הקבינט המדיני-ביטחוני הכריע הלילה (בין חמישי לשישי) בישיבתו כי יש להאריך את שירות החובה בצה"ל לשלוש שנים. ההחלטה תובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב. השירות יוארך בשמונה השנים הקרובות, ובתום התקופה ישוב ל-32 חודשים, עם אופציה לצמצום השירות ל-28 חודשים למערכים התומכים - בכפוף להערכת המצב הביטחונית. ההחלטה תובא לאישור הממשלה ביום ראשון, ובהמשך לחקיקה במליאת הכנסת.
דברי שר הביטחון גלנט בוועדת החוץ והביטחון
(צילום: שחר יורמן)

במשך כמעט תשע שנים, הסתכם שירות החובה ב-32 חודשים, ולפי חוק השירות הקיים, הוא אמור היה בכלל להתקצר בחודשיים, מ-32 חודשים ל-30. בצה"ל דרשו להחזיר את השירות למתכונת של 36 חודשים, בצל העומס הכבד שגרמה המלחמה והמחסור בחיילים.
מאות חיילים נפלו בקרבות מאז 7 באוקטובר, אלפים נוספים נפצעו ולא צפויים לחזור לכשירות מבצעית, וכך נוצר פער משמעותי בסד"כ המבצעי הסדיר של צה"ל.
בשבוע שעבר אמר שר הביטחון גלנט בדיון בוועדת החוץ והביטחון כי "צה"ל הוא גוף של כולנו שלא משתייך לאף מפלגה. בניגוד למטוסים או פצצות, חיילים אי-אפשר להביא מחו"ל ולכן אנחנו צריכים לגייס עוד. אנחנו הולכים בכיוון ההפוך מכל מה שאנו צריכים - בגיוס בחרדים, בהארכת שירות הסדיר ובהגדלת גיל הפטור משירות המילואים - עלינו לפעול יחד, החיילים מוכנים לעשות הכול אבל מבקשים רוח גב".
אתמול, כמה שעות לפני כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני, הודיעה לשכת שר הביטחון גלנט ללשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לא הצלחנו להתקדם עם חוק הארכת שירות מוסכם. מבקשים ישיבה בהשתתפותו כדי לקדם את הנושא". ואכן, בהמשך היום התקבלה כאמור ההחלטה להאריך את שירות החובה בצה"ל.
1 צפייה בגלריה
תיעודים ממצלמות גוף של לוחמי הנח"ל
תיעודים ממצלמות גוף של לוחמי הנח"ל
ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה העירה שבהארכת השירות יש לשים דגש על השוויון בנטל. על רקע דבריו של מזכיר הממשלה יוסי פוקס בקבינט שלפיהם חלה התקדמות משמעותית במגעים להסכמה על חוק גיוס לחרדים, אמרה השרה גילה גמליאל לבהרב-מיארה: "הארכת השירות נוגעת גם לחרדים ולא מחריגה אותם. אם מאריכים, החרדים שמתגייסים נכנסים לשירות של שלוש שנים".
במהלך הדיון בקבינט התגלע ויכוח בין שר הביטחון גלנט לשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. גלנט אמר שהוא מנסה להאריך את השירות הסדיר כבר מפברואר, אך נתקל בהתנגדות של סמוטריץ' - עיכוב שפוגע לדברי שר הביטחון ביכולת לארגן את מבנה הכוח בצה"ל. גלנט פנה כאמור במכתב לראש הממשלה נתניהו, וביקש להגיע להכרעה מיידית. בעקבות כך נתניהו הביא את הדברים לקבינט.
השר דודי אמסלם תמך בעמדת גלנט, השרה גמליאל תקפה את סמוטריץ': "האם אתה יודע מה העלות של ארבעה חודשים שבמהלכם אתה מעכב את ההחלטה הזאת? מדובר ב-400 מיליון שקל בארבעה חודשים, שלא לדבר על הנזק החברתי החמור שנגרם למילואימניקים. המשך המצב הקיים, ללא הסדרת הארכה של השירות הסדיר, יעלה כמיליארד שקל בשנה".
השר אבי דיכטר אמר: "נעשתה טעות קשה בזמנו כשנכנעו לאוצר והסכימו לצמצם את משך השירות הסדיר. יש חשיבות עליונה בהארכת משך השירות. ראש הממשלה נתניהו ציין: "מסכים עם הטיעונים של השרים, יש להאריך את משך השירות הסדיר".