"אני לא מחבל או טרוריסט". בשיר בדרך לכלא עם בני משפחה ותומכים

עשרות מאוהדיו ובני משפחתו של אדהם בשיר (25), שהורשע במעשה טרור עקב ניסיון הלינץ' במור ג'נאשווילי בעכו במאי אשתקד, ליוו אותו אתמול בבוקר (שלישי) בהפגנת תמיכה ברחבת כלא קישון שבצפון, בו החל לרצות את 10 שנות המאסר שנגזרו עליו בשבוע שעבר.
המלווים קראו לעברו סיסמאות תמיכה, נשאו שלטים שבהם נכתב "אדהם בשיר לחופש" ושרו לכבודו. "הנוכחות שלכם והסולידריות נותנת לי כח, ולכל העצורים" אמר להם בשיר. כשנכנס בשערי הכלא קראו לו להרים את ראשו בגאווה. ברשתות החברתיות עקבו אלפים בשידור חי אחר האירוע וכתבו לו הודעות תמיכה וחיזוק, בהם בעלי חשבונות פייסבוק שמזדהים כמורים בתיכון הערבי המקומי בעכו, ואנשי חינוך אחרים.
3 צפייה בגלריה
תומכי אדהם בשיר שנכנס לכלא קישון לעשר שנים בעקבות הלינץ' שביצע על מור ג'אנשווילי
תומכי אדהם בשיר שנכנס לכלא קישון לעשר שנים בעקבות הלינץ' שביצע על מור ג'אנשווילי
בשיר לפני הכניסה לכלא
3 צפייה בגלריה
תומכי אדהם בשיר שנכנס לכלא קישון לעשר שנים בעקבות הלינץ' שביצע על מור ג'אנשווילי
תומכי אדהם בשיר שנכנס לכלא קישון לעשר שנים בעקבות הלינץ' שביצע על מור ג'אנשווילי
תומכי בשיר עם דגל פלסטין מחוץ לכותלי הכלא
ביום שני בשבוע שעבר נגזר עונשו של בשיר בבית המשפט המחוזי בחיפה, לאחר שהודה והורשע במעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, בעקבות השתתפותו בניסיון לינץ' יחד עם עשרות פורעים ערבים נוספים. הוא נדרש לשלם לג'נאשווילי פיצוי בסך 150 אלף שקל.
בגזר הדין תיארו השופטים יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבאום את התנהגותו והתנהגות הפורעים בעת אירועי שומר החומות והרחיבו על אכזריותם הלאומנית. בטיעונים לעונשו ביקש בשיר את רחמי בית המשפט ואמר כי הוא מתחרט ומתבייש במה שעשה. השופטים נענו להתנצלותו וגזרו עליו עונש מאסר, אך ציינו בפסיקתם כי אם לא היה לוקח אחריות על מעשיו, עונשו היה כבד יותר. אל הדיון שבו שמע את גזר דינו הגיע בשיר מחוייך וסימן באצבעותיו "V" של ניצחון. מלוויו עודדו אותו בקריאות "אללה אכבר".
בשיר ונאשמים נוספים נעצרו כמה ימים לאחר ניסיון הלינץ'. בשנה האחרונה הוא שהה במעצר בית ובחודש מאי שופט בית המשפט המחוזי ניצן סילמן העניק לו אישור לצאת לחופשי ולטייל למשך שעתיים, ארבע פעמים בשבוע, לצורך "התרעננות" ולשם "הקלת לחץ נפשי".
3 צפייה בגלריה
מור ג'נאשווילי
מור ג'נאשווילי
"זה מרסק לראות את התמיכה בבשיר". ג'נאשווילי בבית המשפט בעת מתן גזר הדין
(צילום: ליאור אל-חי)
ג'נאשווילי, שנותר נכה ברגליו ועובר תהליך שיקום מפרך, עקב אחר התגובות האוהדות את בשיר ברשתות החברתיות. "זה מרסק ושורף את הלב לראות את התמיכה הרחבה שהוא זוכה לה", סיפר. "התקשורת הערבית בישראל מחבקת אותו. גולשים ברשתות החברתיות מרחבי הארץ מהללים ורואים בו גיבור לאומי. אלו אנשים שמביעים אהדה והערצה למחבל".
הוא הוסיף כי מאז ניסיון הלינץ' הוא חי בחרדה מתמדת. "אני לא יכול לדעת מי שכן ומי אויב, מי תומך ומעריץ את המחבל שהרס את חיי, ומי לא". ג'נאשווילי גם הביע ביקורת כלפי המדינה: "לא הגיוני שמדינת ישראל נותנת לזה לקרות, יש גבול לחופש הביטוי. ערבים ישראלים שלוקחים צד ברור בתמיכה באויב ובפגיעה ביהודים. ברור לכולנו הרי באיזה צד הם יהיו בפרעות הבאות ומה יהיה חלקם בפגיעה ביהודים".
בשיר היה אמור להתחיל לרצות את עונשו ביום חמישי שעבר, אך ביקש דחייה בשל טיפולי שיניים שהיה צריך לעבור. סנגוריו שוקלים לערער נגד עונשו בפני בית המשפט העליון בטענה כי העונש אינו מידתי לנוכח המעשים שבהם הורשע. סמיר בשיר, אביו של אדהם, אמר כי "הפסיקה אינה צודקת. אין צדק ואין חוק. מעולם לא ציפינו לפסק הדין החמור הזה". לדבריו, בנו לא לקח חלק בהתפרעויות ובסך הכל עצר לראות על מה המהומה בשעה שהיה בדרך לביתו, ובשל כך נעצר.
בסרטון שפורסם אתמול בטיקטוק וצולם לפני כניסתו לכלא, טען בשיר כי אינו מחבל וטרוריסט, והעיד שהוא חי במשך 23 שנים בעכו בדו קיום עם שכניו היהודים, רבים מהם היו לקוחות במספרה שבה עבד. "אני לא גזען ונגד אלימות ולא מסוכן", אמר בעברית.
פורסם לראשונה: 20:41, 06.12.22