תיעוד בריחת בני הערובה מבית הכנסת בקוליוויל, טקסס
אחרי כ-12 שעות שבהן הוחזקו כבני ערובה בבית הכנסת "בית ישראל" בקוליוויל שבטקסס, כל ארבעת החטופים שוחררו כשהם בריאים ושלמים. זמן קצר לפני שפורסמה ההודעה מטעם המשטרה, רשת CNN דיווחה על קולות ירי ופיצוצים מתוך בית הכנסת. בתיעוד דרמטי נראים הרגעים שבהם שניים מהחטופים נמלטים בריצה. אדם שהוא כנראה החוטף נראה אז שולף נשק ורודף אחריהם - ואז מתחילה ההסתערות של הכוחות.
במסיבת עיתונאים שנערכה אחר כך נמסר כי החוטף מת. מפקד משטרת קוליוויל מייקל מילר אמר כי המבצע היה "מוצלח במיוחד", וציין כי הארבעה לא נזקקו לטיפול רפואי. "הוא לא פגע בהם", אמר. נציג ה-FBI בדאלאס הבהיר כי החוטף זוהה, אבל ציין: "לא נמסור בינתיים מיהו".
"התפילות נענו", כתב לפני כן מושל טקסס גרג אבוט בחשבון הטוויטר שלו בסביבות השעה 5:40 שעון ישראל, "כל בני הערובה יצאו בחיים ובטוחים". אחד החטופים שוחרר כשלוש שעות לפני היתר.
ריאיון עם קונסולית ישראל ביוסטון ליבה לינק
(צילום: נויל האריס)

8 צפייה בגלריה
 כוחות משטרה מול בית הכנסת בטקסס
 כוחות משטרה מול בית הכנסת בטקסס
אחד החטופים נמלט מבית הכנסת
8 צפייה בגלריה
 כוחות משטרה מול בית הכנסת בטקסס
 כוחות משטרה מול בית הכנסת בטקסס
שולף נשק. אדם שהוא כנראה החוטף תועד רץ אחרי בני הערובה שנמלטו
החמוש בטקסס תועד בשידור ישיר מהפייסבוק של בית הכנסת
(מתוך פייסבוק)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיבח את הכוחות על המבצע: "אנחנו שולחים אהבה וכוח לחברי קהילת בית ישראל בקוליוויל, ולקהילה היהודית. נלמד עוד בימים הקרובים בנוגע למניעים של החוטף. אבל בכל מקרה, מי שמפיץ שנאה - אנחנו נעמוד נגד האנטישמיות ונגד עליית הקיצוניות במדינה. זה מי שאנחנו, והלילה - אנשי אכיפת החוק הסבו גאווה לכולנו".
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי הוא "חש תחושת הקלה ואסיר תודה על כך שבני הערובה של קהילת בית ישראל בקוליוויל, טקסס, חולצו. אני משבח את סוכנויות אכיפת החוק והצוותים בשטח שהגיבו במהירות ובאומץ כדי להבטיח את שלומם של בני הערובה. אירוע זה הוא תזכורת לכך שהאנטישמיות עדיין קיימת ועלינו להמשיך להילחם בה ברחבי העולם. לקהילה היהודית בקולוויל וברחבי העולם: אתם לא לבד - אנחנו עומדים מאוחדים איתכם".
שר החוץ יאיר לפיד כתב הבוקר: "חש הקלה לשמוע שכל בני הערובה שוחררו מבית הכנסת בית ישראל בטקסס ויתאחדו עם יקיריהם. תודות לרשויות הפדרליות וגורמי האכיפה המקומיים על מאמציכם. התקרית הנוראה הזו היא דוגמה נוספת לסכנה המתמשכת הנשקפת מהאנטישמיות. יהודים חייבים להיות מסוגלים להתפלל ללא פחד. קהילות יהודיות ברחבי העולם הן המשפחה שלנו, ואנחנו עומדים יחד במאבק באנטישמיות".
8 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון מחוץ לבית הכנסת בטקסס
כוחות הביטחון מחוץ לבית הכנסת בטקסס
הכוחות ליד בית הכנסת
(צילום:רויטרס)
שגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג הודה לכוחות אכיפת החוק, "ולראשונים שהגיעו לזירה וסייעו למנוע טרגדיה בשבת. נמשיך לעמוד לצד הקהילה היהודית בטקסס ונגד כל סוג של שנאה".
ליביה לינק, הקונסולית הכללית של ישראל ביוסטון, הגיעה לזירה לאחר החטיפה. ל-ynet אמרה לאחר שחרור החטופים: "כולנו נושמים לרווחה אחרי 10 שעות מורטות עצבים. אנו רואים את העלייה המטרידה באנטישמיות בכל העולם ובארה"ב, וזה לא פסח על מדינת טקסס. אף יהודי לא צריך ללכת בבוקר לבית הכנסת ולחשוש שלא יחזור הביתה".
היא סיפרה כי קוליוויל היא "עיר קטנה בקרבת דאלאס שמונה 27 אלף תושבים. קהילת בית ישראל היא קהילה רפורמית קטנה של 100 משפחות. למזלנו ולמזלם בגלל האומיקרון הם העבירו חלק מהפעילויות שלהם לזום ובתפילת שבת בבוקר לא נכחו הרבה אנשים. וכך יצא שבשבת בבוקר הגיעו רק 4 אנשים למבנה וזה היה מזל גדול. במהלך האירוע הוא הסכים לשחרר את אחד מבני הערובה, אחד מהמבוגרים יותר. זה נתן לנו אינדיקציה חיובית שיש משא ומתן והוא נושא פרי".
לדבריה, "הסיטואציה טופלה ביד רמה על ידי רשויות הביטחון האמריקאיות מא' ועד ת'. מיד כשנודע על האירוע קיבלתי טלפון משר החוץ והוא הינחה אותי מיד לצאת לשטח וכך עשינו. המשימה הייתה לחבק את הקהילה היהודית ולהעביר להם מסר של סולידריות, שהם לא נמצאים בזה לבד. הרגשתי צורך להגיע לכאן וגם פגשתי את חברי הקהילה ואת אשתו של הרב בשעות שלא ידענו איך זה ייגמר. זו לא הייתה פגישה קלה".
הדיווח הראשוני על האירוע בבית הכנסת הגיע בסביבות השעה 21:30 בערב שבת (שעון ישראל) ו-11.30 (שעון מקומי). גבר מוסלמי התבצר עם בני ערובה בבית הכנסת בקוליוויל. גורם שהגיע לזירה אמר לרשת ABC שהגבר טוען שיש ברשותו חומרי נפץ.
8 צפייה בגלריה
 כוחות משטרה מות בית הכנסת בטקסס
 כוחות משטרה מות בית הכנסת בטקסס
גם ביידן שיבח את הכוחות
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
 כוחות משטרה מות בית הכנסת בטקסס
 כוחות משטרה מות בית הכנסת בטקסס
כוחות משטרה מות בית הכנסת בטקסס
(צילום: AP)
בשידור חי בדף הפייסבוק של בית הכנסת הרפורמי הוא נשמע מדבר בטלפון עם נציגי המשטרה ומאיים עליהם שלא ייכנסו למקום. "אם מישהו ינסה להיכנס לבניין הזה, אני אומר לכם, כולם ימותו", איים על השוטרים בטלפון.
השידור החי מבית הכנסת בטקסס נקטע מעט לפני השעה 14:00. לפני הפסקת השידור נשמע החוטף אומר: "אני הולך למות. אל תבכו עליי. אתם שומעים? אני הולך למות".
במהלך המגעים בין ה-FBI לחוטף, רשת CNN דיווחה כי השני שוחח עם רבנית מוכרת מניו-יורק, וסיפר לה על מי שלטענתו היא אחותו, הטרוריסטית עאפיה סידיקי, אותה הוא מבקש לשחרר. בשיחה, טען החוטף כי סידיקי, שהורשעה בניסיון לרצוח חייל אמריקני, הופללה, והדגיש שהוא רוצה בשחרורה. הרבנית סיפרה בהמשך כי רב הקהילה בבית הכנסת, שהוחזק כבן ערובה בעצמו, היה זה שהתקשר אליה לבקשתו של החוטף.
אולם, בניגוד לדבריו של החוטף - עורך דינה של סידיקי הכחיש כי קיים בין השניים קשר משפחתי, וצוטט ברשת CNN באומרו כי "אין לסידיקי מעורבות בנעשה בבית הכנסת". לדבריו, סידיקי "לא רוצה שינקטו באלימות - ובמיוחד שלא ייחסו זאת לשמה. ברור שאין לה ולמשפחתה שום קשר לזה. זה נורא לראות את שמה מוכתם".
פורסם לראשונה: 02:42, 16.01.22