שידור ישיר מהדיון בוועדת החוקה (צילום: ערוץ הכנסת)

ראשי מפלגות הקואליציה יתכנסו היום (ראשון) לדיון, לקראת ניסיון לרכך את המהפכה המשפטית. מטרת הפגישה היא להביא למתווה אחר מזה שמקודם בוועדת החוקה של הכנסת.
ככל הנראה, הקואליציה תעביר רק את השינוי בוועדה לבחירת שופטים ותדחה את יתר החקיקה למועד מאוחר יותר. הקואליציה צפויה להכריז על כך בימים הקרובים.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו ולוין
(צילום: EPA)
שר המשפטים לשעבר גדעון סער (המחנה הממלכתי) אמר הבוקר בריאיון באולפן ynet כי הרפורמה היא "מהלך מטורף, חולני, ברוטלי והרסני. אדלשטיין וביטן מבקשים לעצור. מתוך הקואליציה. מציע להקשיב לקולות הבודדים. גם ברשויות הליכוד אומרים שזה מטורף וצריך לעצור".
על פגישת ראשי הקואליציה היום אמר סער כי "זו בדיחה, אין כוונה לריכוך. הם לא רוצים שינוי אבולוציוני, הם רוצים הפיכה שאין לה גיבוי של רוב העם. ממשלה מעולם לא שלטה בבחירת השופטים. זו סחיטה באיומים. מי שעושה את זה, חוצה קווים אדומים".
(צילום: ירון ברנר)

במקביל, ועדת החוקה חידשה הבוקר את דיוניה על הצעת חוק יסוד: השפיטה לקריאה שנייה ושלישית. ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר הוועדה, העלה בדיון הצעה לשינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים. השינוי לא משפיע על יחסי הכוחות שאותם מבקשים בקואליציה לשנות - אלא רק על זהות אנשי הוועדה. לפי הצעת רוטמן, שאמר כי "אני חושב שהדבר הנכון הוא להיענות לביקורת", בוועדה לבחירת שופטים יישארו שלושה שופטי עליון בדיונים למינוי שופטי עליון, אולם בדיונים בערכאות נמוכות יותר - הרכב השופטים יהיה שלושה נשיאים: נשיא העליון, נשיא מחוזי ונשיא שלום.
"כך הרכב השופטים מאבד את הווטו. למעשה אני מציע שיהיו שתי ועדות הזהות בהרכבן, למעט חלקם של השופטים: במינויים לעליון יהיו חברים שלושה שופטי עליון ובמינויים למחוזי והשלום יהיו 3 נשיאים כמפורט מעלה", אמר רוטמן.
בפתח הדיון, חברי הכנסת מהאופוזיציה יצאו נגד הדחייה המוחלטת של "מתווה העם" שהציג הנשיא יצחק הרצוג בשבוע שעבר על ידי הקואליציה. ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי "אני לא אוהבת את המתווה הזה אבל הייתי מוכנה לשבת ולדבר עליו. כמה זמן לקח לקואליציה לדחות אותו? עשר דקות? רואים שאתם לא רוצים להידבר, כל מה שמעניין אתכם זה השליטה בשופטים כי אם לא נשלוט בשופטים לא צריך אותם, נכון? האנשים שחרדים לגורלה של מדינת ישראל ומאמינים שהיא צריכה להישאר יהודית ודמוקרטית - לא ישתקו על הדבר הזה. חבל שאתם מובילים אותנו לקרע גדול".
ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) אמר כי "זה לא משבר חוקתי, זה לפני הכול משבר לאומי, משבר כלכלי, משבר ביטחוני, משבר חברתי. ארגוני הביטחון, כל אחד בתורו, אומרים את דעתם אחד אחרי השני אבל אתם לא מקשיבים, לא מבינים את המשמעות ולא אכפת לכם. אתם רצים לתוך קיר, מוביל אתכם בקטר בנימין נתניהו שמתנהלים נגדו הליכים פליליים. אני לא סומך עליך, לא סומך על סמוטריץ', אתם לא רואים ממטר, לא רואים את הסביבה ואני אעשה הכול כדי שזה לא יקרה".
ח"כ אפרת רייטן (העבודה) שאלה את יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) האם הדיון בוועדה מיותר לאור פגישת ראשי הקואליציה. רוטמן השיב לה: "אז כל מה שהתקשורת הישראלית אומרת אמיתי? אם את בונה את תפיסותייך על הרפורמה לפי פושים בתקשורת אז כנראה שככה גם האנשים שבאים להפגין איתך". רייטן ענתה: "אם זה לא נכון, אז אפשר להמשיך בדיונים כרגיל אבל אם זה נכון והערב מתכנסים ראשי הקואליציה לדון במתווה חדש ואתה יודע את זה והמתווה הזה לא מוצג כרגע בפני הוועדה, אז כל הדיון מיותר".
ח"כ משה סעדה (הליכוד) אמר שחברי כנסת מהאופוזיציה הם סוכני כאוס. "אני אתייחס לשקרים שנאמרו כאן. מדינת הלכה, באמת? הרפורמה תוביל לדיקטטורה, היא תוביל לכך שנשים לא ישרתו בצבא? הכול שקרים", אמר סעדה. "אני אומר לכם, המרחק הוא לא גדול, אפשר להגיע לפשרה". רוטמן תקף גם כן: "הנוסח ישתנה, זו דרכה של חקיקה. בכל רגע נתון הייתה לכם הזדמנות להציע חלופות אבל לא עשיתם את זה".
יועמ"ש ועדת החוקה עורך הדין גור בליי הקריא את נוסח הצעת החוק כפי שהיא כעת, ולפיו לקואליציה יש רוב מובנה בוועדה לבחירת שופטים. לדבריו, "שיטה למינוי שופטים שבה יש רוב קואליציוני מובנה זה חריג. אני רוצה להדגיש כי יש הרבה בלבול בשיח הזה. זה שבהרבה מאוד מדינות יש לנבחרי הציבור שליטה בבחירת השופטים לערכאה עליונה, זה נכון - לנבחרי הציבור כן - אבל בהרבה מהמדינות יש איזון בין הקואליציה לאופוזיציה כך שהממשלה והקואליציה לא שולטות בתהליך. יש מנגנונים לעשות איזונים כאלה, את חלקם ראיתי בהצעות שעלו בשבועות האחרונים".
אלהרר שאלה: "אז לפי מה שאתה אומר, מוצג כאן מתווה שלא דומה למי מהמדינות שכל הזמן משווים אליהן?". רוטמן השיב: "דנו על הנושא הזה דיונים ארוכים ואחרי זה הוכנה ההצעה לקריאה ראשונה והמליאה הצביעה בעד העיקרון הזה. מי שלא רוצה את זה, זה בסדר, זכותו - אבל לא נפתח את זה עכשיו מחדש".
עו״ד בליי ציין: "זה נכון שזה דובר, אבל כמו הרבה דיונים - כשיש נקודה שהיא נקודה מרכזית לעבודה על הצעת חוק, אנחנו מזכירים את הדברים לפני קריאה שנייה ושלישית. צריך להבין שגם אם הולכים על הסדר חריג יחסית של מתן רוב קואליציוני בבחירת שופטים, הדבר הזה בא על רקע מערכת משטרית שאין בה חלוקת כוח שיש בהרבה מדינות אחרות שבהן יש יותר כוח לממשלה".
יועמ"ש הוועדה הסביר את דבריו: "באירלנד, למשל, יש שני בתי פרלמנט המאזנים אחד את השני, חוקה קשיחה וכפיפות לבית המשפט האירופי לזכויות אדם. באוסטרליה יש משטר פדרלי ושני בתי פרלמנט. בישראל את המנגנונים האלה, ולכן בית המשפט הוא הבלם המבני העיקרי על כוחו של הרוב הקואליציוני. מתן רוב קואליציוני בוועדה למינוי שופטים מחליש את היכולת של בית המשפט להיות בלם ופוגע באיזונים והבלמים של השיטה".
רוטמן קטע אותו: "לא הבנתי. זו העמדה של הייעוץ המשפטי, שההצעה מחלישה את האיזונים ובלמים? כי זה משהו חדש". חברי הכנסת מהאופוזיציה התקוממו: "מותר ליועץ המשפטי להגיד את עמדתו, תן לו להשלים את דבריו". עו"ד בליי ענה: "אמרנו את זה גם בקריאה הראשונה". רוטמן תקף: "אז למה אתה חוזר על זה?".