מאות אורחי כבוד גדשו את האוהל הענק שהוקם באמצע המדבר הצהבהב בצפון סיני, ליד רפיח. כאן עמדה לקום העיר המצרית עג'רא, וברגע האחרון הוחלט על שינוי השם. חבר הפרלמנט המצרי מוסטפה אל-בכרי, שניהל את האירוע, הקפיד להצביע לעבר אברהים אל-ערג'ני, הלבוש בגלבייה צחורה וכאפייה בדואית, כמנהג בני השבטים בסיני, וכינה אותו "הרוח היוזמת" - כשהוא מתעלם בכוונה מאחריותו למימון. לפי אל-בכרי, ראשוני התושבים בעיר החדשה בסיני יהיו בני משפחות נפגעי פעולות טרור בסיני: אלמנות וילדיהן, ויתומים בוגרים שיעברו להתגורר בדירות משותפות.
דווקא עכשיו, בצל השמועות על תשובה שלילית אפשרית של חמאס לעסקת החטופים, הסיפור המצרי תופס נפח. מדובר ב-900 משפחות בשלב הראשון, שיכללו כ-3,500 גברים נכים, אלמנות ויתומים - הערכה מגבוה למי ששילמו מחיר יקר, ובקרוב יזכו לבתי מגורים חדשים, שני בתי ספר, מסגד, מרפאות ושורת חנויות מכולת, בגדים וכלי בית.
1 צפייה בגלריה
מצרים בחירות לנשיאות עבד אל פתח א סיסי
מצרים בחירות לנשיאות עבד אל פתח א סיסי
כרזה למען א-סיסי במצרים
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
זאת הפעם הראשונה שבונים, בתקציב לא גבוה, עיר חדשה בסיני, קרוב לגבול עם עזה - אבל לא קרוב מדי. הגיבור האמיתי, שעל שמו נקראת "העיר א-סיסי", לא במקרה נעדר מהאירוע החגיגי. מותר לנחש שבאחד הימים, לקראת יישוב העיר, תגיע פמליה גדולה ומהודקת עם מאות מאבטחים שייצמדו לנשיא.
לא לשכוח: חצי האי סיני נודע, בגלל מיקומו בין עזה, סודן, אתיופיה וישראל, כבעל חשיבות אסטרטגית עליונה. זה שער הגבול המזרחי של מצרים, שמתפרש על פני 61 אלף קמ"ר, שהם 6 אחוזים משטחה של מצרים הגדולה. א-סיסי האיץ פרויקט מיוחד שנועד לחבר בין שתי גדות תעלת סואץ, אבל קודם כל לחסל את ארגוני הטרור בסיני בשיתוף פעולה עם צה"ל וראשי השבטים הבדואיים. לאחר מכן נולד הרעיון להקים את העיר "א-סיסי", כשמצרים חוזרת ומבהירה שלא יהיה סיכוי לתושבי עזה לעבור לסיני, והעיר החדשה נועדה אך ורק לאזרחי מצרים. עזה היא לתושביה, קובע א-סיסי, שיישארו ברצועה.
לאורך חולות סיני תלויים שלטי ענק שמכריזים על הקמת העיר של הראיס, ותצלומי ענק שלו. מי שקיבל על עצמו לממן, להביא פועלי בניין, מהנדסים וסוללי כבישים ודרכים הוא אל-ערג'ני, המיליונר הכבד של חצי האי סיני, זה שחברת "הלא" בבעלותו גבתה עד לאחרונה בין 5,000 ל-10,000 דולר למבוגר ו-2,500 דולר לילד כדמי המעבר מעזה למצרים. בין שלל התארים הכלכליים שהוא מחזיק, קיבל את אל-ערג'ני תואר כבוד של "מנהיג השבטים הערביים" בסיני, וישב סמוק לחיים, קורן מאושר, בטקס הכרזת העיר. הוא מכיר מקרוב את הנשיא המצרי כבר עשר שנים, עוד מהימים שבהם כיהן א-סיסי כשר ההגנה תחת מוחמד מורסי. שניהם – כל אחד ממקומו וממעמדו - נשבעו לחסל את ארגוני הטרור בסיני. אל-ערג'ני הרחיב את רשת פעילויותיו לאימפריה כשהקים חברות בנייה, תיירות, תחבורה, והשתלט על מסוף הגבול המצרי ברפיח.
שמועות עקשניות יודעות לספר ש"כנופיית אל-ערג'ני" נשלחת לעיתים קרובות לאיים ולתווך בפרשת הטיית מי נהר הנילוס הסודאני והאתיופי, סם החיים של מצרים
שמועות עקשניות יודעות לספר ש"כנופיית אל-ערג'ני" נשלחת לעיתים קרובות לאיים ולתווך בפרשת הטיית מי נהר הנילוס הסודאני והאתיופי, סם החיים של מצרים. "חברת מצרים-סיני", גם היא של אל-ערג'ני, העלתה על מפת הסחר אלמנט חדש: שותפויות בין הבדואים של סיני לבין נסיכויות ערביות במפרץ, כשהשאיפה הגדולה היא לצרף גם את סעודיה למפת המסחר הזו.
כוחות הצבא המצרי יפקחו מרחוק על הקמת העיר החדשה ויחסמו פרצות מעבר לפלסטינים מרצועת עזה. אבן הפינה כבר הונחה, וישראל עוקבת. מעניין, כמובן, מי יהיו תושבי העיר, אם יקבלו אישור להחזיק נשק ונגד מי יפעלו. בכל זאת, נשיא הכבוד של הפרויקט השאפתני הוא לא אחר מאשר מי שהעיר נקראת על שמו.