2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן בביקורו בישראל
(צילום: רויטרס)
הריאיון של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ב-CNN, שבו תקף בחריפות שרים החברה ב"ממשלה הקיצונית ביותר" שהוא זוכר, מעיד שהבעיה היא עמוקה מאוד - כי ביידן הוא חבר שלנו כבר שנים ארוכות. וכחבר אמיתי, הוא מאבחן שהממשלה הנוכחית ממיתה אסון על מדינת ישראל.
הבעיה חורגת מתחום היחסים בין המדינות; למעשה, היא נוגעת בשאלה האם ישראל ממשיכה להיות נכס אסטרטגי עבור ארה"ב. בנוסף, ביידן מנסה להפעיל לחץ פנימי על ישראל, ולמעשה "תומך" בהפגנות ערב החוק לביטול עילת הסבירות. 
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
קריאת אזהרה מאמריקה. נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
העיתוי לא מקרי. ביידן מעביר לנתניהו מסר ברור לגמרי: אם לא תרחיק הקיצונים בממשלתך או תשליט את מדיניותך, אתה יכול לשכוח מהזמנה לבית הלבן - וגם מנורמליזציה עם סעודיה ומהרחבת הסכמי אברהם.
התנאי של האמריקנים להרחבת הנורמליזציה הוא שהפלסטינים ייהנו מהפירות, אבל במצב הביטחוני הנוכחי קשה לראות איך זה יקרה. נתניהו הבין את הסיטואציה, ובשבועות האחרונים מקדם צעדים לחיזוק הרשות, לרבות הסכמה ישראלית לחיפושי גז מול חופי עזה ושורת הקלות כלכליות ביהודה ושומרון. נתניהו חשב שזה ירגיע את האמריקנים, אבל אחרי שהם שמעו את התגובות הצוננות של בעלי הבית האמיתיים בממשלה - סמוטריץ' ובן גביר שמתנגדים להקלות - הם  מטילים ספק אם נתניהו בכלל יכול לאשרן. וכך, בקבינט אושרו אמנם הקלות מסוימות לרשות - אבל חלק מהותי מאוד מהן השרים חסמו.
שר הביטחון יואב גלנט, שנחשב בן ברית של הממשל בארה"ב, לא מספיק חזק להעביר את ההקלות מול ציר סמוטריץ'-בן גביר. ביידן מדבר על ההתנחלויות כי זה יותר קל לו, מכיוון שהן בניגוד לחוק הבינלאומי. אבל, הוא למעשה מאותת שארה"ב מעדיפה שממשלת נתניהו בהרכבה הנוכחי כלל לא תתקיים.
במצב הדברים הנוכחי, נתניהו לא יקבל פגישה בבית הלבן אפילו בספטמבר, אז הוא צפוי לנאום בעצרת האו"ם. ואם מישהו חיפש עוד אינדיקציה עד כמה ביידן מיואש ומאוכזב מנתניהו, הוא יכול היה לקבל אותה באמירה שהוא הזמין דווקא את הנשיא יצחק הרצוג. המטרה, כך נראה, היא לבדל בין השניים - ולהבהיר לציבור הישראלי שביידן לא נגד מדינת ישראל. להיפך: הוא נגד ממשלת הקיצונים מבחינתו ששולטת בה.
ביידן, נזכיר, הדגיש כי נרמול יחסים בין ישראל לסעודיה עלול לקחת עוד זמן רב. "אנחנו רחוקים מאוד משם, יש לנו הרבה על מה לדבר", ציין בריאיון. "אנחנו מתקדמים באזור הזה. זה תלוי בהתנהלות, ובמה שיידרש מאיתנו בשביל שהם יכירו בישראל". הוא התייחס בין השאר בדבריו לשרי הציונות הדתית ועוצמה יהודית - ואמר כי "שרים שאומרים 'אנחנו יכולים להתנחל בכל מקום שנרצה' הם חלק מהבעיה".
בכיר אמריקני אמר היום כי "ביידן נשאל לדעתו על המצב, וברור שהוא עוקב בדאגה גם אחרי מה שקרה בג'נין. הוא אוהב את ישראל אבל מודאג ממה שקורה ומצפה שנתניהו ישתלט על הקיצוניים בממשלתו". הבכיר ציין כי "אם המראיין היה שואל על המחאה, אני מניח שהנשיא היה מתייחס לכך - ומביע את דעתו שצריך להגיע להסכמה רחבה".