נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הודיע הערב (רביעי) על החלפתו של ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, שהיה בתפקיד מאז 2018, בחסן מחמוד רשאד - ששימש בתפקידים שונים בשירותי המודיעין של מצרים לפני שהתקדם לתפקיד החדש.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל עם עבד אל-פתאח א-סיסי
עבאס כאמל עם עבד אל-פתאח א-סיסי
עבאס כאמל עם א-סיסי
(צילום: רויטרס)
כאמל, לפי הדיווחים במצרים, ימונה ליועץ לנשיא א-סיסי ולמתאם כללי של שירותי הביטחון. המהלך נתפס על ידי רבים כהדחה מצידו של א-סיסי, שהזיז את מי ששימש כראש המודיעין המצרי מאז 2018. לפי דיווחים שונים - הנסיבות קשורות במצבו הבריאותי של כאמל, או ביחסים עם ישראל.
לפי הדיווחים במצרים, רשאד למד במכללה הטכנית הצבאית במצרים והתקדם לאורך השנים בתפקידים בשירותי המודיעין. הוא הושבע היום לתפקיד במקום כאמל, שנחשב למקורבו ואיש אמונו של הנשיא א-סיסי - שגם היה ביחסים עם שורת בכירים בישראל מאז מינויו. בעברו הוא היה גם ראש המטה של א-סיסי.
2 צפייה בגלריה
השבעתו של חסן מחמוד רשאד, ראש המודיעין המצרי החדש
השבעתו של חסן מחמוד רשאד, ראש המודיעין המצרי החדש
המחליף חסן מחמוד רשאד נשבע בפני א-סיסי
ברשתות הורמו גבות סביב נסיבות הזזתו של כאמל מהתפקיד. רק שלשום הוא נפגש עם ראש השב"כ רונן בר בקהיר, ודן איתו בעסקת החטופים ובדרכים אפשריות להוציא את המו"מ מהמבוי הסתום שאליו הוא נקלע. במוקד היו גם סוגיית ציר פילדלפי ומעבר רפיח, שעליהם מתעקשת מצרים כבר חודשים ארוכים. מאז רצח ששת החטופים במנהרה ברפיח, והעברת מרכז הכובד של הלחימה לצפון, המגעים לעסקה הוקפאו כמעט לחלוטין. בשבוע שעבר, לראשונה זה חודש, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס דיון ביטחוני סביב "רעיונות חדשים" במבוי הסתום במגעים לעסקה.
לאורך השנים כאמל היה אמון גם על המגעים בין ישראל לחמאס להפסקת אש לפני המלחמה, וביקר לא אחת בישראל וברצועת עזה.