בן גביר חותם על ההסכמים הקואלציוניים עם נתניהו

יממה לפני השבעת ממשלת נתניהו השישית, פורסמו קווי היסוד שלה וכל ההסכמים הקואליציוניים - שאינם מחייבים משפטית - הוגשו לכנסת. לפי הסעיף הראשון בקווי היסוד, אולי החשוב מכל לחלק מהשותפות הקואליציוניות, "לעם היהודי זכות בלעדית ובלתי ניתנת לערעור על כל מרחבי ארץ ישראל. הממשלה תקדם ותפתח את ההתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל בגליל, בנגב, בגולן וביהודה ובשומרון".
בהסכם עם עוצמה יהודית של איתמר בן גביר מופיע הסעיף שעורר סערה - ולפיו ישונה חוק יסוד: הכנסת, "כך שמטרת הסעיף תיושם בפועל, וניתן יהיה לפסול השתתפות בבחירות של רשימה או מועמדים השוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית או מסיתים לגזענות או תומכים בטרור, ולא ייווצר מצב שבו מפלים ציבור אחד לרעה ופוסלים רק צד אחד ולא פוסלים תומכי טרור". דרישה זאת כונתה "חוק מרזל-בן ארי", על שם אלו שבג"ץ מנע מהם התמודדות לכנסת. בנוסף מופיע בהסכם עם עוצמה יהודית סעיף שלפיו יבוצע תיקון חקיקה כך שתוחמר הענישה וייקבעו עונשי מינימום בפגיעות מיניות על רקע לאומני וגזעני.
ההסכם עם הציונות הדתית כולל 183 סעיפים. לפי אחד מהם, הממשלה תפעל להעלאת שכר החיילים בשירות סדיר ב-20% ולהשוואת שכר הלוחמים במחצית השנה האחרונה לשירות הלוחמים לשכר המינימום במשק. בנוסף נכתב כי הממשלה תפעל להגדלת מלגות לסטודנטים יוצאי צבא ושירות לאומי. לצד זאת נכתב כי הממשלה תקדם העדפה מתקנת ליוצאי צבא בפקולטות לרפואה, משפטים, מדעי המחשב, ראיית חשבון ומקצועות ההנדסה באוניברסיטאות ובמוסדות להשכלה גבוהה.
3 צפייה בגלריה
בן גביר חותם על ההסכמים הקואלציוניים ליד נתניהו
בן גביר חותם על ההסכמים הקואלציוניים ליד נתניהו
בן גביר חותם על ההסכם הקואליציוני עם נתניהו
בסעיף אחר נכתב כי הממשלה תפעל להפחתת יוקר המחיה בישראל ולבלימת האינפלציה באמצעות הקפאת מחירי החשמל, המים והארנונה. כן ייבחנו הקפאת מחירי הדלק והמוצרים בפיקוח. עם הקמת הממשלה, נכתב, יבוטל הצו בעניין כלים חד פעמיים ושתייה מתוקה. לפי סעיף נוסף, הממשלה תפעל לקידומה של רפורמה להבטחת המשילות וחיזוק יכולת הממשלה לבצע את מדיניותה. החקיקה, נכתב, תכלול גם חקיקת חוק יסוד: החקיקה ופסקת התגברות. "כל הצעות החוק בסעיף זה יקבלו עדיפות מוחלטת ומלאה, על פני כל חקיקה אחרת", נכתב.
בהסכם עם הציונות הדתית נכתב כי הממשלה תפעל לביטול החלטת הממשלה הקודמת בדבר הוצאת הלימודים ההומניים, לרבות תנ"ך והיסטוריה, מתוכנית הלימודים התיכוניים וכחלק מתעודת הבגרות ותשיב מקצועות אלה לתוכניות ההוראה בתיכונים ובבגרויות. הבטחה אחרת שניתנה היא לתקצב חינוך חינם לגיל הרך, מגיל אפס עד גיל שלוש. הבטחה נוספת היא לקדם תוכנית רב-שנתית ל"רכבת קליע" (רכבת ארצית מהירה) חוצת ישראל מקריית שמונה ועד אילת.
בסעיף אחר נכתב כי במקום הטפסים שבהם נכתב "הורה 1" ו"הורה 2", "ומבלי לגרוע מהאפשרויות הקיימות כיום, בכל מוסדות המדינה יימצאו גם טפסים רשמיים ובהם יהיה רישום הורות תחת הכותרת "אבא" ו"אמא". בהסכם עם סמוטריץ' נכתב עוד כי "הממשלה תפעל לקידום מוסדות תרבות שמתנהלים לפי אורח חיים דתי ומשרתים קהל ויוצרים דתיים". לפי ההסכם, הממשלה לא תאשר את הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול – האמנה למאבק באלימות נגד נשים.
סעיף אחר בהסכם נוגע לכך שנציבות שירות המדינה תכיר בתעודות של הרבנות הראשית ובתעודות של מוסדות ללימוד תורה כמקבילות לתואר ראשון לצורך כשירות למכרזים ולצורך דירוג שכר וותק בשירות המדינה.
בקווי היסוד של הממשלה שהוגשו נכתב כי ממשלת נתניהו "תפעל לביצור הביטחון הלאומי ולהקנות ביטחון אישי לאזרחים תוך מאבק נחרץ באלימות ובטרור; תפעל להמשך המאבק נגד תוכנית הגרעין של איראן; תחזק את מעמד ירושלים; ותפעל לקידום השלום עם כל השכנות תוך שמירת האינטרסים הביטחוניים, ההיסטוריים והלאומיים של ישראל".
3 צפייה בגלריה
חתימת ההסכם בין המפלגות
חתימת ההסכם בין המפלגות
החתימה בין נציגי ש"ס לנציגי הליכוד
בסעיפים אחרים בקווי היסוד נכתב כי "הממשלה תחתור לצדק חברתי על ידי פיתוח הפריפריה וצמצום הפערים החברתיים תוך מאבק בלתי מתפשר בעוני באמצעות חינוך, תעסוקה והגברת הסיוע לשכבות החלשות באוכלוסייה; תפעל לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית ולפתרון בעיות העומס בתחבורה; תקדם תוכנית להתמודדות עם יוקר המחיה הגואה ותפעל ליצירת התנאים הכלכליים שיאפשרו צמיחה בת קיימא; וכן הממשלה תראה בהוזלת מחירי הדיור והגדלת היצע הדירות יעד לאומי ותפעל להוזלת מחירי הדיור".
בנוסף צוין בקווי היסוד כי ממשלת נתניהו - כחלק מהרפורמה שמתכנן שר המשפטים המיועד יריב לוין - "תנקוט בצעדים להבטחת המשילות ולהשבת האיזון הראוי בין הרשות המחוקקת, הרשות המבצעת והרשות השופטת".
לצד זאת נכתב כי הממשלה שתושבע מחר תעמיד את החינוך במרכז סדר העדיפויות הלאומי ותפעל "לקידום רפורמות במערכת החינוך תוך פעולה לשוויון בין כל האוכלוסיות במערכות החינוך השונות וחיזוק הזהות היהודית". פרט לכך צוין כי "הממשלה תפעל לחיזוק כוחות הביטחון ומתן גב ללוחמים ולשוטרים כדי להילחם בטרור ולהכריע אותו".
בהתייחס לתחבורה הציבורית נכתב כי במסגרת הרפורמה שתתקיים בנושא, הממשלה תקדם את הגדלתן של ההנחות הניתנות בתחבורה הציבורית לסטודנטים.
3 צפייה בגלריה
נציגי יהדות התורה חתמו על הסכם קואליציוני משותף של דגל התורה ואגודת ישראל מול סיעת הליכוד
נציגי יהדות התורה חתמו על הסכם קואליציוני משותף של דגל התורה ואגודת ישראל מול סיעת הליכוד
חתימת נציגי יהדות התורה מול נציגי סיעת הליכוד, הלילה
על הסיוע לעצמאים נכתב כי "הממשלה תקל על הקמת וקיום עסק עצמאי בתחום הרלוונטיים. בין היתר, הממשלה תפעל לצמצום הרגולציה והבירוקרטיה לעסקים קטנים ועצמאיים, בין השאר, באמצעות הקמת מערך הקמת עסקים אחוד, שיהיה מעין "One stop shop", באמצעותו יוכלו בעלי עסקים לפתוח עסק במקום אחד (ללא הצורך בפנייה לרשויות ומשרדים שונים), אשר במערך זה, בעל העסק יקבל את כל התעודות, האישורים הרגולטורים, הרישיונות בקשר לעסק, והכל בזמן קצוב ובצורה נגישה באמצעות מערכות הדיגיטל הממשלתיות".
עוד נכתב בהסכמים כי בתוך חודשיים תוגש הצעה לתיקון חוק השבות. בנוסף, תוקם ועדה עם נציגות לכל חברות הקואליציה. החקיקה צפויה עד להעברת תקציב 2023. מטרת ההצעה: לשנות או לבטל את סעיף הנכד, כדי "לצמצם את עלייתם של לא-יהודים לישראל ולמנוע התבוללות".
בהסכם עם נעם נכתב כי תושלם חקיקת חוק יסוד: לימוד תורה, הקובע שלימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי, וזאת עד להעברת תקציב לשנת 2023.
בנוסף, ההסכם עם ח"כ אבי מעוז שיכהן כסגן שר במשרד ראש הממשלה קובע כי "כדי לעגן את שהיה נהוג עשרות שנים ועל מנת לתקן את העיוות בסטטוס קוו שנעשה לאחרונה, יתוקן חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ומקומות ציבוריים, כך שתעוגן האפשרות לקיום אירועי תרבות או לימודים של חרדים ודתיים המיועדים לציבור או נושאים אופי דתי מובהק, לרבות בהפרדה בין גבים ונשים".
לצד זאת נכתב כי תקודם חקיקה לתיקון חוק ההתנתקות בצפון השומרון, שתסדיר את המשך לימוד התורה במקום. בנוסף, על מנת לחזק את ההתיישבות בבקעה, יושלם תכנון להרחבת כביש 505 מאריאל לבקעת הירדן.
בהסכם עם ש"ס נכתב כי תוקם "קרן שמיטה" לחקלאים שומרי מצוות מטעם המדינה, שתבטיח להם שכר בשנה שבה הם לא עובדים (בדומה לשנת השבתון של עובדי החינוך, ק"נ). בנוסף, תוקם רשות לאומית למלחמב בעוני.
עוד נכתב בהסכם עם ש"ס כי מחירי החשמל, המים והארנונה יוקפאו בשנת 2023, ותיבחן הקפאת מחירי הדלק ומוצרי היסוד. עוד נכתב כי הממשלה תחלק לנזקקים כרטיסים נטענים לרכישת מזון, בעלות של לפחות מיליארד שקל בשנה. בנוסף, יוקם מרכז להנצחת הרוגי אסון מירון, וכן מרכז להנצחת זכרו ומורשתו של הרב עובדיה יוסף. מרכז זה יקבל קרקע בירושלים, ויתוקצב במלואו ע"י המדינה.
מלבד זאת, יו"ר המפלגה אריה דרעי יהיה אחראי למינוי שגריר ישראל במרוקו, וכמו כן מינוי הקונסול בארצות הברית. זאת במסגרת מכסת המינויים הפוליטיים שבמשרד החוץ.
בהסכם עם יהדות התורה נכתב כי ח"כ מאיר פרוש יהיה השר האחראי מטעם הממשלה על ההילולה במירון. פרוש הוא נציגן במפלגה של החצרות שמקיימות את ההילולה, ומזוהה מאוד עם הלחץ הפוליטי לקיומה ללא הגבלות קהל.
לקראת ההשבעה מחר חתמו הלילה נציגי יהדות התורה על הסכם קואליציוני משותף לדגל התורה ולאגודת ישראל מול סיעת הליכוד. זמן קצר לאחר מכן נחתמו הסכמים גם בין הליכוד לציונות הדתית, לעוצמה יהודית ולמפלגת נעם. בניגוד לעבר, בליכוד אמרו כי לראשונה זה שנים ההסכמים אינם כוללים העברת כספים קואליציוניים - אבל ייתכן שהכספים למטרות השונות יועברו בדרכים אחרות, כחקיקה.