הניו יורק טיימס פרסם הערב (יום חמישי) כי כחלק מהמאמצים של ארצות הברית למנוע מלחמה אזורית, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר לבכירים שעמם נפגש בישראל כי וושינגטון תומכת במכת מנע נגד ציוד או כוחות של חיזבאללה שייזמו מתקפה גדולה. עם זאת, בלינקן הבהיר לעמיתיו הישראלים כי ישראל "לא צריכה לנצל את ההזדמנות הזו כדי לפתוח במתקפה רחבה יותר נגד הארגון הלבנוני".
1 צפייה בגלריה
פגישתם של שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
פגישתם של שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן
גלנט עם בלינקן בישראל
(צילום: David Azagury/US Embassy Jerusalem)
בנוסף, לפי הדיווח, לאורך השבועות שבהם המתינה ישראל לתגובת חיזבאללה על חיסול פואד שוכר בביירות - כשברקע מרחף גם האיום האיראני לנקום בישראל על חיסול איסמעיל הנייה בטהרן - שוחחו שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה האמריקני לויד אוסטין לפחות עשר פעמים. בשיחות אלו, אוסטין הפציר בגלנט לנהוג באיפוק בתגובתו לכל מתקפה שאיראן או חיזבאללה יבצעו.
בניו יורק טיימס ציינו כי ארה"ב התניעה את המשא ומתן לעסקת חטופים בין השאר כחלק מהרצון לעכב או למנוע את המתקפה המתוכננת של איראן וחיזבאללה. אבל, לצד מאמציה הדיפלומטיים, שלחה למזרח התיכון כוח צבאי גדול כדי להרתיע את אויבי ישראל מלתקוף אותה.
בסופו של דבר, כידוע, קצת לפני השעה 05:00 בלילה שבין שבת לראשון פתחה ישראל באותה מתקפת מנע, שבמסגרתה השמידה אלפי משגרים בדרום לבנון. בהמשך שיגר חיזבאללה מאות רקטות וכטב"מים לעבר ישראל - וטען להצלחה. בכך, לעת עתה, העריכו בארה"ב שמאמציהם למנוע מלחמה צלחו. עם זאת, הם עדיין מתוסכלים מחוסר ההצלחה להביא לפריצת דרך משמעותית שסופה בעסקת הפסקת אש וחילופי שבויים בין ישראל לחמאס.
בתוך כך, סגן המשלחת האמריקנית לאו"ם אמר הערב כי ישראל עדכנה את ארה"ב בכך שהירי בעזה - שפגע ברכב של תוכנית המזון העולמית של האו"ם - נגרם כתוצאה מ"כשל תקשורתי בין יחידות בצה"ל". הוא הוסיף כי ארה"ב דחקה בישראל "לתקן באופן מיידי את הבעיות בתוך המערכת", כך שלא תיפתח שוב אש לעבר צוותים של האו"ם.
אתמול הודיעה התוכנית על הפסקת פעילותה ברצועה, בעקבות ירי צה"ל שפגע ברכב שהיה חלק משיירה ששינעה סיוע הומניטרי ברצועה. לפי הארגון, הרכב נפגע מעשרה קליעים בעת שהתקרב לעמדת ביקורת של הצבא.