מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר, נהגי מוניות ערבים מדווחים על עלייה חדה בתופעות של אפליה והדרה כלפיהם. רבים מהם מספרים על ביטולי הזמנות בעקבות זיהוי שמם באפליקציות, לצד חוויות של השפלות, קללות ואף תקיפות, ובדיקות ביטחוניות קפדניות בשדה התעופה. אכן, מתיעודים שהגיעו לידי ynet מוצגות עשרות הודעות של נוסעים שמבקשים ״רק נהג יהודי״, או מבטלים את הנסיעות שהזמינו בגלל מוצאו של הנהג.
כעת מאות מהם מתאגדים ודורשים שינוי - לא לאפשר לנוסעים לדעת מראש את שמות הנהגים, ולא לאפשר להם לכתוב הערות שמפלות ביניהם. הם אף מאיימים בתביעה נגד חברת המוניות לשם כך.
"קשה להאמין שמישהו יבטל נסיעה רק בגלל השם שלי", אומר עאמר אלטלאלקה, אב לארבעה ילדים מלקיה שבנגב, שעובד כנהג מונית כ-30 שנים. אלטלאלקה הוא אחד ממאות נהגים שמתלוננים על התופעה - וקרוב משפחה של סאמר אלטלאלקה, שנחטף והוחזק 70 ימים בשבי חמאס, עד שנורה בשוגג בידי צה״ל.
"גם שילמתי מחיר כבד, וגם מתייחסים אליי כמו לאויב", הוא אומר. "אנחנו לא צריכים להתחנן לאף אחד, אלא להתפרנס בכבוד. אנחנו תושבי המדינה, משרתים את הציבור בנאמנות ואין מקום לגזענות״.
8 ביטולים ב-4 שעות
אחת העדויות שהגיעו לידי ynet היא הקלטה של נהג המונית אחמד זבארקה משוחח עם המוקד בתחנת המוניות שלו. "למה יש לי שמונה ביטולים בארבע שעות?״, הוא שואל בתסכול, אך לא מקבל תשובה ברורה. ״אני לא יודעת מה לומר, צריך להתקשר ללקוחות ולשאול אותם אבל זה לא אפשרי״, משיבה המוקדנית.
בנוסף להקלטה, למערכת הגיעו עשרות הודעות שנכתבו בידי נוסעים בעת ביצוע הזמנת המונית, בהן, ״אני לא מעוניינת בנהג ערבי״, "לא ערבי", "רק יהודי", "שיהיה נהג יהודי״, "מבקש נהג יוצא צבא", "אם אתה בן דוד אל תבוא", "צבא לבקשת הלקוח", "נהג יהודי", "אני רוצה נהג יהודי עם לב טוב״. וישנן גם קללות ואמירות בוטות, שבחרנו לא להעלות על הכתב.
דיאא בראנסי, נהג מונית מזה 26 שנים, ואב לשלושה ילדים, מתמודד גם הוא עם התופעה ומספר על פגיעה קשה בפרנסתו. ״מתוך עשר נסיעות שהייתי מקבל בעבר, היום אני בקושי מקבל שתיים. מאז תחילת המלחמה 80% מהעבודה שלי פשוט נעלמה״. לדבריו, זה לא רק מספר הנסיעות שפחת, אלא גם היחס מצד הנוסעים. "לפעמים אנשים מזמינים מונית, וכשאני מגיע והם רואים שאני ערבי, הם מבטלים מיד. אחרים אפילו לא מסתירים את זה – הם שולחים הודעות כמו 'לא מעוניין בנהג ערבי' או 'מבקש נהג יהודי'. זה כואב״.
״אנשים מזמינים מונית, וכשאני מגיע והם רואים שאני ערבי, מבטלים. אפילו לא מסתירים את זה – הם שולחים הודעות כמו 'לא מעוניין בנהג ערבי', 'מבקש נהג יהודי'. זה כואב״
מוחמד סלים גנאמי, נהג מונית מבאקה אל-גרבייה, ואב לארבעה ילדים, עוסק במקצוע כבר יותר מ-26 שנים. פעם, הוא מספר, היה מגיע לשדה התעופה בן גוריון ללא כל בעיה – עובר בדיקה מהירה וממשיך בדרכו. אך לאחרונה זה השתנה. "בפעם האחרונה עצרו אותי בצד ושאלו שאלות, ביקשו תעודת זהות, ושאפתח את מכסה המנוע. הם רצו להכריח אותי להיכנס לחדר לבדיקה, אני לא הסכמתי ויצאתי, ויותר אני גם לא חוזר לשם. יש לי תעודת יושר, ואין לי בעיה להציג אותה או את תעודת הזהות, אבל אני לא מוכן להשפלה״.
נהג מונית מכפר קאסם סיפר: "לפני כמה ימים עלו למונית ארבעה דתיים והכניסו תיקים וציוד לבגאז׳. כשהם הבינו שאני ערבי, הם לקחו הכול ולא הסכימו שאני אסיע אותם. במקרה אחר אישה הזמינה מונית וכשהגעתי היא אמרה לי, ׳למה אתה הגעת, ביקשתי נהג אחר׳. שאלתי אותה מה קרה שהיא לא מסכימה שאסיע אותה, והיא אמרה דברים שלא הבנתי. היא ירדה מהמונית. היא פשוט לא רצתה אותי בגלל שאני ערבי. זה מצב חמור, ואם לא ימגרו את התופעה, זה יגרור אותנו למקומות חמורים".
עצרו אותי בצד ושאלו שאלות, ביקשו תעודת זהות, ושאפתח את מכסה המנוע. רצו להכריח אותי להיכנס לחדר לבדיקה, לא הסכמתי. יותר אני גם לא חוזר לשם. יש לי תעודת יושר, ואין לי בעיה להציג אותה, אבל אני לא מוכן להשפלה״
הקמת הוועד: המאבק מתחיל
לאור המציאות שמתארים נהגי המוניות הערבים, החלו נהגים מכל רחבי הארץ להתארגן למאבק. השבוע התקיימה פגישה ראשונה של ועד נהגי המוניות הערבים, בהשתתפות מאות נהגים מהצפון, הגליל, הנגב, המשולש וירושלים. מהראן בראנסי, שנבחר לעמוד בראש הוועד, הסביר שהפגישה היא רק הצעד הראשון: "אנחנו חייבים להפסיק את ההשפלות והגזענות נגדנו. נדרוש לאסור על פרסום שמות הנהגים באפליקציות, כדי למנוע את הפסילות על בסיס שם או מוצא".
״זו תופעה מדאיגה ואנחנו צריכים לגדוע אותה מהשורש״, הוא אומר, ״נדהמתי לגלות את העוצמה וההיקף. דברים כאלה לא צריכים לקרות במדינה דמוקרטית, זו פגיעה בחופש העיסוק של הנהגים, פגיעה בחוק היסוד של חופש העיסוק, אנחנו מתכוונים לשלוח התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים לחברת Gett, ניתן לה 14 יום על מנת להשיב לנו על הטענות, אם לא תתקבל תשובה, או תתקבל תשובה שלילית, אנחנו נגיש תביעה בבית משפט בגין הדרישות שלנו״.
״זה שנהג ערבי לא אומר שהוא מחבל״, הוא אומר, ״זה גם לא אומר שיש נגדו תיק פלילי או עבירה פלילית. כל נהג מונית שמועסק בישראל עובר את כל ההדרכות, את כל הבחינות, הוא נטול כל עבר פלילי, יש לו רישיון בתוקף ואין כל מניעה ביטחונית. לכן צריך להוריד את הפן הביטחוני מהפרק בכלל״.
הפגישה, שבה השתתפו יותר מ-400 נהגים, מתוך כ-14 אלף נהגים בקרב החברה הערבית, חשפה עד כמה התופעה נרחבת. נהגים רבים סיפרו על חוויות דומות של השפלות, ביטולי נסיעות ובדיקות ביטחוניות מחמירות. "הגענו לנקודת שבירה, ואנחנו לא נשב בשקט", הוסיף בראנסי, והסביר שהתופעה עברה את גבולות החוק. "זו פגיעה ברורה בזכויותיהם של הנהגים, והחוק במדינה דמוקרטית אינו מתיר זאת. אנחנו נדרוש לבטל את פרסום שמותיהם ותמונותיהם של הנהגים באפליקציות, כדי למנוע את הגזענות על רקע זהותם״.
יש לציין כי הנהגים שהתאספו עובדים בכמה חברות מוניות שונות, אך רבים מהם עובדים עם חברת Gett שמאפשרת הזמנת נסיעות דרך האפליקציה. בנוסף, בשנת 2023, חברת Gett נאלצה לשלם פיצויים בסך 6 מיליון שקלים בעקבות תביעה ייצוגית מצד נהגי מוניות ערבים שטענו כי שירות "גט מהדרין" שהופעל בירושלים מנע מהם עבודה בשל העדפת נהגים יהודים שומרי שבת. ההסכם כלל הפסקת השירות, אך הנהגים טוענים כי זו רק אחת הדוגמאות לתופעה רחבה יותר של הדרה ואפליה בשוק המוניות.
״הפחד אמיתי״
נוסעים יהודים שהסכימו לשתף בתחושותיהם כלפי הסוגיה, מודים כי חשים פחד על רקע המצב הביטחוני המתוח. נוסעת מאזור השרון, שביקשה להישאר בעילום שם, סיפרה: "בתי בת ה-17 נוסעת באופן קבוע לסטודיו שבו היא רוקדת. אני עוקבת אחרי הנסיעות שלה באפליקציה, וכן, כשאני מזהה שהנהג ערבי אני מרגישה יותר מתח. זה לא שהוא עשה משהו, אבל כל מה שקורה סביבנו משפיע עליי. אני יודעת שזה לא פייר, אבל לפעמים הפחד משתלט״.
נוסעת אחרת הוסיפה: "אני חוששת כשאני מזמינה מונית ואני רואה שהנהג ערבי. אני מבינה שזו תוצאה של המצב הכללי, אבל זה יוצר מתח פנימי - בין הפחד לבין הידיעה שזה לא צודק לפסול אדם רק בגלל המוצא שלו״.
מחברת Gett נמסר בתגובה: ״אנחנו מחויבים לערכים של שוויון, כבוד וסובלנות ומקפידים לייצר חווית שימוש חיובית באפליקציה, נהגים ונוסעים כאחד. בהתאם לתנאי השימוש, מי שמבקש לעשות שימוש בשירותיה הטכנולוגיים של החברה נדרש לפעול בהתאם לערכים אלו. ככל שמתקבלת תלונה על התנהלות בניגוד לתנאי השימוש, החברה פועלת לבירור העניין ולטיפולו בהתאם לכלים שעומדים לרשותה״.