7 צפייה בגלריה
לקראת "יום ההתנגדות לדמוקרטיה"
לקראת "יום ההתנגדות לדמוקרטיה"
לקראת "יום ההתנגדות לדמוקרטיה"
(צילום: Flik47 / Shutterstock.com, EPA)
"פחות דיבורים, יותר מעשים". זו האסטרטגיה שאליה מכוונים מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית במסגרת שורת האירועים שמתוכננת להיום (חמישי) תחת הכותרת "יום ההתנגדות לדיקטטורה". מטה המאבק אמנם פרסם לוח זמנים "מסודר" שכולל בין היתר הפגנות, צעדות וניסיון למנוע באזור נמל התעופה בן גוריון את צאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למסע מדיני באיטליה, אולם יש בהחלט כוונה מצד המוחים לאתגר את המשטרה במוקדים שונים על דרך ההפתעה. מארגי המחאה סבורים שפרסום "פעילויות" מראש עלול לחזק את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ששב וחזר על מדיניותו לאיסור מוחלט לחסימות כבישים.
אחד המוקדים המרכזיים במחאה צפוי להיות כאמור נמל התעופה בן גוריון שממנו אמורים להמריא בצהריים לרומא ראש הממשלה נתניהו ורעייתו. במשטרה נערכים לתת דוחות למי שייסע באיטיות על צירי התנועה המובילים לשדה בלוד, אך בקבוצת "מחאת נתב"ג" כבר חשבו על מענה שיאפשר למפגינים להערים על הכוחות בשטח. "ביום חמישי נגיע כולנו לנתב"ג עם רכבים מכל הארץ", נכתב בקבוצה. "הנאשם ורעייתו יוצאים לנופש בשיאו של שבר המאיים לקרוע את החברה הישראלית. נהיה שם כדי להבהיר שהם לא יצליחו לפרק את הדמוקרטיה".
בהמשך מפרטים בקבוצה את המהלכים: "נפעל בשיטה פשוטה ושיהיה ברור - המחאה הזו לא אלימה ולא תבוצע בה אף פעולה בלתי-חוקית. לא צריך להמציא שבאתם לקבל את סבתא שנוחתת מניו יורק או את שגיא מוקי שחוזר מתחרות ג'ודו בטשקנט. למעשה, אין צורך ב'תירוץ' כדי להיכנס לשטח הזה. שטח נתב"ג הוא ציבורי ומותר לכל כלי רכב להיכנס אליו. יש בו חנויות, תחנת דלק, משרדים של רשות שדות התעופה, חברות קרגו, סניף של משרד הפנים וחברות השכרת רכב.
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לקראת המראה לביקור בצרפת
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לקראת המראה לביקור בצרפת
המוחים ינסו למנוע את הגעת ראש הממשלה נתניהו ורעייתו לנתב"ג
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
"אנחנו ניסע בצורה מסודרת וניכנס לנתב"ג עם המכונית. ניסע בין הטרמינלים 1 ו-3 ובחזרה, בסבבים. נעצור בכל אחד מהם לכוס קפה בדוכני הקפה הנהדרים שיש לטרמינל להציע. בנוסף, נתדלק בתחנת 'מנטה' וגם שם נשתה קפה. ככל שנהיה יותר רכבים - כך נוכל להשפיע על הפעילות בשדה לשעות רבות. המטרה היא ליהנות מנסיעה והתרעננות ברחבי נתב"ג. תביאו מוסיקה, פודקאסטים. נסיעה טובה".
אתמול, צוין בהודעה הרשמית של מובילי המחאה: "מחר יתקיים 'יום ההתנגדות לדיקטטורה', שבמסגרתו יתקיימו מאות אירועי מחאה ברחבי הארץ וייתכנו חסימות צירים ושיבושים. אנו קוראים לציבור הרחב להצטרף למוחים במטרה האחת שלנו: שמירה על הדמוקרטיה הישראלית. זוהי חובה אזרחית להתנגד לדיקטטורה וזהי הדרך היחידה להחזיר את ישראל למסלול הדמוקרטיה. זהו קרב אדיר על העצמאות של אזרחי ישראל מפני העריצות שתהרוס את מה שבנינו כאן במשך למעלה מ-70 שנה".
בשעה 11:00 צפויה לצאת הצעדה המרכזית של הארגונים שמובילים את המחאה מכיכר הבימה בתל אביב לכיוון צומת קפלן. נכון לעכשיו, הצעדה הזאת לא מתואמת עם משטרת מחוז תל אביב, ולא מן הנמנע שכמה מפגינים ינסו לרדת לנתיבי איילון כדי לחסום את התנועה לאחד או שני הכיוונים. בשעה 08:00 תחל מחאת ההורים והילדים עם צעדות שייצאו מצומת נמיר/יהודה המכבי בתל אביב, מרחבת תיכון עודד בקדימה-צורן, ממגדל המים בקיבוץ נגבה ומתיכון אורט גרינברג בקריית טבעון.
7 צפייה בגלריה
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב
ההפגנה בתל אביב ביום רביעי שעבר
(צילום: יאיר שגיא)
7 צפייה בגלריה
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
בנוסף ייערכו הפגנות וצעדות שיכללו אנשי סגל וסטודנטים מאוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר אילן, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת חיפה, הטכניון ואוניברסיטת בן גוריון. כמו כן ייצאו שיירות של כלי רכב וכלים חקלאיים מחניון שביל קק"ל בשמשית, צומת התענכים וכפר יהושע. מול חופי חיפה והקריות ייערך משט של "אנשי הים להצלת הדמוקרטיה" תחת הכותרת "מחאת אחים לנשק".
בשעה 12:00 תחל מחאת ההייטקיסטים במתחם שרונה בתל אביב, בשעה 13:00 תיערך הפגנה של חברי "מאבק הגלימות ברחבת מוזיאון תל אביב, בשעה 14:00 תצא צעדת מקצועות הבריאות ואנשי הבריאות מרכבת צפון בבאר שבע לכיוון בית החולים סורוקה, בשעה 15:45 תיערך עצרת מקצועות הבריאות והטיפול בהשתתפות האקדמיה וההייטק מול המשכן לאומניות בבאר שבע, בשעה 16:30 יפגינו מילואימניקים מ"מאחז הדמוקרטיה" בירושלים מול ביתו של שר הכלכלה ניר ברקת, בשעה 17:30 ייצאו שיירות מצומת קטורה לאילת, בשעה 18:00 תיערך הפגנה מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין במודיעין, ובשעה 19:00 הפגנה נוספת בכיר הבימה בתל אביב.
7 צפייה בגלריה
בא''ח כפיר
בא''ח כפיר
המפכ"ל שבתאי מיישר קו עם השר בן גביר
(צילום: ראובן קסטרו)
מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אמר אתמול כי בכוונתו לאפשר מחאות, אך הבהיר כי הכוחות ערוכים "לפעול בעוצמה נגד כל מפגין שינסה לחסום את המעבר לנתב"ג".
אחרי השימוש ברימוני הלם שהושלכו בשבוע שעבר לעבר מפגינים שניסו לחסום את נתיבי איילון, אמר אתמול שבתאי כי יאפשר לכל מפקד מחוז להחליט על שימוש בכל אמצעי לפיזור ההפגנות - כולל רימוני הלם, מכת"זיות, פרשים וכל אמצעי אחר שקבוע בנוהלי המשטרה.
במשטרה נערכים כאמור גם לתת דו"חות למי שייסע באיטיות על צירי התנועה לנתב"ג כדי ליצור פקקים. גורם במשטרה אמר: "לא נהסס להשתמש במגוון קנסות, מדוחות אזהרה דרך קנסות של 250 ו-500 שקלים - הכול בהתאם להחלטות המפקדים בשטח". בנתב"ג נערכים עם מאות שוטרים שלא לאפשר את חסימת כבישי הגישה לנמל. המשטרה נערכת גם עם רכבי גרר למקרה שבו מפגינים ינטשו כלי רכב כדי לחסום את הכבישים.

"חייבים את הצירים פנויים לטובת כוחות הביטחון וההצלה"

מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב אבי ביטון, הזהיר כי חסימות בנתב"ג עלולות "להסתיים באסון" מחשש שכוחות הביטחון לא יוכלו לטפל באירוע חירום בשטח השדה במקרה הצורך. "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה אבן יסוד במדינה דמוקרטית ולכן אנו מאפשרים לכל אזרח לממש את זכותו הבסיסית ולהפגין אך יחד עם זאת צריך לזכור כי יש משמעות מיוחדת לחסימת נתב"ג בכניסות לשדה ובתוך השדה", אמר ביטון.
לדברי מפקד המחוז, "יש לזכור כי צפויים לעבור בנתב"ג עשרות אלפי טסים ונוחתים ומאות מטוסים שיינחתו וימריאו לכן אנו חייבים את הצירים לנתב"ג ובין הטרמינלים פנויים לטובת כוחות הביטחון וההצלה. אני פונה לציבור ומבקש לחדד כי חסימת ציר תנועה בסביבת נתב"ג ובתוכו עלולה להסתיים באסון בזמן של אירוע חירום. אני חוזר שוב ומבקש מהציבור שלא לחסום נתיבי תנועה ולא לעכב את התנועה במכוון".
בן גביר בהצהרה מבית חולים רמב"ם על ההפגנות נגד המהפכה המשפטית
(צילום: אביהו שפירא)

בדומה למפקד מחוז מרכז, המפכ"ל הדגיש כי המשטרה תאפשר הפגנות, אבל רק "במסגרת החוק והסדר הציבורי". לדברי שבתאי, "המשטרה תפעל באפס סובלנות כלפי הפרות סדר, פגיעה ברכוש, פגיעה בסמלי שלטון ושיבוש של שגרת החיים - ולא תאפשר חסימת צירי תנועה שלא תואמו ואושרו על ידי המשטרה". בכך מתיישר המפכ"ל לשר הממונה בן גביר שהדגיש גם אתמול כי לפי מדיניותו חל איסור מוחלט על חסימות כבישים.
בן גביר ציין כי לא יאפשר את מה שכינה "אנרכיה" במחאות. לדברי השר, "אני אומר את זה בצורה הכי חד משמעית - אני בעד הפגנות, בעד חופש הביטוי - אבל נתב"ג ועורקי תחבורה ראשיים חייבים להיות מחוץ לתחום. יש לזכור שבעורק תחבורה ראשי אנחנו מעבירים יולדות, אנחנו מעבירים אנשים שצריכים להגיע לבית חולים. אי אפשר גם לשבש את הפעילות בנתב"ג, זה פיקוח נפש של ממש. יש מקומות שאסור לחסום וחסימה של המקומות האלה זו אנרכיה, ולאנרכיה אנחנו לא ניתן להתרחש במדינת ישראל".
7 צפייה בגלריה
דיון על חימוש אוקראינה במלחמה מול רוסיה
דיון על חימוש אוקראינה במלחמה מול רוסיה
שר ההגנה האמריקני אוסטין. פגישות במתחם התעשייה האווירית
(צילום: רויטרס)
עוד לפני תחילת השיבושים, השפיעו הדיווחים לקראתם על כמה אירועים שתוכננו להיום. כך למשל, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין החליט "לדחות מעט" את ביקורו בישראל. ל-ynet נודע כי הנחיתה של אוסטין בארץ שתוכננה לאמש תהיה רק היום. גם מיקום הפגישות שתכנן עם בכירי המדינה שונה לבקשת ממשלת ישראל - והן ייערכו כולם במתחם התעשייה האווירית ליד נתב"ג.
במקביל, בית הנשיא יצחק הרצוג הודיע כי בוטל טקס הגשת כתב ההאמנה של שגרירים חדשים שתוכנן להתקיים הבוקר בשל ההפגנות והחסימות באזור בית הנשיא ומעון ראש הממשלה ברחוב עזה. בין השאר, היה אמור להגיש את כתב האמנתו השגריר הראשון של אזרבייג'ן בישראל, וכן שגרירי גואטמלה, אקוודור, סורינאם, מלאווי וסרי לנקה. בנוסף בוטל כנס "מועדון המאה של הנדל"ן בתל אביב, שבו היה אמור להשתתף בין היתר שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
פורסם לראשונה: 23:17, 08.03.23