ח"כ אלי כהן: "בשביל להיות שופט צריך להיות מהחונטה של חיות"
(צילום: שמוליק דודפור, נויל האריס)

ח"כ אלי כהן מהליכוד אמר היום (שני) לאולפן ynet כי אין מספיק נשים ברשימת הליכוד וצריך לקדם אותן ברשימה. "עמיחי שיקלי וגל הירש הם בהחלט שריונים ראויים, ובנוסף הנושא של קידום הנשים. אפשר לקדם את הנשים כל אחת מקום אחד קדימה", אמר כהן.
7 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון באולפן
אלי כהן בריאיון באולפן
"מחויבים לתיקון מערכת המשפט". ח"כ אלי כהן
(צילום: הדר יואביאן)
כהן התייחס להתבטאויות של ח"כ דודי אמסלם ממפלגתו על מערכת המשפט. "זה ממש לא הביך אותי. האם צריך לעשות רפורמות במערכת המשפט? חד משמעית כן. מדוע הציבור הישראלי איבד אמון במערכת המשפט? האם יש עוד מדינה מערבית שבה השופטים ממנים את עצמם?".
-אבל כשאמסלם אומר משפט כמו "אם אני לא אהיה שר המשפטים ולא תאפשרו לי לעשות את הרפורמות הגדולות שאני חושב שנחוצות - לא אכנס לממשלה", זה חושף קרע בליכוד? "אני יודע שיש עוד מספר אנשים שיש להם שאיפה לקבל את משרד המשפטים, אבל בשביל זה קודם צריך לנצח. כל אחד מדבר בסגנון שלו, אבל אני אומר בצורה ברורה - אנחנו מחויבים לתיקונים במערכת המשפט. היום, על מנת להיות שופט אתה חייב להיות מהחונטה של אסתר חיות. אני הייתי מצפה לראות יותר הטרוגניות בבית המשפט העליון - שופטים ספרדים ואשכנזים מהפריפריה ומהמרכז, חילונים ודתיים. אני חושב שיש תמימות דעים לגבי רפורמות שאנחנו צריכים לעשות".
7 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
אסתר חיות
(צילום: מוטי קמחי)
-בוא נדבר רגע על שר האוצר ליברמן שגם הוא נמצא במרכז סערה ואתמול הוא כינה את נתניהו "חלאת המין האנושי". "אני לא זוכר בשיח שלנו התבטאויות כאלו כלפי חברי כנסת. אני כן זוכר אגב את ח"כ מיכל שיר מהמפלגה הנאורה של יש עתיד שקוראת לנו 'חלאות'. באותו ביטוי גם משתמש ליברמן. אבל אפשר להבחין שליברמן מאוד לחוץ. אני חושב שיש תמימות דעים בכל המערכת - שאותן האשמות חמורות מאוד צריכות להיחקר. ללא קשר אני חושב שלליברמן כבר אין מקום בפוליטיקה הישראלית. הוא כבר לא ימין ושמאל, הוא לא בעד או נגד ערבים, אני לא חושב שהוא קידם שום דבר משמעותי לטובת אזרחי ישראל".
-הוא ימין, רק לא ימין נתניהו. "ממש. מה זה ימין? לשבת עם רע"מ ומרצ שקוראות להקים בירה פלסטינית בירושלים? להישען על הרשימה המשותפת זה הדבר האחרון שאפשר לקרוא לו ימין. יש לו אך ורק אובססיה לנתניהו".
כהן תקף את מדיניות ליברמן והממשלה אל מול יוקר המחיה המשתולל. "לא היה מעולם במהלך העשור האחרון שמחירי הנדל"ן עולים ב-18% בשנה אחת. זה שקול לכל עליית מחירי הנדל"ן ב-5 השנים האחרונות. לא ראינו גל התייקרויות כזה במהלך העשור האחרון. יש דברים שבאמת לא תלויים בממשלה - אבל מה עם כל הדברים שכן? כל אזרח יקבל החודש חשבון חשמל של 8.6% יותר מהחודש הקודם, האם זה תלוי בממשלה? כמובן שכן.

גם ח"כ ניר ברקת התייחס בריאיון ל-ynet radio לפרסומים סביב ליברמן. "שמענו בימים האחרונים טענות לא פשוטות בכלל שצריכות להיבדק", אמר ברקת בריאיון לישי שנרב ושרון כידון. שמעתי שהיועמ"שית אמרה שהיא הולכת לבדוק אותן. אני חושבת שהשפה ששמענו מליברמן לא ראויה, צריך לדבר לגופו של עניין ולא של מפלגה".
7 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
"לבדוק במהירות את הטענות נגד ליברמן". ניר ברקת
(צילום: דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
(צילום: קובי קואנקס)
ynet radio - סרטון הדרכה
(צילום: ירון ברנר, בימוי: אסף קוזין, עריכה: גיא פוקס)
-אתה מתכוון להתבטאות אתמול של ליברמן, ש"נתניהו הוא חלאת המין האנושי". "זו שפה לא ראויה ואני באמת חושב שכולנו צריכים לדבר עניינית ולשמור על השפה ועל הצורה שבה אנחנו מתבטאים. אני חושב שהעלו טענה וצריך לבדוק אותה. רק לפני כמה ימים נשלחו מכתבי אזהרה לרה"מ לשעבר ולשר לבט"פ לשעבר. למה זה נעשה עכשיו? צריך להחליט בממשלת מעבר, או שאתה מחכה עם הכל, או שאתה בודק את הכל. אתה לא יכול מצד אחד להוציא מכתבי אזהרה ולא לעשות בדיקות".

כלומר אתה קורא ליועמ"שית לפרסם את תוצאת הבדיקה הראשונית בסיפור של ליברמן עוד לפני הבחירות. "חד משמעית. זו בדיקה שצריכה להיעשות כמה שיותר מהר. הטענות קשות מאוד. בוא נשמע מה היא תגיד אחרי שהיא תמצה את הבדיקה".
ברקת התייחס ליוקר המחיה המשתולל, ונשאל מה יכולה הממשלה לעשות אחרת, גם אל מול גל ההתייקרות העולמי. "אני מזכיר שיש לנו גם עודפי מזומנים, עודפי גבייה מההייטק, ומה שזה אומר שיש לממשלה יכולת להתמודד ולהוריד את התשומות, להוריד מסים", אמר ברקת. "הדבר הזה משפיע ישירות על יוקר המחיה. לממשלה הזו יש אמנם עודפי מזומנים אבל היא לא משתמשת בהם באופן מושכל".
"כשאתה מעלה תשומות ומעלה את המסים, העסקים מעלים, אתה מעמיס עליהם והם גם רוצים להרוויח ומגלגלים את זה ליצרן, והמחירים עולים. ברגע שאתה מסבסד תשומות ולא מעלה, אתה מוריד את המסים ומאפשר לשוק החופשי להוריד את המחירים. זו תפיסת העולם הליברלית של הליכוד".
7 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
דודי אמסלם
(צילום: גיל יוחנן )
ברקת התחייב כי במידה והליכוד ירכיב ממשלה, היא תוריד מסים. "חד משמעית. זה מה שאמרנו ועשינו בעבר. הליכוד בתפיסת עולמו רוצה להגדיל את העוגה. ברגע שיש צמיחה מואצת אתה יכול להרשות לעצמך לסבסד ולסייע לחוליות החלשות, שהיום לאנשים בממשלה לא אכפת מהם. ממשלת נתניהו בעבר ידעה להתמודד עם משברים גדולים, משברים פיננסיים, משברי הקורונה, הממשלה ידעה מתי להכניס כסף לכיס ולסייע לחוליות החלשות. אבל הממשלה הזאת איבדה שליטה אין לה כיוון, לב ונשמה".
-ח"כ דודי אמסלם אמר על היועמ"שית ש"היא מונתה בפשע ושסער הביא איזו שפוטה שלו לשם". הוא אמר שהוא תומך בחקיקת חוק שיאפשר את פיטוריה ובחוק הצרפתי. "כשנחזור לשלטון נפריד בין התפקיד של היועמ"ש לפרקליטות. הייעוץ המשפטי כשמו כן הוא, חייב להיות משרת אמון של הציבור, של רה"מ, של השר או של ראש העיר. אנחנו נבחרים. צריך לשנות את שיטת הבחירה של השופטים, צריך פיקוח על הפרקליטות. אנחנו רוצים לחזק את מערכת אכיפת החוק".
-אתה בעד חוק שיאפשר את פיטורי היועמ"שית? "אני בעד שזו תהיה משרת אמון. זה אומר שאתה בוחר את הבן אדם שמבטא, שיידע לפרשן את החוק כפי שאתה מפרשן אותו. זו המשמעות של משרת אמון. לא רק היועמ"שית, גם את היועצים לכל השרים והיועצים לכל ראשי הערים. אני רוצה שנבחר ציבור יוכל לקחת לצידו את מי שהוא חושב שמתאים, כמו בצרפת ובגרמניה"
ברקת טען כי הצבעה לאיילת שקד היא בזבוז קולות. "אני חושב שלהצביע למפלגות הקטנות האלה, ללא עמוד שדרה, ללא אידאולוגיה זה בזבוז קול אחד גדול ואני קורא לאנשים שרוצים באמת מניה בטוחה - בואו לליכוד, לכו לפי תפיסת עולמכם ולא לכל מיני מפלגות שכל פעם משנות את צבען".

ח"כ יואב גלנט מהליכוד התייחס בריאיון ל-ynet radio לבחירתו של הרצי הלוי כרמטכ"ל הבא. גלנט אמר בתוכנית של דוריה למפל ואודי סגל (מגיש המהדורה המרכזית בחדשות 13), כי הלוי יהיה רמטכ"ל מצוין ושהוא מכיר אותו היטב. "גם לוחם נועז, גם מפקד מצטיין וגם אדם קר רוח ושקול שהנושא הממלכתי לנגד עיניו. אני משוכנע שהוא ינהיג את צה"ל כפי שצריך".
7 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"לעמוד מאחורי הרמטכ"ל". יואב גלנט
(צילום: קובי קואנקס )
7 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, ארכיון
הרצי הלוי, ארכיון
"לוחם נועז ומפקד מצטיין". הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
"חשבתי שזה לא נכון למנות רמטכ"ל בתקופת בחירות", הודה גלנט. "כאשר מקבלים אישור מיוחד מיועמ"שית למנות בתקופת בחירות - עלול להיווצר מצב שהרמטכ"ל נחשד כאילו הוא מקורב למי שמינה אותו. רציתי למנוע זאת, אך יחד עם זה חשוב מאוד שכולנו נתייצב כעת מאחורי הרמטכ"ל שנבחר".
גלנט התייחס גם לתוכנית הגרעין האיראנית ולאיומים נוספים שיונחו לפתחו של הרמטכ"ל הנבחר: "ניתן לעצור את התוכנית או בהפעלת כוח צבאי או באיום צבאי אמיתי ממשי. אין שום דבר אחר שיעצור את האיראנים. אבל יש גם איומים אחרים, קרובים יותר. כיוון שהאיראנים מתדלקים את כל מי שאויב קרוב או אפילו רחוק של ישראל, גם באמל"ח, גם במוטיבציות וגם באימון, התוצאה זה החימוש של חיזבאללה וחמאס וגורמים אחרים שמייצרים נגדנו מלחמת התשה, שמאפשרת לאיראנים בזמן הזה לנוח על זרי הדפנה, לבנות כלכלה חזקה ולהצטייד בנשק גרעיני שאליו הם חותרים".
גלנט התייחס לסיכויי הליכוד להרכיב ממשלה לאחר הבחירות. "המציאות טובה באופן ניכר ביחס למה שהיה קודם לכן, קרי לגוש הזה היו 53 והיום יש בו 60 לפי הסקרים, אני מעריך שזה עוד יעלה אבל אינני יודע. צריך לזכור שהמציאות הזו נכפתה על ידי מי שאומר שלא יישב עם הליכוד ועם נתניהו".
-אף אחד לא אומר שלא יישב עם הליכוד, אלא רק עם נתניהו. "הזכות להחליט מי יעמוד בראש מפלגה אחרת איננה מסורה לאיש. בואו תראו דוגמה אישית, תפטרו את לפיד ואת גנץ ואולי אחרים - אחרי זה גם אנחנו נראה אם אנחנו עושים משהו דומה".
אולי נתניהו צריך להגיד 'אני נופל על חרבי כדי שהימין יוכל להרכיב פה ממשלה יציבה'. "אני חושב שהתהליך של החרמה, שהציבור הולך ומבין שהוא פסול, הוא בעיית הבעיות. הרי התאגדו גורמים שחלק מהם בעבר היו אנשי ימין והחליטו שלא משנה עם מי הם יישבו בממשלה - הם לא ישבו עם הליכוד ונתניהו. הם מעדיפים לשבת עם חברי הכנסת הערביים, שחלק מהם לא מכיר בחזון הציוני".
גם גלנט התייחס לדבריו של ח"כ אמסלם על מערכת המשפט. "יש לי אמון מוגבל בטוהר הכוונות של הפרקליטות והייעוץ המשפטי, אגב כל אדם שרואה ושומע את ההתבטאויות מחדרי חדרים של שי ניצן או מנדלבליט צריך לחשוב כמוני. המערכת המשפטית מזה שנות דור פלשה ברגל גסה לתוך תחומים שאינם מסורים לסמכותה, אלא שייכים לרשות המחוקקת והמבצעת. אני חושב שאת העניין הזה צריך להחזיר למקומו אחרת מדינת ישראל תיקלע למציאות שבה הגורם המחליט הוא לא הגורם שהאזרח הסמיך אותו. זה מביא גם שיתוק לאומי".
השבוע יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.