ממשלת קולומביה מציעה פרס נדיב תמורת מידע שיוביל ללכידת האחראים למתקפה על המסוק הנשיאותי. ביום שישי נורו כמה יריות לעבר המסוק שבו היה הנשיא איוון דוקה, סמוך לגבול ונצואלה. שר ההגנה של קולומביה, דייגו מולאנו, אמר שהממשלה מציעה "פרס של עד 3 מיליארד פסו (כ-800 אלף דולר)" למי שימסור מידע שיסייע ללכוד את "האחראים למתקפת הטרור הזאת".
4 צפייה בגלריה
קולומביה ירי על ה מסוק של ה נשיא איוון דוקה
קולומביה ירי על ה מסוק של ה נשיא איוון דוקה
לא היו נפגעים, אך המסוק ספג נזק
(צילום: רויטרס)
בזמן הירי טס המסוק הנשיאותי בשמי אזור קטטומבו בצפון קולומביה, ועשה דרכו לשדה התעופה בעיר קוקוטה. דוקה היה במסוק עם מולאנו, שר הפנים דניאל פלאסיוס וכמה בכירים אחרים. לא היו נפגעים בירי, אך תמונות שפרסמה לשכת הנשיאות הקולומביאנית הראו שהמסוק ספג נזק.
גנרל חורחה ורגאס, מפקד המשטרה הלאומית, אמר שצוות שנשלח לחיפושים בשכונה באזור קוקוטה מצא שני רובים: רובה קלצ'ניקוב – שטרם ברור מי בעליו – ורובה בקליבר 7.62 מ"מ שמסומן כרובה של כוחות הביטחון של ונצואלה. דוקה האשים בעבר את הממשלה הסוציאליסטית של נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, בהענקת מקלט למתנגדי משטר קולומביאנים ולמורדים חמושים. ונצואלה וקולומביה ניתקו את היחסים הדיפלומטיים זמן קצר אחרי שדוקה השמרן עלה לשלטון ב-2018.
"אנחנו לא מפחדים מאלימות או מפעולות טרור", אמר דוקה אחרי הירי על המסוק שלו. "המדינה שלנו חזקה". האו"ם, ארה"ב, האיחוד האירופי וכמה מדינות באמריקה הלטינית גינו את הירי.
4 צפייה בגלריה
קולומביה ירי על ה מסוק של ה נשיא איוון דוקה
קולומביה ירי על ה מסוק של ה נשיא איוון דוקה
הנשיא איוון דוקה. "לא מפחדים מאלימות או מפעולות טרור"
(צילום: AP)
האזור שבו היה הירי, סמוך לגבול ונצואלה, נחשב למוקד לייצור קוקאין. הצבא הקולומביאני באזור מתמודד עם סוחרי הסמים החמושים - ועם מורדים מרקסיסטים מארגון הגרילה ELN. בשנים האחרונות סובלת קולומביה מעלייה באלימות באזור הגבול עם ונצואלה, ובאזור היו כמה מתקפות עם נפגעים רבים - שלטענת הממשלה התבצעו על ידי כנופיות הסמים.
ב-16 ביוני התפוצצה מכונית תופת במתקן צבאי בקוקוטה ו-36 נפצעו. הפיגוע היה בזמן שחיילים אמריקנים הדריכו חיילים קולומביאנים כיצד להיאבק בכנופיות הסמים. הממשלה האשימה את ארגון המורדים ELN באחריות למתקפה. ELN דחה את ההאשמות. בניגוד לארגון FARC, שחתם ב-2016 על הסכם שלום עם קולומביה, עם ELN לא הושג הסכם. הארגון פרש ממו"מ עם הממשלה ב-2019.
4 צפייה בגלריה
קולומביה ירי על ה מסוק של ה נשיא איוון דוקה
קולומביה ירי על ה מסוק של ה נשיא איוון דוקה
אחד הרובים שנמצאו בחיפושים
(צילום: EPA)
הפעם האחרונה שבה ניסו חמושים לפגוע בנשיא קולומביאני הייתה ב-2003. באותה שנה התפוצץ מטען חבלה ליד שדה התעופה בעיר נייבה בדרום-מערב המדינה, לפני שהנשיא דאז, אלברו אוריבה, הגיע למקום. 15 איש נהרגו בפיצוץ המטען ו-66 נפצעו.