על רקע הלחצים של ארה"ב וצרפת והניסיון שלהן לכפות על ישראל ולבנון הסדר מדיני שאמור להרחיק את חיזבאללה מהגבול, ייפגשו הבוקר (שישי) ראשי היישובים החברים בפורום "קו העימות" עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין. בכוונתם לדרוש ממנו לעצור את הירי הבלתי פוסק של ארגון הטרור לעבר יישובי הגליל ולגלות נחישות רבה יותר נוכח המציאות הביטחונית המתהווה באזור מפרוץ המלחמה לפני ארבעה חודשים.
4 צפייה בגלריה
יאיר קראוס בפעילות מבצעית עם לוחמים בגבול לבנון
יאיר קראוס בפעילות מבצעית עם לוחמים בגבול לבנון
חיילים בגבול לבנון. ראשי הרשויות דורשים ביטחון לפני חזרה ליישובים
(צילום: אפי שריר)
ראש מועצת גליל עליון זלץ: "צה"ל צריך להיות מצפון לגבול"

"מדינת ישראל וצה"ל עשו טעות גדולה בכך שהקימו רצועת ביטחון בתוך שטח ישראל", הסביר גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית הגליל העליון. לדבריו, על הצבא להעביר את מרחב ההגנה לשטח לבנון. "צה"ל צריך להיות נוכח מצפון לגבול ולחצוץ בינינו, התושבים, לחיזבאללה. אחרי ארבעה חודשים של פינוי תושבי הצפון, של ניהול האירוע על ידי חיזבאללה, חייבים לשנות את כללי המשחק – לא נכון שהמדינה והצבא יגידו שייתכן שנמשיך במציאות הזו חודשים רבים ולא נכון לנו כתושבי הצפון לקבל את זה", הדגיש.
אתמול נורו במטח אחד כ-30 שיגורים משטח לבנון לעבר יישובי הגליל העליון. רוב השיגורים נפלו בשטחים פתוחים, והיתר יורטו. זה קרה אחרי ירי גם לאזור מירון. שר הביטחון יואב גלנט הבהיר בהזדמנויות שונות שישראל פתוחה לפתרון מדיני שיביא לסיום העימות בגבול הצפון, אך מחויבת לתושבים ולהסרת האיום ועל כן ערוכה לאפשרות צבאית. השבוע, הוא נפגש עם עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, והבהיר לו כי מדינת ישראל מחויבת לשיפור המצב הביטחוני בצפון, הכולל את החזרת תושבי הצפון לבתיהם לאחר הסרה של איום הפשיטה והירי הישיר משטח לבנון.
נפילות במירון, אתמול

4 צפייה בגלריה
חברי לובי 1701 תולים שלטים במלונות המפונים
חברי לובי 1701 תולים שלטים במלונות המפונים
שלטים שתלו חברי לובי 1701 במלונות המפונים
בשיחה עם ynet אמר אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה, שיותר מ-21 אלף מתושביה נעקרו מבתיהם לדירות זמניות ומלונות ברחבי המדינה, כי בכוונתו לבקש מאלוף הפיקוד גורדין להבהיר שהתושבים לא יחזרו לפני שביטחון ישוב על כנו. "על מפקדי הצבא לדבר פחות ולעשות יותר. שמענו הבטחות על שיחזירו את לבנון לתקופת האבן ועל קו אדום שאני כבר לא יודע באיזה צבע הוא", אמר שטרן, שעומד בראש העיר שמופגזת מדי יום ושכבר עשרות מבנים בשטחה נפגעו מתחילת המלחמה.
לדבריו, על רקע פרסום המתווה להפסקת האש, במערכה שבה פתח חיזבאללה נגד ישראל, "מפלס החרדה אצל התושבים שלי עלה בעוצמה אדירה של פחד ותסכול. כבר יומיים אני מקבל טלפונים מתושבים היסטריים, שחרדים שעוד רגע יבקשו מהם לחזור לצפון וכל זה בשעה שלא נעשה כלום כדי להרחיק את האיום על חיינו. רק הבוקר ראינו תזכורת כשהמחבלים ירו טיל נ"ט לעבר קריית שמונה וגרמו לפציעתם של חיילים".
שטרן הדגיש: "התושבים שלי לא מאמינים לשום הסכם כזה, הם לא טיפשים ומבינים שאין סיבה שהוא יעבוד כפי שכל הסכם לא עבד עד היום. עוד הסכם שנשען על האו"ם וצבא לבנון נידון לכישלון ורחוק מלהביא ביטחון או תחושת ביטחון. הוויתורים רק יגדילו את התיאבון של חיזבאללה וההבנה שלו שבטרור וברצח הוא ישיג יותר".
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם עמוס הוכשטיין
יואב גלנט בפגישה עם עמוס הוכשטיין
לחץ בינלאומי להגיע להסכם מדיני עם חיזבאללה. גלנט ועמוס הוכשטיין, שליחו של ביידן
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, סיפר: "אבקש מאלוף הפיקוד להיות השליח שלנו לדרישה להכות בחיזבאללה, למגר ולהשמיד את האיום". הוא ציין כי הוא שמח שגורדין מזמן את ראשי הרשויות לישיבות מצומצמות. "אבהיר כי כל הסכם שייחתם עם חיזבאללה משמעותו הוא שימור והגנה על ארגון הטרור והפקרת תושבי הצפון. חיזבאללה מבקש להשמיד אותנו, ולנו כמדינה אסור בשום אופן להאמין לו ולכרות עימו הסכמים".
ראשי יישובי גבול לבנון מצפים גם מהצבא לבנות תפיסת ביטחון החדשה, ליום שאחרי המלחמה בלבנון. "אחרי 7 באוקטובר התברר שכיתות הכוננות ורכיבי הביטחון וההגנה השונים היו גורם מכריע בהצלת חיים", אמר עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל. הוא דרש מהאלוף גורדין "להחזיר ומיד את כל יישובי קו העימות לאחריות פצ"ן ולהעמיד לרשות היישובים את כל מרכיבי הביטחון הנגזרים מכך".
בעקבות חשיפת ynet על החלטת צה"ל לצמצם את מספר החיילים הלוחמים שהוצבו ביישובים הצמודים לגבול לבנון ולדלל את כוחות הצבא שישהו בהם, ראשי היישובים צפויים לבקש בפגישתם עם אלוף גורדין הבהרות על מדיניות נוכחות הלוחמים באזור. ראש מועצת הגליל העליון זלץ אמר כי למרות מחאתם והתנגדותם של כמה מראשי הרשויות, הוא סבור כי על הצבא להשאיר ביישובים כוחות קטנים בלבד. "אני אבקש מאלוף הפיקוד להוציא את כל כוחות הצבא שמיועדים לפעילות בלבנון מהיישובים ולהכניס אליהם כוח צבאי מיומן ומקצועי שמשימתו היחידה היא הגנה על היישוב".
בתוך כך, חברי "לובי 1701" של תושבי הגליל, הנאבקים ליישום מלא של החלטת האו"ם מ-2006 והתאמתה לאיומי הטרור של חיזבאללה כיום, יצאו אמש בקמפיין שילוט במלונות העקורים ברחבי הארץ שבו הם מתריעים מפני ההסכם המסתמן. הפעילים בלובי טוענים כי "לפי דיווחים בכלי התקשורת, ממשלת ישראל צפויה לחתום על הסכם ויתור וכניעה מול חיזבאללה. אפילו על עקרון השטח המפורז עד הליטני, כפי שקבעה מועצת הביטחון של האו"ם, ויתרה הממשלה". בהודעת הלובי צוין כי "אלו ימים דרמטיים עבורנו ועבור המדינה כולה. כל עוד ממשלת ישראל לא תהיה מוכנה לאכוף את פירוז דרום לבנון, הטבח הבא הוא רק עניין של זמן".
4 צפייה בגלריה
תרגיל צה"ל בהר דב
תרגיל צה"ל בהר דב
אזור בהר דב. בחסות הערפל מחבלי חיזבאללה מנסים לשפר עמדות בגבול
(צילום: EPA/ATEF SAFADI )
עם תום המערכת החורפית ששררה בישראל בשבוע האחרון, שהייתה משמעותית יותר בגבול הצפון, בשבועות האחרונים גורמים במערכת הביטחון העריכו כי בחסות הערפל, ניסה חיזבאללה להציב אמצעי לחימה סמוך לגבול. בצה"ל מנגד המשיכו את הפעילות ההתקפית להרחקת והסרת האיום ו"העסיקו" את כוחות האויב מעבר לגבול בניסיון למנוע ממנו "לנצל את ההזדמנות". לוחמים בכיתות הכוננות באחד מיישובי הגבול סיפרו כי הם מגלים ערנות רבה יותר ומצמצמים שהייה בשטחים חשופים, כאלו שניתן לראות מלבנון, בעקבות החשש מהיכולות שחיזבאללה הצליח לקדם בחסות מזג האוויר.
אתמול ירו חוליות הנ"ט של ארגון הטרור מספר טילים לעבר שורת מוצבים ישראליים, שהביאו לפציעתם של שלושה לוחמים. לפני כחודש ניסו בחיזבאללה לפגוע בכוחות לוחמים בחסות הערפל הכבד והלילה, ובהיתקלות של שלושה מחבלים עם כוח צה"ל שביצע פטרול בין המוצבים בפסגת הר דב הבחינו הלוחמים בחוליה, שהייתה במרחק של מטרים בודדים מהם. במקום התפתחו חילופי אש עד שהשלושה חוסלו. בצה"ל העריכו אז כי החוליה חדרה בחסות הערפילים והשיחים שמכסים את קפלי הקרקע בפסגות ההר.