חילופי האש בין צה"ל לחיזבאללה משני צידי גבול לבנון גובים מחיר יקר מארגון הטרור השיעי. מתחילת השבוע הנוכחי הודיע חיזבאללה על 15 הרוגים משורותיו, על שבעה מהם דיווח אתמול (חמישי). לפי הדיווחים הרשמיים של חיזבאללה, מתחילת המלחמה נהרגו 203 מאנשיו. ואולם, לפי ההערכות בישראל מספר ההרוגים בקרב פעיליו של חסן נסראללה בחזית הצפונית גדול יותר.
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה
(צילום: רויטרס)
לצד האבידות המשמעותיות של חיזבאללה בלחימה מול ישראל, גם הכפרים והעיירות בדרום לבנון שפעילי הארגון מתגוררים בהם סופגים הרוגים והרס רב. בעקבות כך נשמעות כל העת ביקורות מצד גורמים שונים בלבנון על המחיר שמדינתם משלמת.
לנוכח העובדה שרבים מפעילי חיזבאללה מתגוררים באזורים שסמוכים לגבול עם ישראל, נסראללה ובכירים אחרים בארגון מנסים לשבח ולהעצים בכל הזדמנות אפשרית את "עמידתם האיתנה" של תושבי דרום לבנון. חיזבאללה מנסה להצדיק למעשה את המחיר שתושבי דרום לבנון משלמים למען הארגון שפועל כחזית "תמיכה בעזה" מתוך מרכזי אוכלוסייה בלבנון.
אמש, בנאום בטקס זיכרון להרוגי חיזבאללה, נאם סגנו של חסן נסראללה והדגיש את שלושת ה"לאווים" של הארגון. "לא ניסוג מתמיכה בעזה כל עוד התקיפות נמשכות, לא ניכנע לאיומים ולהפחדות ישראליות או מערביות ולא נדון בעתיד דרום לבנון עד שייפסקו התקיפות בעזה", אמר נעים קאסם. סגן מזכ"ל חיזבאללה אמר כי "הדיונים על כך יתקיימו רק אחרי המלחמה, וכל דיונים שמתקיימים עכשיו הם בזבוז זמן", והמשיך לאיים: "מלחמה? השיעור שישראל למדה ב-2006 יהיה רק ההתחלה לעומת עימות עתידי".
2 צפייה בגלריה
שייח נעים קאסם
שייח נעים קאסם
נעים קאסם
(צילום: AP /Hussein Malla)
תיעוד מתקיפת צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

מזכ"ל חיזבאללה נסראללה הקדיש בנאומיו האחרונים חלקים נרחבים להרוגי הארגון, לפצועים ולמשפחותיהם. בנאומו האחרון ביום שלישי, אמר נסראללה: "מי שנושא בנטל הגדול ביותר הם תושבי הדרום, אנשי כפרי הגבול. כפרי הגבול מבצעים את ההתנגדות באמצעות כאב והקרבה. הם אלה שסבלו הכי הרבה מנוכחות ישראל. החזית בלבנון מטרתה לתמוך ולהחליש את ישראל עד שתיפסק התוקפנות".
ההסלמה בימים האחרונים באזור הצפון מתרחשת על-רקע דיווחים על מגעים בדרך להסכם לעצירת הלחימה. גורמים מערביים מנסים בשבועות האחרונים לפעול כדי למנוע הסלמה בין ישראל לחיזבאללה, ונראה כי נדרש מארגון הטרור להתאפק ולספוג את האבידות.
העיתון נדאא' אל-וטן הלבנוני פרסם השבוע כי מטרתו העיקרית של שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן בביקורו בלבנון הייתה להיפגש עם נסראללה, ולהעביר לו את המסר שטהרן מסכימה עם הממשל האמריקני לא להרחיב את המלחמה ולא להפוך אותה למלחמה אזורית, וכי על חיזבאללה להמשיך "לספוג את התקיפות הישראליות".
בכירי חיזבאללה מאיימים שוב ושוב להגיב בצורה קשה לכל מקרה של פגיעה באזרחים לבנונים, בכפרים ובבתים אזרחיים. עדיין לא ברור אם ההסלמה בימים האחרונים, התקיפות בלבנון וכמות ההרוגים שסופר חיזבאללה, יובילו לעליית מדרגה גם בירי לעבר ישראל.
תיעוד פגיעה בבית בקריית שמונה

אחרי מטח הרקטות לצפת שבו נהרגה שלשום חיילת צה"ל סמלת-ראשונה עמר בנג'ו, הגביר צה"ל ביממה החולפת את כמות התקיפות בדרום לבנון. בתקיפת חיל האוויר שלשום בעיירה א-נבטיה בדרום לבנון חוסלו עלי מוחמד א-דבס, מפקד מרכזי בכוח רדואן, סגנו חסן איברהים עיסא ופעיל נוסף.
חיזבאללה הגיב אתמול עם שיגור של לפחות 35 רקטות ושני טילי נ"ט בשורת מטחים לעבר קריית שמונה. לא היו נפגעים בגוף, אישה אחת לקתה בחרדה, נזק נגרם לכמה בתים ולמכונית. בתגובה למטחים תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר שלושה מבנים צבאיים של חיזבאללה במרחבי הכפרים קנטרה, יארין וא-טייבה בדרום לבנון, וכן תשתית נוספת של הארגון במרחב לבונה.
מיקי כספי, תושב קריית שמונה שחזר אמש לעיר לטובת סידורים, מתח ביקורת על התנהלות הממשלה - והתייחס לדברי שר הביטחון יואב גלנט אתמול, ולפיהם "ישראל עלתה רק מדרגה אחת מתוך עשר נגד חיזבאללה". "אדון גלנט אומר ש'עלינו נגד חיזבאללה מדרגה אחת מתוך 10', אני לא מבין לאיזו מדרגה הוא רוצה להגיע? עד כמה הוא יודע לספור? חזרתי בסביבות 17:00 והתחיל הסבב הראשון של הירי. ה'נגלה' השנייה הייתה כחצי שעה לאחר מכן ואז הפסקת חשמל.
"העיר נטושה לגמרי, הרחובות ריקים ולא רואים בהם אף אחד. אני לא מסתובב בשום מקום ולא רואה בערבים נפש חיה. כל הערב יש יירוטים מעל העיר. כשמונה דקות אחרי המטח, יצאתי למרפסת ושמעתי חריקות ברזל ומתכת נופלות על הכביש, אלו היו רסיסי המיירטים. אני מציע לאחרים להבא לא לצאת לפחות 10 דקות אחרי הירי, למרות שמסתקרנים, כי זה מאוד לא נעים".
פורסם לראשונה: 22:54, 15.02.24