(צילום: גיל יוחנן, נויל האריס)

אחרי שרוב מרכיבי הקואליציה הביעו נכונות והכנסת על סף פירוק, ל-ynet נודע כי יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, מתכוון לקדם בוועדה את החוק האוסר על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה. קריב צפוי להביא את החוק לאישור במליאת הכנסת כבר בשבוע הבא, אחרי שנשיאות הכנסת לא אישרה לישראל ביתנו להצמיד את ההצבעה על הצעת החוק לפיזור הכנסת מחר לחוק הנאשם.
2 צפייה בגלריה
גלעד קריב בוועדת החוקה
גלעד קריב בוועדת החוקה
מקדם את חוק הנאשם במסלול מקוצר. ח"כ קריב
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מדובר במהלך עוקף הממשלה שקריב מוציא לפועל - אך הוא חלק מיוזמה שמפלגת העבודה עומדת מאחוריה. עד כה החוק, שימנע מנתניהו לקבל את המנדט להרכבת ממשלה, נתקע במשך חודשים ולא קודם בשל ההתנגדות מצד ימינה והרצון לשמור על שלמות הקואליציה. כעת, משרוב חברי הקואליציה תומכים בהצעה והרשימה המשותפת הודיעה גם היא שתתמוך בה, במפלגת העבודה סבורים כי יש להצעה כיום רוב בכנסת.
עם זאת, גורמים בקואליציה אומרים כי למרות הרוב המסתמן, העלאת ההצעה עדיין צפויה לעורר קשיים, והסיכוי להספיק להעביר את החוק בשלוש קריאות בחלון הזמנים שנותר עד לפיזור הכנסת אינו גדול.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
גם הוא תומך בחוק הנאשם. סער
(צילום: יואב דודקביץ)

ישראל בדרך לבחירות - כתבות נוספות

במסגרת הסמכויות הנתונות לוועדה, בסמכות יו"ר ועדת החוקה ליזום חקיקת יסוד ולהביאה למליאה בקריאה ראשונה ללא הפרוצדורה הנהוגה בהצעות חוק פרטיות. בכך מקווים במפלגת העבודה לעקוף את המכשולים שיכולים להיווצר עד גיבוש תמיכה ממשלתית להצעת חוק דומה.

קריב יעביר את ההצעה בוועדת החוקה בשבוע הבא ומשם למליאה. אם ההצעה תאושר במליאה היא תשוב לאחר מכן להמשך דיון בוועדת החוקה, שם תוכן הצעת חוק הנאשם בפלילים לקריאה שנייה ושלישית - ותשוב למליאה.
גורמים במפלגתו של קריב מסבירים כי למהלך יש רוב בוועדה ומפלגת העבודה תפעל לרוב במליאה לקידום מהיר של ההצעה. יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי, נפגשה אתמול עם נציגי המשותפת ושוחחה איתם גם בעניין הזה.
ליברמן מתייחס לראשונה לפירוק הממשלה
(צילום: ניברן הפקות)

"אני חושב שיש מקום פה ושם לשינויים בהצעות החוק שהונחו על השולחן, אבל העיקרון ברור – אדם שמנהל משפט פלילי שקשור לתפקודו הציבורי, לא יכול להיות רה"מ", אמר הבוקר קריב באולפן ynet. "זה כל כך מובן מאליו שזה היה צריך להיות נחלת הכלל, אבל בשביל זה יש כנסת שממשיכה לתפקד ואני מאוד מקווה שהקואליציה, שיש לה בה רוב אדיר לחוק הזה. מי שמנעה הייתה שקד ואני מקווה שההתנגדות תרד".
כך או כך, הבוקר גם שר המשפטים סער הבהיר כי הוא תומך בהצעת "חוק הנאשם" באופן כללי ואם תובא הוא צפוי להצביע בעד. גם שר האוצר אביגדור ליברמן, שרצה להצמיד את חוק הנאשם להצעת החוק לפיזור הכנסת שתעלה במליאה מחר, תומך בהצעה.
מלבד העבודה, תקווה חדשה, הרשימה המשותפת וישראל ביתנו, בהצעה צפויים לתמוך גם מרצ, יש עתיד, רע"מ וכחול לבן. מנגד יעמדו, כצפוי, הליכוד, הציונות הדתית והחרדים. למעשה, סיעת הקואליציה היחידה שלא הביעה נכונות לתמוך בחוק היא מפלגתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, ימינה.
מחר, כאמור, תעלה הקואליציה את הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית בשעה 11:00 - בשאיפה להצביע עליה בקריאה שנייה ושלישית כבר בימים שני או שלישי בשבוע הבא. מנגד, יו"ר ועדת הכנסת שבה אמורים לדון בהצעה, ניר אורבך, עלול לעכב את ההצבעה בניסיון להקים ממשלה חלופית.