4 צפייה בגלריה
אבטחה בעיר העתיקה
אבטחה בעיר העתיקה
לוחמי מג"ב בעיר העתיקה בירושלים
(צילום: AFP)
החל משעות הצהריים (חמישי) כ-320 לוחמים ולוחמות של מג"ב נמצאים בדרכם לארבעה בסיסים ברחבי הארץ כדי להתחיל בהצטיידות לקראת הימים המתוחים הבאים בירושלים.
4 צפייה בגלריה
 "תגובה נחושה ומידית". לוחם מג"ב במזרח ירושלים
 "תגובה נחושה ומידית". לוחם מג"ב במזרח ירושלים
"תגובה נחושה ומידית". לוחם מג"ב במזרח ירושלים
(צילום: AFP)
בהערכת המצב שערך היום המפכ"ל יעקב שבתאי עם מפקד מג"ב ומפקד מחוז ירושלים הוחלט לתגבר את הכוחות הסדירים לקראת יום הזעם שהוכרז מחר על-ידי הפלסטינים. ראש מחלקת המבצעים במג"ב, ניצב-משנה ערן לוי, אמר ל-ynet כי "אנחנו נערכים להגיב בעוצמה ולכבות כל הפרת סדר באופן מיידי. התפיסה שלנו היא לא לאפשר להפרות הסדר להתעצם למצב של אובדן שליטה. התגובה שלנו תהיה חזקה ומיידית כדי לסיים את האירוע".
לוי העריך כי עד מחר בצהריים יגיעו לוחמי המילואים לגזרת ירושלים ועוטף הבירה, שם התמקדו המתפרעים בימים האחרונים. 320 הלוחמים והלוחמות יתגברו את היחידות המיוחדות, בהן ימ"מ ומסתערבים, ולמרות ששר הביטחון בני גנץ אישר לתקצב עוד 6 פלוגות מילואים, במשטרה ממתינים עם להקפיץ תגבור נוסף. עם זאת, ששת הפלוגות קיבלו הודעה כי עליהן להיות מוכנות להקפצה מיידית אל מוקדי העימותים והפרות הדר.
4 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט
"מבחינים בין פורעי החוק לאוכלוסייה הרגילה". כוחות מג"ב בשועפט
(צילום: דוברות המשטרה )
למרות שבהערכות המצב לא עלה מודיעין על אפשרות לעימותים ביישובים נוספים, במג"ב נערכים לזליגה של ההתפרעויות גם לערים מעורבות וליישובים ערביים בדומה לימים שקדמו ל"שומר החומות". לוי ציין כי "ירושלים בימי חול המועד הייתה פתוחה, ועשרות אלפי מבקרים הגיעו לעיר כמו בכל סוכות. הכותל הוצף במבקרים ובמתפללים, וכל האירועים והפסטיבלים שתוכננו התנהלו כסדרם. לצד המאמצים להמשיך את השגרה בשכונות היהודיות, אנו נלחמים כדי לאפשר לתושבי הערבים את שגרת חייהם ועושים אבחנה בין פורעי חוק שנרדוף אותם ונגיב במלוא העוצמה".
מאז מוצאי שבת האחרון, צרים לוחמי מג"ב ושוטרי מחוז ירושלים על מחנה הפליטים שועפט שבצפון העיר לאחר הפיגוע שביצע אחד מתושביו, עודאי תמימי, שהרג את החיילת נועה לזר ופצע קשה מאבטח אזרחי.
4 צפייה בגלריה
עודי כאמל תמימי
עודי כאמל תמימי
ממתינים לידיעת זהב. המחבל עודאי תמימי, וזירת הפיגוע בשועפט
(צילום: דוברות המשטרה, AFP)
המצוד אחרי המחבל תמימי עדיין נמשך אך עבר למישור המודיעיני. במערכת הביטחון ממתינים לידיעת הזהב שתוביל לשליחת לוחמי היחידות המיוחדות ללכידתו. "אנחנו לא נרפה עד שנשים יד על המחבל ונגיע אליו", אמר נצ"מ לוי. "לצד המצוד, לוחמי המילואים יגבירו את עוצמת התגובה כלפי כל מפרי הסדר ונעצור כל אחד ואחד מהם. ההנחיה לכוחות בשטח היא לעשות אבחנה ברורה בין האוכלוסייה הנורמטיבית לפורעי החוק".
ב-72 השעות הראשונות לאחר הפיגוע הוטל סגר מלא על שועפט, אולם הוא שוחרר וכיום נותר רק המחסום הקבוע במעבר, שהבדיקות בו הפכו לקפדניות יותר. גורם בכיר במג"ב הדגיש כי ישראל מאפשרת לתושבי מחנה הפליטים לצאת ולהיכנס ממנו, אך הבדיל בין המתפרעים לתושבים ששומרים על החוק. "הם בעצמם הציבו מחסומים כדי שלא יצאו לעבודה, ואנחנו פתחנו את הכבישים עם טרקטורים", אמר הגורם.
אמש הגיעו ימי המתיחות בירושלים לשיאם, כשמאות מתפרעים יצאו אל הכבישים הראשיים ותקפו את כוחות הביטחון עם בקבוקי תבערה, ירי זיקוקים והשלכת מטעני חבלה. מסתערבי מג"ב הגיעו לבתים בעיסאוויה ועצרו תשעה צעירים שלפי החשד השתתפו בהפרות הסדר שני קציני מג"ב ומשטרה נפצעו באורח קל מהשלכת מטען לעברם בשכונה.
מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, אמר כי "לוחמי ולוחמות משמר הגבול ימשיכו לפעול בנחישות נגד מפרי הסדר האלימים בכדי לשמור על ביטחון הציבור. אנחנו עם כוחות מתוגברים ומיומנים בגזרת ירושלים ויהודה ושומרון בכדי לטפל באירועים בעוצמה ומקצועיות. לוחמי משמר הגבול, ימשיכו לפעול בנחישות ובאפס סובלנות נגד מחוללי הפשיעה ומפירי הסדר הציבורי שמסכנים את כוחותינו".