"אני אמור להיות מת, אמור להיות מת". כך אמר נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בריאיון ראשון שהעניק לתקשורת האמריקנית מאז ניסיון ההתנקשות לפני קצת יותר מיממה. בריאיון ל"ניו יורק פוסט" שהתפרסם הבוקר (יום שני) תיאר טראמפ את החוויה כ"סוריאליסטית מאוד", וציין כי הרופא שבדק אותו בבית החולים אמר שהוא "מעולם לא ראה דבר כזה". לדברי הנשיא לשעבר - שמקווה לחזור לבית הלבן ואחרי התמונות ההיסטוריות בלילה שבין שבת לראשון הסיכוי לכך כנראה גדל פלאים - הרופא אמר שמדובר ב"נס".
"אני לא אמור להיות כאן, אני אמור להיות מת", אמר טראמפ בריאיון ל"ניו יורק פוסט", שמזוהה עם הימין האמריקני. "בעזרת מזל או בעזרת אלוהים, הרבה אנשים אומרים שבעזרת אלוהים אני עדיין כאן", הוסיף טראמפ. על תמונת הניצחון שבה נראה טראמפ הפצוע מניף את אגרופו, רגעים אחרי הירי, אמר הנשיא לשעבר: "הרבה אנשים אומרים שזו התמונה האייקונית ביותר שהם ראו אי-פעם. הם צודקים, ואני לא מת. בדרך כלל אנשים צריכים למות כדי שתהיה להם תמונה אייקונית".
תיעוד: הירי בעצרת הבחירות בפנסילבניה - והפינוי
(מתוך Fox News)

3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ פצוע אחרי ניסיון התנקשות פנסילבניה ארה"ב
דונלד טראמפ פצוע אחרי ניסיון התנקשות פנסילבניה ארה"ב
טראמפ ואוזנו המדממת. "חלק ממנה נקרע"
(צילום: AP /Evan Vucci)
הכותרת
על הכוונת: מי רצה לרצוח את טראמפ?
21:46
טראמפ אמר בריאיון שהוא רצה להמשיך לנאום אחרי הירי, אך אנשי השירות החשאי התעקשו שהוא יפונה לבית החולים. "אני רציתי להמשיך לדבר, אבל ירו בי", אמר טראמפ, וציין לטובה את הנשיא ג'ו ביידן – ששוחח איתו ודרש בשלומו אחרי ניסיון ההתנקשות. טראמפ ציין ששיחת הטלפון שקיבל מהנשיא הדמוקרטי הייתה "נחמדה מאוד", ואף הוסיף שקמפיין הבחירות שמנהלים השניים צריך להיות מעתה ואילך "תרבותי יותר".
טראמפ נפגע מהירי בחלק העליון של אוזנו הימנית, ולפי "ניו יורק פוסט" "חלק קטן" ממנה נקרע ונתלש. את הריאיון הוא העניק לעיתון כאשר האוזן עדיין חבושה, אך בדיווח צוין כי צוותו של הנשיא לשעבר התעקש שלא יצולם. הריאיון נערך במטוסו הפרטי בדרך למילווקי - שם תיפתח היום הוועידה הרפובליקנית הלאומית, שבה יוכרז רשמית כמועמד המפלגה לנשיאות. טראמפ אמר לעיתון כי הוא מעריך שהיה נהרג מהירי אם לא היה מסיט מעט את ראשו לכיוון ימין של הבמה בעצרת בפנסילבניה, על מנת לקרוא מטבלה שהוצגה על מסך ובה נתונים על מהגרים בלתי חוקיים. ממש באותו רגע, כפי שתועד היטב, נורה הקליע שלפי העיתון קרע ממש חלק קטן מאוזנו.
טראמפ הודה בריאיון לסוכני השירות החשאי שמיהרו לגונן עליו בעקבות הירי וחיסלו במהירות את המתנקש תומס מת'יו קרוקס - שמניעיו עדיין לא ברורים - ואמר שהם פעלו באופן הרואי. כעדות לכך הראה לכתב העיתון חבלה גדולה על ידו הימנית. ברגעי הדרמה הוא תועד אומר לסוכנים שקפצו עליו "תנו לי לקחת את הנעליים שלי", ובריאיון כעת הסביר שהנעליים עפו והשתחררו מכפות רגליו בעקבות ההתנפלות של הסוכנות. "הסוכנים פגעו בי כל כך חזק שהנעליים נפלו, והן נעולות היטב", הוא אמר.
הנשיא לשעבר אמר בריאיון שסוכני השירות החשאי חיסלו את המתנקש "עם ירייה אחת בין העיניים. הם עשו עבודה פנטסטית. זה סוריאליסטי לכולנו".
3 צפייה בגלריה
תומס מתיו קרוקס
תומס מתיו קרוקס
טראמפ והמתנקש שחוסל
(צילום: AP /Gene J. Puskar)
ניסיון ההתנקשות בטראמפ אירע בלילה שבין שבת לראשון בשעה 1:11 שעון ישראל (18:11 שעון החוף המזרחי של ארה"ב): במהלך עצרת בחירות שקיים בבאטלר שבפנסילבניה נשמעו לפתע קולות ירי והנשיא לשעבר נראה נופל או מתכופף מאחורי דוכן הנואמים. המולה נוצרה בקהל מאחוריו, ואנשי השירות החשאי מיהרו לסוכך עליו. אחר כך התרומם טראמפ, נראה מדמם מאוזנו – והניף את אגרופו לעבר הקהל לאות ניצחון. בהמשך נמסר ממטהו כי מצבו טוב, והוא סיפר שנפגע מהירי באוזנו. היורה עצמו חוסל על-ידי השירות החשאי, אך לפני כן הספיק להרוג גבר שישב בקהל ולפצוע עוד שני בני אדם באורח קשה.
לפי הבולשת הפדרלית (FBI), הצעיר שניסה להתנקש בטראמפ הוא תומס מת'יו קרוקס, בן 20 מבת'ל פארק שבפנסילבניה. המניע למעשה טרם נקבע. העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח כי מבירורים שערך עולה נתון מפתיע לכאורה: היורה היה רשום כמצביע רפובליקני, כלומר איש מפלגתו של טראמפ. לצד זה רשת CNN דיווחה כי בשנת 2021 תרם סכום כסף קטן – 15 דולר – לארגון המסונף למפלגה הדמוקרטית. תלמיד כיתתו בעבר העיד בשיחה עם התקשורת האמריקנית: "הוא לא נראה ממש מוזר. הוא היה מתבודד, לא היו לו הרבה חברים".
פורסם לראשונה: 07:45, 15.07.24