לא מחכים - מתחסנים

אלפים רבים הגיעו במהלך השבת להתחסן בפעם השלישית נגד קורונה, עם הרחבת מבצע מנת הדחף לבני 50 ומעלה וההוראה של ראש הממשלה נפתלי בנט לקופות החולים לחסן גם במהלך השבת.
מתחם החיסונים בראשון לציון, היום
(צילום: נדב אבס)

בקופת החולים כללית דיווחו כי יותר מ-20 אלף מבוטחים בני 59-50 התחסנו בסוף השבוע. זאת, במקביל לכ-18 אלף מבוטחי מכבי בקבוצת גיל זו שהתחסנו גם כן. בסך הכל כ-60 אלף חברי מכבי - המהווים 28% מקבוצת היעד - קבעו תור לחיסון.
במאוחדת עדכנו כי עד כה הקופה חיסנה 90,688 מבוטחים במנה השלישית, מהם 4,365 בני 59-50 שהספיקו לקבל את המנה השלישית. לפי מאוחדת, קרוב ל-23 אלף כבר קבעו תור לימים הקרובים. גם בלאומית עדכנו כי 1,500 התחסנו במהלך השבת - ו-8,000 תורים הוזמנו. בצאת השבת הוקם מגן דוד אדום, בשיתוף עיריית תל אביב ומשרד הבריאות, מתחם חיסונים בכיכר דיזנגוף, שיהיה פתוח לכל מבוטחים קופות החולים וללא צורך בקביעת תור.

המשבר עם פולין מעמיק

למרות הקריאות החריפות מצד ישראל וארה"ב, נשיא פולין אנדז'יי דודה חתם היום באופן סופי על החוק שמגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה שרכושם נגזל במלחמת העולם השנייה - ובכך נכנס באופן רשמי לתוקף על אף המסרים שהועברו מישראל ומארה"ב - והמתקפה של שר החוץ יאיר לפיד על המהלך.
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואנדז'יי דודה
יאיר לפיד ואנדז'יי דודה
לפיד כינה את החוק "גובל בהכחשת שואה". דודה לא השתכנע
(צילום:EPA, רויטרס)
משמעות החוק, שאוסר ערעורים על החלטות מינהליות שהתקבלו לפני יותר מ-30 שנה, ימנע להחזיר את הנכסים שנגזלו על-ידי הנאצים ובהמשך הולאמו על-ידי המשטר הקומוניסטי בפולין. "אחרי בדיקה מעמיקה, החלטתי לחתום על החוק שעמד במרכז של מחלוקת בפולין ומחוצה לה", כתב הנשיא דודה - שארצו היא מהבודדות שלא הקימו קרן פיצויים לניצולי שואה שרכושם נגזל.

לפחות 29 הרוגים ברעידת אדמה חזקה בהאיטי

רעש בעוצמה 7.2 הורגש בצהריים במערב המדינה הקריבית, ולפי הרשויות גרמה ל-29 הרוגים ולנזק כבד. גם בקובה ובג'מייקה, שתי מדינות קריביות נוספות, הרגישו את רעידת האדמה. ראש ממשלת האיטי, אריאל הנרי, מסר כי הרעש גרם ל"נזק אדיר" במחוזות בדרום-מערב המדינה.הנרי הבטיח שירתום את כל המשאבים של הממשלה כדי לסייע לקורבנות, ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הורה על סיוע מיידי להאיטי.
6 צפייה בגלריה
תיעוד הריסות נזק אחרי רעידת אדמה ב האיטי
תיעוד הריסות נזק אחרי רעידת אדמה ב האיטי
הריסות בהאיטי
לפי המכון הגיאולוגי האמריקני קיים חשש שמדובר באסון בקנה מידה גדול עם נפגעים רבים. הרשויות בהאיטי אישרו שיש הרוגים ברעש, אך היקף הנזק טרם ברור. העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח אחר הצהריים על נזק כבד בשתי ערים לפחות. תושבים בהאיטי העלו לרשתות החברתיות סרטונים של הריסות בניינים שקרסו בעקבות הרעש.

הטליבאן בדרך להשתלט על אפגניסטן מחדש

ארגון הטרור התקרב היום צעד אחד נוסף לעבר הבירה קאבול אחרי כשכבש את עיר המפתח הסמוכה פול א-עלאם שסמוכה לבירה האפגנית. הנשיא האפגני, אשרף ראני, שבר שתיקה ממושכת וניסה להפיח תקווה בקרב אזרחי המדינה - אך אמר כי בראש סדר העדיפויות נמצא שיקום כוחות הביטחון. במקביל, ארה"ב שולחת אלפי חיילים שיסייעו בפינוי אנשי השגרירות ואזרחים נוספים.
גם בריטניה ומדינות מערביות נוספות שולחות כוחות לאפגניסטן, כשברקע הכוחות של הממשל האפגני מתפוררים והחשש ממתקפה של הטליבאן על קאבול בתוך ימים ספורים גדל. עם זאת, בשלב זה אף מדינה לא הבטיחה להגן על אפגניסטן מפני השתלטות הטליבאן, ושליחת הכוחות נועדה בעיקר לאבטח את הדיפלומטים הזרים.
6 צפייה בגלריה
תומכי הטליבאן מחלקי דברי מתיקה
תומכי הטליבאן מחלקי דברי מתיקה
תומכי הטליבאן מחלקי דברי מתיקה
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
פליטים בפארק ב קאבול אפגניסטן עקב כיבושי ה טליבאן הטליבאן
פליטים בפארק ב קאבול אפגניסטן עקב כיבושי ה טליבאן הטליבאן
פליטים באפגניסטן
(צילום: Getty Images)
הנסיגה האמריקנית התבצעתה בעקבות ההסכם לסיום הלחימה שעליו חתם טראמפ עם הטליבאן, אך היא נעשית מבלי שהושג הסכם מקביל בין הטליבאן לממשלת אפגניסטן. ממשל ביידן עיכב מעט את הנסיגה כדי להשלים את ההיערכות הלוגיסטית, אבל הודיע שהנסיגה תסתיים עד 31 באוגוסט. לפי דיווחים, כבר עתה 95% ממנה הושלמו.

התחזית: ללא שינוי של ממש

מזג האוויר לא צפוי להשתנות לעומת הימים האחרונים. עומסי חום כבדים עד קיצוניים צפויים לשרור ברחבי הארץ ויוסיף להיות הביל לאורך מישור החוף. עם זאת, במהלך השבת פקדו כ-80 אלף מטיילים את שמורות הטבע והגנים הלאומיים. מרשות הטבע והגנים נמסר כי האתרים המובילים היו גן השלושה (הסחנה), חורשת טל, חוף דור-הבונים, שמורת עין גדי וחוף אכזיב. בחניוני הלילה בנגב, אותם פקדו רבבות ישראלים לרגל מטר המטאורים - הושארו ערמות ענקיות של אשפה - שכללו כלים חד פעמיים, בקבוקי פלסטיק ואריזות אוכל.