לרמדאן, בישראל מזהים שהמתווכות ב"מאמצים עילאיים" בניסיון להביא לפריצת דרך להגעה לשחרור חטופים בכל זאת, אך לא משדרים אופטימיות. ראש ה-CIA וויליאם ברנס הגיע שלשום (רביעי) למצרים, ומשם המשיך לקטאר, אך לא צפוי לבקר בישראל. ברנס מוביל את מאמצי המתווכות למצוא פתרון לקשיים במו"מ - מה שמשדר שארה"ב לא מרימה ידיים רגע לפני תחילת חודש הצום המוסלמי.
2 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס, יחיא סינוואר
ויליאם ברנס, יחיא סינוואר
ראש ה-CIA ברנס וסינוואר. כרגע אין התקדמות
(צילומים: AP)
ולמרות זאת, המו"מ עדיין תקוע. גורם ישראלי אמר אמש כי "המתווכות עובדות מסביב לשעון כדי לייצר תזוזה, אבל חמאס קיבל החלטה לא לקדם את המו"מ ורק להאשים את ישראל ברעב בעזה ולהציף תקשורת שלילית בעולם".
אמש התכנס קבינט המלחמה לדיון בצל המו"מ התקוע, ואחריו התכנס גם הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב. דברי הגורם הישראלי מתחברים לדברים שהשמיע מוקדם יותר בכיר בישראל, שאמר כי "אין כעת שום מגעים לעסקה. חמאס פנים וחמאס חוץ קיבלו החלטה להדהד החוצה ולהעצים את הסבל של העם הפלסטיני. סינוואר והנייה יודעים שעסקת חטופים תוביל להפסקת אש ולכניסה משמעותית של סיוע הומניטרי, מזון, תרופות וציוד שישפר משמעותית המצב בעזה, והם לא רוצים זאת".
"חמאס קיבל החלטה מובהקת לא להתקדם ולהגיע לרמדאן בלי עסקה, מתוך האמונה שזה יגרום לנזק מאוד גדול לעם הפלסטיני - בשביל לנסות להשחיר את פניה של ישראל בעולם. מבחינתנו אין המשך של מגעים כי החמאס לא נתן תשובה ברורה ואנו רואים שהוא לא רוצה להגיע לעסקה. זה הכול הצגות", הוסיף הבכיר.
בני משפחות החטופים מחוץ לקריה בתל אביב
(צילום: חגי דקל)

אמש התייחסו גם גורמים בכירים בארה"ב למו"מ התקוע, והטילו את האחריות על חמאס: "חמאס דוחה את העסקה כי הוא מסרב לשחרר חטופים חולים ומבוגרים". לדבריהם, האחריות להשלמת העסקה היא של ארגון הטרור.
אתמול דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" שמנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מאמין שארגונו עם ידו על העליונה בגלל חילוקי הדעות הפוליטיים בישראל, וגם בשל הלחץ הגובר של ארה"ב על ישראל לסייע לאזרחים העזתים - ולכן מטרפד את המגעים לעסקת חטופים, בדרישה ליותר ויתורים מישראל.
לפי הדיווח, הוא חלוק בעמדתו עם מנהיג חמאס בחו"ל איסמעיל הנייה, שלפי גורמים מצריים דווקא תכנן לקבל את ההסכם, באורך שישה שבועות, מתוך אמונה שההפוגה תוכל להביא גם להפסקת אש כוללת ולנסיגה ישראלית.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ג'ו ביידן. בארה"ב אומרים שהאחריות להשלמת העסקה היא של חמאס
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
אתמול עזבה משלחת חמאס את קהיר, מבלי להגיע להסכמות כלשהן. סבב המשא ומתן אמנם הסתיים, אך ייתכן שיחודש בימים הקרובים. גורמים אמרו לרשת "אל-ג'זירה" הקטארית כי סבב השיחות במצרים נגמר, אבל מקור אחר אמר לערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה" כי משלחת חמאס אמנם תעזוב את קהיר להתייעצויות, "אבל המשא ומתן יתחדש בתחילת שבוע הבא" - בניסיון להגיע להסכם הפסקת אש לפני חודש הרמדאן, שצפוי להתחיל ביום שני.
בתוך כך, כ-50 מבני משפחות החטופים ותומכיהם הגיעו אמש אל מחוץ לשער שאול בבסיס הקריה בתל אביב, בקריאה לחברי קבינט המלחמה להיפגש עימם. זאת לאחר שלפני כשבוע וחצי הוגש מכתב, שעליו חתומות 76 משפחות, שקורא להוסיף נציג מהמשפחות לשולחן המשא ומתן ומקבלי ההחלטות.
פורסם לראשונה: 22:13, 07.03.24