סיורו של שר הביטחון גלנט ביהודה ושומרון אתמול

ברקע הניסיונות של ישראל, ארצות הברית וסעודיה להגיע להסכם נורמליזציה שיכלול הקלות עבור הפלסטינים, ואולי אף הקפאת הבנייה בהתנחלויות, שר הביטחון יואב גלנט סייר אתמול (שלישי) בכמה מוקדים ברחבי יהודה ושומרון - והבטיח דווקא להרחיב את הבנייה.
ביקורו של גלנט התחיל אצל ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן במעבר מזמוריה, הנמצא במזרח גוש עציון ומשמש מעבר מרכזי של תושבי האזור לירושלים. מעבר זה, כמו רבים מהמעברים ברחבי יו"ש, אינו מותאם לאלפי כלי הרכב שעוברים בו, וכתוצאה מכך תושבי האזור נאלצים מדי יום לעמוד שעות בפקקים שנוצרים מהעומס.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון בסיור ביו"ש
שר הביטחון בסיור ביו"ש
"פעולות הבנייה של הפלסטיניים בגוש עציון - מנוגדות לכל ההסכמים". גלנט לצד ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן
השר גלנט הגיע למקום כדי לראות את עבודות הבנייה המתקדמות להרחבת המעבר, פרויקט שהוא אישר יחד עם שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'.
במהלך הסיור בגזרה סקר נאמן את התקדמות הבנייה של הרשות הפלסטינית באזור, הסביר לשר גלנט את הפגיעה במדבר יהודה ואת הסכנה הביטחונית של הקמת עיר פלסטינית, לדבריו, שיוצרת מובלעת ליישובי מזרח הגוש. נאמן ביקש מגלנט לקדם באופן מיידי את עצירת הבנייה. גלנט אמר: "מתבצעות פעולת בנייה שהיעד שלהם הוא לכתר את גוש עציון וההתיישבות היהודית בהר חברון ממזרח. הפעולה מנוגדת לכל ההסכמים שנעשו בעבר".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון בסיור ביו"ש
שר הביטחון בסיור ביו"ש
"מתיישבים יהודים עומדים ברכבם כברווזים במטווח". ראש מועצת בית אל שי אלון עם גלנט
בתוך כך, שרת ההתיישבות אורית סטרוק (שביקרה במקום לפני כחודש) ושר העלייה והקליטה אופיר סופר הגיעו הבוקר לישיבת הממשלה עם חוברת מידע על הבנייה הפלסטינית המתרחבת בגוש עציון, ודרשו מהממשלה לבלום אותה.
השרה סטרוק העלתה את הנושא לדיון בשולחן הממשלה והציגה את טענותיה לגבי הסכנה והבעייתיות בפעילות הרשות הפלסטינית שבונה בשטח עיר חדשה, על שטחי B, בניגוד למה שהוסכם בהסכמי אוסלו - ששטח זה יישאר כשמורה הסכמית. בעקבות פנייתה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לכנס דיון בראשותו בנושא.
לאחר שביקר בגוש עציון, המשיך שר הביטחון לבנימין, לביקור בבית אל בשכונת "רמת בית אל" המונה כ-300 יחידות דיור, שאותה קידם בהיותו שר הבינוי והשיכון. לפרויקט קיימת כבר תוכנית מתאר מאושרת ואף החל שלב השיווק, אך הוא נבלם בגלל מחלוקת כלכלית בין צה"ל לממשלה בנוגע לפיצוי שצה"ל יקבל לאחר פינוי הבסיס.
ראש מועצת בית אל, שי אלון, הציג לגלנט את צרכי היישוב השונים, ובראשם הסדרת ציר המילוט מבית אל לכביש 60 שמוביל לירושלים, ואת הצורך בהעתקת חטמ"ר בנימין לטובת בניית 350 יחידות דיור נוספות במקום.
3 צפייה בגלריה
אופיר סופר שר העלייה והקליטה
אופיר סופר שר העלייה והקליטה
דרש לבלום את הבנייה הפלסטינית בגוש עציון. השר אופיר סופר
(צילום: מוטי קמחי)
"לא נוכל להשלים עם המציאות הנוכחית שבה תושבי בית אל מוצאים עצמם נצורים בתוך היישוב כתוצאה ממפגש הדרכים עם היציאה מרמאללה", אמר אלון. "אם רק נסתכל על הפקקים הנוראיים בחווארה ועל הטבח הנורא במתיישבים יהודים שעומדים ברכבם כברווזים במטווח - נבין את גודל הסכנה".
בנוגע לבניית 350 יחידות דיור נוספות במקום אמר גלנט: "אמרתי זאת גם בהיותי שר השיכון וגם כשר החינוך, וגם כעת כשר הביטחון - שנזכה לממש יחד את פינוי חטמ"ר בנימין לטובת הרחבת המועצה ובניית מאות יחידות דיור נוספות. אני בטוח שנזכה לגזור את הסרט ולממש את הבנייה עצמה עוד בקדנציה הזו".
את היום סיים השר גלנט במעבר חשמונאים, לשם השר הגיע לבקשת ראש מועצת בנימין ישראל גנץ על מנת לבחון לבקשתו של ראש המועצה את האפשרויות להקלת הפקקים בכביש 446. השר ערך סיור בכביש הסמוך, הסובב את מודיעין עילית וצמוד לגדר ההפרדה, לבחינת פתיחת הציר לנסיעת רכבים, פתיחת חניון הפועלים סמוך למעבר והצבת גדר מעבר הולכי רגל. הוא ערך דיון מקצועי במקום שבו השתתפו גם אלוף פקמ"ז יהודה פוקס, מנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ וראש רשות המעברים.